هفته‌ هاست که هند به ورطه موجی از ابتلا فزاینده به کرونا غلطیده و حال عفونت قارچی به بحران اضافه شده است؛ عارضه‌ ای که بیماران و بهبودیافتگان کرونا را نشانه می‌ رود، با دردهای شدید و غالبا کشنده همراه است.

 

به گزارش جماران، در حالی که ابتلا بیماران کووید‌ 19 به قارچ سیاه و سفید در هند همچنان رو به افزایش است اکنون موردی از ابتلا به قارچ زرد را هم در ایالت «اوتار پرادش» گزارش داده‌ اند.

این مورد در بیمارستانی واقع در بخش قاضی‌ آباد این ایالت و در همسایگی شهر دهلی نو مشاهده شده است.

قارچ سیاه یک بیماری نادر است که می‌ تواند بیماران مبتلا به کووید 19 را از پا درآورد.

دکتر «بی‌ پی تیاگی» متخصص گوش و حلق و بینی می‌ گوید مرد 45 ساله‌ ای به قارچ‌ های سیاه، سفید و زرد مبتلا شده‌ است. او در مصاحبه با خبرگزاری ای‌ ان‌ آی گفت: «عموما خزندگان به قارچ زرد مبتلا می‌ شوند و این نخستین‌ بار است که می‌ بینم انسان هم به این قارچ مبتلا شده است».

 

India_Mystery_Illness_49740-jpg-36d5e.focal-760x428

 

او گفت ابتلا به این قارچ را با داروی «آمفوتریسین ب» می‌ توان درمان کرد ولی درمان آن بیشتر از درمان قارچ سیاه و سفید طول می‌ کشد.

دکتر تیاگی گفت بروز رخوت در بدن و کاهش اشتها از جمله علامت‌ های ابتلا به قارچ زرد است.

پسر این بیمار هم در مصاحبه با خبرگزاری ای‌ ان‌ آی گفت پدرش تحت درمان کووید‌ 19 و رو به بهبودی بود. او گفت: در دو روز گذشته چشمانش شروع کرد به تورم و ناگهان بسته شد. دچار خونریزی بینی و بی‌ اختیاری ادرار نیز شده است.

این در حالی است که هند با افزایش ابتلای بیماران کووید‌ 19 به قارچ سیاه دست‌ و‌ پنجه نرم می‌ کند و دچار کمبود آمفوتریسین ب است. وزارت بهداشت هند روز دوشنبه اعلام کرد تاکنون 5424 مورد ابتلا به قارچ سیاه (ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ) در این کشور گزارش داده شده است. کارشناسان معتقدند که شمار واقعی بیماران جدید در هند پنج تا ده برابر آمار رسمی است.

به گفته «هارش وردهان» وزیر بهداشت هند، از این 5424 مورد 4566 بیمار دارای سابقه ابتلا به کووید 19 هستند. مقام‌ های بهداشت هم می‌ گویند در تلاش‌ اند تا کمبود داروی ضدقارچ را برطرف کنند.

ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ نوعی بیماری قارچی است که گروهی از قارچ‌های معلق در هوا به نام «موکورمایستس» پدید می‌ آورند. این قارچ همین که از طریق تنفس وارد بدن شود، حفره‌ های سینوسی، شش‌ ها و حفره‌ های قفسه سینه بیمار را آلوده می‌ کند.

به گفته وزارت بهداشت هند مبتلایان به بیماری قند یا ضعف دستگاه ایمنی و از جمله کسانی که به دلیل ابتلا به کووید‌19 تحت درمان استروئید قرار گرفته‌ اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ قرار دارند.

در ضمن مواردی از ابتلا به قارچ سفید را هم در ایالت‌ های «بیهار و مادهیا پرادش» هند نیز گزارش داده‌ اند. به گفته پزشکان این بیماری قارچی نیز به علت کاهش ایمنی بدن یا تماس با اشیای آلوده به قارچ رخ می‌ دهد.

از آغاز همه گیری کرونا در سال گذشته میلادی تاکنون در این کشور پرجمعیت 26,948,874 مورد ابتلا به کووید 19 ثبت شده است. تعداد واقعی درگذشتگان بر اثر این بیماری در هند هم چند برابر آمار دولتی تخمین زده می‌ شود. دو سوم جمعیت این کشور در روستاها زندگی می‌ کنند. در مناطق روستایی تمامی موارد ابتلا ثبت نمی‌ شوند.

قارچ سیاه چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی آمریکا می‌ گوید قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌ های پوستی وارد بدن انسان می‌ شود و روی سینوس‌ ها تاثیر می‌ گذارد.

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌ تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب ‌کننده‌ ها و یا دستگاه‌ های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد.

عفونت اما از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌ گیرد.

دامنه خطر چقدر است؟

عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی آمریکا، نرخ مرگ و میر ابتلا به این عفونت را 54 درصد اعلام کرده که رقمی هشدار دهنده است.

پزشکان باید بافت‌ های مرده ناشی از عفونت را به سرعت از بدن بیمار جدا کنند. در برخی موارد لازم است بخشی از صورت بیمار برداشته شود تا قارچ به مغز نفوذ نکند. گاه عفونت در حدی پیش‌ روی می‌ کند که پزشکان ناچار می‌ شوند چشم‌ های بیمار را تخلیه کنند.

مبتلایان در صورت عدم مداوا ظرف چند روز جان می‌ سپارند. 

 

0_INDIA-HEALTH

 

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن افراد، عفونت قارچی را دفع می‌ کند اما کسانی که به دلیل بیماری‌ های زمینه‌ ای، دیابت، سرطان یا پیوند عضو، بدن ضعیفی دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند و در صورت ابتلا نیز خطر جانی آنها را تهدید می‌ کند.

چرا بیماران کرونا در معرض خطرند؟

قارچ سیاه، نزد افراد مبتلا به کرونا پدیده‌ ای به نام «طوفان سیتوکین» را ایجاد می‌ کند. در این وضعیت، سیستم ایمنی بیمار بیش از حد واکنش نشان می‌ دهد و سلول‌ های دفاعی عملا به ارگان‌ ها حمله می‌ کنند.

برخی پزشکان معتقدند که تجویز زیاد استروئیدها (کورتیزون) به بیماران کرونا و عمومیت این روش مداوا، خود می‌ تواند یک عامل خطر باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.