صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی طارم است که سبب می‌شود محصولات این شهرستان با قیمت ارزان‌تر خرید و فروش شود.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی طارم و سال ها است که به یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان این شهرستان تبدیل شده و پای صحبت‌های کشاورزان طارمی که می‌نشینی اکثر آن‌ها از حسرت خود در زمینه عدم وجود صنایع تبدیلی و فقدان اتحادیه‌های کشاورزی می‌گویند.

به گزارش جماران، نام شهرستان طارم همواره با کشاورزی آن عجین شده است. آب و هوای خوش این شهرستان، آن را مبدل به هندوستان ایران کرده و حاصل کار و تلاش طارمی‌ها ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی است که سالانه روانه بازار می‌کنند.

هر چهار فصل زیبای خداوند در طارم، رنگ‌ و بوی کار و تلاش برای رونق سفره ایرانیان و جهش تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری دارد. از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان در باغات طارم در تکاپو برای کسب روزی حلال هستند؛ اما با  فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی شاهد دغدغه‌ها و گلایه‌های کشاورزان طارم هستیم.

گاهی رنج‌شان، گنج دلار می‌شود و گاهی حاصل تلاش‌شان بر سر مزارع می‌ماند. چون دخل با خرج نمی‌خواند. هنگام برداشت زیتون، سیب زمینی و سیر که می‌رسد، گلایه‌ها از بازار کشاورزی طارم بالا می‌گیرد. زیتون که خام‌فروشی شده و سیر و سیب‌زمینی هم که در غیاب صنایع تبدیلی مفت از چنگ کشاورزان درآورده می‌شود.

سال‌هاست که نبود صنایع تبدیلی به یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان طارمی تبدیل شده است و این امر در حالی است که همه کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که ایجاد صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است؛ این صنایع از میزان بیکاری­‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می­‌کاهد.

همچنین زمینه مناسب جهت توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت­‌های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری­‌های منطقه­‌ای منجر خواهد شد. لذا اینگونه صنایع می­‌تواند پیش‌نیاز استراتژی صنعتی شدن و تامینکننده امنیت غذایی در کشور باشد.

چند وقتی است که برداشت سیب‌زمینی توسط ۲۶۰۰ بهره‌بردار طارمی آغاز شده است، اما متاسفانه بازار روی خوش به کشاورزان سیب‌زمینیکار طارم نشان نمی‌دهد و این درحالی است که سیبزمینی این شهرستان به علت مرغوبیت برای تولید چیپس مشتریان پرو پا قرص داشته و سالانه خریداران زیادی را از اقصی نقاط کشور به این شهرستان می‌کشاند.

پای صحبت‌های کشاورزان طارمی که می‌نشینی اکثر آن‌ها از حسرت خود در زمینه عدم وجود صنایع تبدیلی و فقدان اتحادیه‌های کشاورزی می‌گویند که همین عوامل دست به دست هم داده‌اند تا دلالان تعیینکننده قیمت محصولات کشاورزی طارم باشند.

امسال کشاورزان طارمی ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی خود را به کشت سیب‌زمینی اختصاص داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود حاصل دست‌رنج این کشاورزان ۴۸ هزار و ۴۰۰ تن سیب‌زمینی باشد که راهی بازار خواهد شد.

از عمده ارقام سیب‌زمینی کشت شده در هندوستان ایران می‌توان به آگریا، سانته، میلوا، ایلونا و کایزر اشاره کرد که کشت آن در طارم از بهمن‌ماه آغاز و خردادماه برداشت می‌شود. مردم روستاهای انذر، جزلا، دستجرده و برخی دیگر از روستاهای حاشیه جنوبی رودخانه قزل‌اوزن در کشت سیب‌زمینی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.