مکان: هند/ منبع: دیلی میل

 

به گزارش جماران، زمین های ویژه سوزاندن و دفن اجساد در هند تحت تأثیر موج جدید ویرانگر ویروس کرونا در سراسر کشور به مرحله اشباع رسیده اند. در بسیاری از مناطق کشور مثل دهلی نو، سوزاندن اجساد به علت زیاد بودن قربانیان، به سختی در محل و مراکز مخصوص صورت می‌ گیرد.

این افزایش، که با ظهور یک نوع جدید ویروس ایجاد شده است، باعث کاهش عرضه اکسیژن در سطوح حیاتی شده و بیماران در انتظار برای مراجعه به پزشکان می میرند.

برای چهارمین روز متوالی، امروز یکشنبه هند با ثبت 349،691 مورد تأیید شده در 24 ساعت گذشته رکورد جهانی زد و شمار کلی مبتلایان در هند را به بیش از 16.9 میلیون نفر رساند.

وزارت بهداشت هند گزارش داد که در 24 ساعت گذشته 2،767 مورد مرگ دیگر رخ داده است و منجر به افزایش شمار کشته ها به 192،311 نفر شده است.

کارشناسان می گویند آمار بسیار کمتر از حد واقعی نشان داده می شود زیرا موارد مشکوک شامل آمار نمی شوند.

«ناراندرا مودی» نخست وزیر هند  امروز یکشنبه گفت: «طوفان کرونا» هند را به لرزه در آورده است.

سیاست‌ های دولت مودی برای مقابله با کرونا در داخل کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان بیش از همه از «دولت پوپولیستی» مودی به دلیل اجازه دادن به مناسک گسترده مذهبی هندوها انتقاد می‌ کنند.

سیستم درمانی هند از کار افتاده و اکسیژن، تخت و دارو موجود نیست. بیماران مبتلا به کووید 19 در بیمارستان ها منتظر پذیرش و رسیدگی هستند اما ظرفیت بیمارستان‌ ها پر شده است.

«شوچین باجاج» پزشک هندی و مدیر یک بیمارستان زنجیره‌ ای گفت: «ما تخت‌، اکسیژن و دارو نداریم. نمی‌ توانیم بیمار قبول کنیم. اوضاع کشور کاملا وخیم است.»

در بسیاری از مناطق هند همچون «الله‌ آباد» مردم برای پرستاری از بیماران خود، با کپسول‌ های خالی اکسیژن در ایستگاه‌ های مخصوص صف بسته‌ اند. در حال حاضر اکسیژن با قیمت‌ های گزافی در بازار سیاه معامله می‌ شود. دولت در حال بررسی توقف کار پالایشگاه‌ های نفت و صنایع دیگری است که از اکسیژن برای فراورده‌ های خود استفاده می‌ کنند.

در این میان، شماری  از کشورها از جمله آمریکا، آلمان، ایران و پاکستان برای کمک به هند اعلام آمادگی کرده‌ اند.

«عمران خان» نخست‌ وزیر پاکستان با انتشار پیامی در توییتر با مردم هند ابراز همبستگی کرد.

بحران کرونا دو کشور هند و پاکستان را به هم نزدیک کرده است. نخست‌ وزیر پاکستان گفته است: علیه چالش جهانی که بشریت با آن روبرو است باید مشترکا مبارزه کرد.

دولت آمریکا هم با ابراز نگرانی از اوضاع جامعه هند، برای کمک به سیستم درمانی و مردم اعلام آمادگی کرده است. همزمان سخنگوی سفارت هند در واشنگتن از مذاکره نمایندگان این کشور با مقام‌ های آمریکایی درباره تحویل محدود واکسن کرونا و اعزام پرسنل پزشکی خبر داد. 

با توجه به نوع B.1.617 ، بسیاری از کشورها ممنوعیت ورود مسافران از هند صادر کرده‌اند. ایران و آلمان از جمله این کشورها هستند. آمریکا حتی سفر افراد واکسینه شده به هند را هم ممنوع کرده است.

قرنطینه دهلی نو پایتخت این کشور به مدت دو هفته دیگر تمدید شده است.

بیش از 1.3 میلیارد نفر در هند زندگی می کنند، اما تاکنون فقط دو درصد از جمعیت بزرگسال واکسینه شده‌ اند. این در حالی است که هند از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن در جهان است و دولت هند با تاخیر به شرکت‌ های دارویی در این کشور دستور داده که ابتدا تقاضای داخلی را تأمین کنند. از اول ماه مه، قرار است که واکسن‌ برای همه شهروندان بالای 18 سال فراهم شود.

نه فقط کندی واکسیناسیون و ضعف سیستم بهداشتی، بلکه ادامه مناسک و مراسم مذهبی و سنتی هندی‌ ها نیز در وخامت اوضاع موثر بوده‌ اند. همه‌ گیری کرونا باعث نشد میلیون‌ ها زائر از سفر به شهر Kumbh Mela و آب تنی دسته جمعی و بدون ماسک در رود گنگ خودداری کنند. غسل در گنگ برای هندوها، نماد پالایش جان از آلودگی‌ های دنیوی است.

سیاستمداران هم الگوی خوبی برای شهروندان نبوده‌ اند. اوایل ماه جاری موعد انتخابات محلی در ایالت بنگال غربی بود و نمایندگان حزب حاکم (بهاراتیا جاناتا) میتینگ‌های پرجمعیتی در کلکته برای جلب آرا برگزار کردند. حتی نارندرا مودی‌، نخست وزیر نیز در یکی از این سخنرانی‌ ها و در حلقه فشرده هواداران حضور یافت.

 

مکان: هند

منبع: دیلی میل

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.