آنالنا بائربوک به عنوان گزینه حزب سبز برای صدراعظمی آلمان در انتخابات فدرال 2021 پیشنهاد شده است. موفقیت کم نظیر آنگلا مرکل در اداره 16 ساله آلمان باعث شده است که اعتماد جامعه نسبت به سیاستمداران زن بیشتر از گذشته جلب شود.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات حزب سبز آلمان به اتفاق آراء، «آنالنا بائربوک» از رهبران این حزب را را به عنوان کاندیدای صدر اعظمی آینده کشورشان از این حزب انتخاب کردند.

«آنالنا بائربوک و روبرت هابک» رهبران حزب سبزهای آلمان در یک کنفرانس خبری کاندیداتوری خانم بائربوک را برای هدایت مبارزات انتخاباتی حزب و مقام صدراعظمی در آلمان اعلام کردند. بائربوک نخستین کاندیدای صدراعظمی حزب سبزها و با 40 سال سن، جوان ترین کاندیدای این مقام در تاریخ آلمان فدرال است.

 

gettyimages-1182793471

 

پیشتر رهبری دوگانه حزب سبزها اعلام کرده بود که تصمیم نهایی خود را برای معرفی کاندیدای جانشینی آنگلا مرکل تا دوشنبه 19 آوریل اعلام خواهد کرد. این نخستین بار است که حزب سبزها دست به چنین اقدامی می زند. تاکنون تنها اتحاد دموکرات مسیحی و حزب سوسیال دموکرات با اتکا به میزان آرای مردم خود را در جایگاهی یافته اند که بتوانند برای ورود به کاخ صدراعظمی کاندید معرفی کنند. تنها یکبار هم حزب دموکرات آزاد در این مسیر کوشیده، اما تنها 7.5 درصد آرای مردمی را کسب کرده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از چهار دوره چهارساله رهبری دولت آلمان اعلام کرده است که در انتخابات امسال دیگر کاندیدای این مقام نخواهد شد. انتخابات برای گزینش بیش از 700 نماینده مجلس و صدراعظم روز 26 سپتامبر امسال برگزار می شود و حزبی که بیشترین آراء را کسب کرده باشد می تواند کاندیدای خود را به کاخ صدراعظمی بفرستد.

رقابت بائربوک با دو سیاستمدار مرد

 

43so16jpzf1jdzle9rxanucemnlsrgki

 

در انتخابات امسال، آنالنا بائربوک (Annalena Baerbock) به عنوان تنها کاندیدای زن باید با دو سیاستمدار مرد پرنفوذ رقابت کند. حزب سوسیال دموکرات مدتی است «اولاف شولتس» وزیر دارایی و قائم مقام فعلی آنگلا مرکل را به عنوان کاندیدای نهایی خود تعیین کرده است. «آرمین لاشت» رهبر حزب دموکرات مسیحی و «مارکوس زودر» رهبر حزب سوسیال مسیحی پس از هفته ها رایزنی مناقشه برانگیز، هنوز بر سر این که کدامیک کاندیدای مقام صدراعظمی شوند به نتیجه نرسیده اند. اما به هر حال یکی از آنها رقیب اصلی کاندیدای حزب سبزها خواهد بود.

زندگی نامه

آنالنا بائربوک کاندیدای 40 ساله حزب سبزها در یکی از روستاهای نزدیک «هانوفر» آلمان به دنیا آمده است. او در اصل از ایالت «نیدرزاکسن» آلمان در شمال غربی این کشور است.

 

Annalena-Baerbock-spricht-auf-dem-Landesparteitag-von-Buendnis90-Die-Gruenen-in-Angermuende-Uckermark-aufgenommen-am-14-November-Die-Landesvorsitzenden-der-Gruenen-Annalena-Baerbock

 

از سال 2000 تا 2004، بائربوک در دانشگاه هامبورگ در رشته علوم سیاسی و حقوق عمومی تحصیل کرد. در سال 2005، وی در رشته حقوق بین ‌الملل عمومی از دانشکده اقتصاد لندن (LSE) فارغ‌ التحصیل شد. در سال 2005، وی یک دوره کارآموزی را در انستیتوی حقوق بین‌ الملل و مقایسه بین ‌المللی (BIICL) به پایان رساند.

از 2005 تا 2008، بائربوک در دفتر «الیزابت شرودتر» در پارلمان اروپا کار می ‌کرد.

 

maxresdefault

 

وی بین سال های 2008 و 2009 به عنوان مشاور در سیاست ‌های خارجی و امنیتی برای گروه پارلمانی حزب سبزها در بوندستاگ کار می ‌کرد.

زندگی سیاسی

بائربوک در سال 2005 به عضویت اتحاد 90/ سبزها درآمد. در اکتبر 2008، وی به عضویت هیئت اجرایی گروه ایالتی حزب خود در «براندنبورگ» انتخاب شد و سال بعد به مقام ریاست هیئت مدیره رسید؛ دفتری که تا سال 2013 در آن اداره بود. وی از سال 2009 تا 2012 نیز عضو هیئت اجرایی حزب سبزهای اروپا بود. 

 

ab3

 

در سال 2009، بائربوک ناموفق برای حضور در لیست انتخاباتی حزب خود برای انتخابات فدرال کاندید شد. در سال 2013، وی کاندیدای حزب سبز در حوزه انتخابیه پوتسدام - پوتسدام - میتلمارک دوم - تلوتو-فلومینگ دوم و همچنین حصول اطمینان از جایگاه نخست در لیست انتخاباتی حزب برای ایالت براندنبورگ بود. وی از طریق لیست انتخاباتی به عضویت بوندستاگ درآمد.

در اولین دوره ریاست جمهوری، بائربوک عضو کمیته امور اقتصادی و انرژی و همچنین کمیته امور اروپا بود. وی در گروه پارلمانی خود به عنوان سخنران سیاست اقلیم فعالیت کرد. در مقام دوم، وی در کنفرانس ‌های تغییر اقلیم سازمان ملل در ورشو (2013)، لیما (2014)، پاریس (2015) و مراکش (2016) شرکت کرد.

بائربوک علاوه بر وظایف کمیته خود، به عنوان معاون رئیس حلقه دوستان پارلمانی برلین و تایپه نیز فعالیت کرده‌است.

برای انتخابات سال 2017، بائربوک با حفظ کرسی خود در پارلمان مجدداً کاندیدای اصلی ایالت براندنبورگ بود. پس از انتخابات، او به عنوان حزب سبز وارد مذاکرات (ناموفق) ائتلاف با CDU / CSU و FDP در تیم مذاکره کننده حزب خود بود. وی از آن زمان عضو کمیته خانواده ‌ها، سالمندان، زنان و جوانان بوده‌ است.

رئیس مشترک حزب سبز، 2018 تاکنون

در 27 ژانویه 2018 در کنوانسیون ملی حزب سبز در زادگاه خود در هانوفر، بائربوک به عنوان یکی از دو رئیس برابر حزب خود در سطح فدرال انتخاب شد که رابرت هابک نیز به او پیوست.

 

European+Best+Pictures+Day+February+23+j0vOU9_jrzil

 

وی 64 درصد آرا را به دست آورد، که بیشتر از رقیب خود «آنجا پیل» است. در یک کنگره مهمانی سال 2019، وی با 97.1 درصد آرا مجدداً انتخاب شد که بالاترین نتیجه برای رئیس حزب است.

فعالیت‌ های دیگر

عضو شورای اروپا در روابط خارجی (ECFR)، (از سال 2020)

عضو هیئت امنای بنیاد لئو

عضو عفو بین‌ الملل

عضو فدراسیون آلمان برای حفاظت از محیط زیست و طبیعت (BUND)

نامزد صدارت عظمی

در روز 19 آوریل 2021، بائربوک و هابک اعلام کردن که هیئت فدرال حزب سبز آلمان آنالنا بائربوک را به عنوان گزینه خود برای صدارت‌ عظمای آلمان از حزب سبز در انتخابات فدرال 2021 پیشنهاد کرده‌ است. با این حال این پیشنهاد باید در کنگره حزبی که بین 11 تا 13 ژوئن 2021 برگزار می‌ شود نیز تأیید شود. در صورت انتخاب، بائربوک دومین زن و جوان‌ ترین صدراعظم در تاریخ آلمان خواهد بود.

 

210419-1118-urn-newsml-dpa-com-20090101-210419-99-261190

 

این سیاستمدار که دارای دو دختر است، در سال 2009 به عنوان رئیس سبزهای اروپا و رئیس این حزب در ایالت «براندنبورگ» برگزیده شد، در سال 2013 به مجلس فدرال آلمان راه یافت و از سال 2018 همراه با «روبرت هابک» رهبری دوگانه حزب سبزها را به عهده گرفت.

هنگام اعلام تصمیم در مورد کاندیداتوری بائربوک، روبرت هابک درباره شانس حزب سبزها برای ورود به کاخ صدراعظمی گفت: این نخستین بار است که ما با توجه به افزایش تعداد هواداران خود در جامعه آلمان کاندیدای برای صدراعظمی معرفی می کنیم. من و بائربوک ، روزها و هفته ها در این مورد که کاندیداتوری کدامیک از ما بهتر است گفت و گو کردیم؛ گفت و گوهایی که در بعضی لحظه ها هم دشوار بود، اما سرانجام به نتیجه ای رسیدیم که مورد رضایت هردوی ما هست.

وی افزود: در حال حاضر ما به لحاظ تعداد آرا و بر پایه نظرسنجی ها فاصله چندانی با حزب حاکم نداریم. بنابراین تعیین کاندیدای صدراعظمی را مناسب شرایط ارزیابی می کنیم.

شانس سبزها چقدر است؟

سبزها با برخورداری از حدود 20 درصد آرای مردم آلمان، از احزاب سوسیال دموکرات، لیبرال، چپ ها و آلترناتیو با فاصله زیاد پیشی گرفته و به اتحاد دموکرات مسیحی نزدیک شده اند. در این شرایط  آنها بدون تردید در انتخابات پیش رو نیز شانس موفقیت بالایی دارند، اما پیش بینی این که آیا می توانند کاندیدای خود را به کرسی صدراعظمی بنشانند، آسان نیست.

 

annalena-baerbock-green-triple-by-imanuel-marcus-003

 

از یک سو، در شرایطی که دو حزب حاکم بر سر گزینش کاندیدای صدراعظمی درگیر تنشی طولانی شده اند، رفتار متین سبزها بر سر معرفی کاندیدای صدراعظمی شانس آنها را در میان مردم بالا برده است و از طرف دیگر، موفقیت کم نظیر آنگلا مرکل در اداره 16 ساله آلمان باعث شده است که اعتماد جامعه نسبت به سیاستمداران زن بیشتر از گذشته جلب شود. ولی این احتمال را نیز باید در نظر گرفت که نیروهای محافظه کار آلمان به کاندیدای حزب سبزها رای نخواهند داد، بلکه پشت یکی از کاندیداهای مرد صف خواهند بست.

 

The-Greens-of-Germany-elect-Annalena-Baerbock-to-contest-the

 

سبزها برای افزایش شانس خود به دو ترفند سیاسی هوشمندانه متوسل شده اند: اول نمایش یکپارچگی درونی که در شرایط فعلی برای افکار عمومی اهمیت زیادی دارد و دوم فرستادن یک سیاستمدار زن به صحنه انتخابات.

با این همه، ضمن آن که حضور حزب سبزها در دولت ائتلافی آینده قابل پیش بینی است، روی این که این حزب به جایگاه تعیین صدراعظم و تشکیل دولت آینده هم برسد، تردیدهایی وجود دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.