دو سیاستمدار آلمانی رسما دوئل خود را برای جانشینی آنگلا مرکل در انتخابات پارلمانی آینده آغاز کردند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «مارکوس زودر» رئیس‌ الوزرا و رهبر اتحادیه سوسیال مسیحی ایالت بایرن و «آرمین لاشت» رهبر اتحادیه دموکراتیک مسیحی آلمان و وزیر اول ایالت «نوردراین-وستفالن» روز یکشنبه پشت درهای بسته با اعضای ارشد فراکسیون پارلمانی ائتلاف حاکم، نشستی را برگزار کردند و رسما دوئل خود را برای جانشینی آنگلا مرکل در انتخابات پارلمانی آینده آغاز کردند.

به گزارش رسانه‌ های آلمان، کاندیداتوری یک نفر از میان دو رقیب محافظه ‌کار تقریبا از قبل محرز شده بود و آنها در نشست روز یکشنبه که به «بررسی کاندیداتوری» اختصاص داشت، تنها به بیان برنامه‌ های خود برای آینده پرداختند.

قرار است به زودی یکی از این دو سیاستمدار در رقابت برای کاندیداتوری بلوک محافظه ‌کاران در برابر نمایندگان احزاب دیگر در انتخابات معرفی شود.

به گفته منابع پارلمانی آلمان، مارکوس زودر روز یکشنبه در نشست رهبران ائتلاف محافظه ‌کار گفت: «اگر حزب دموکرات مسیحی آماده حمایت از من باشد، من هم آماده خواهم بود، اما اگر آنها مرا نخواهند، کار مشترک ما بدون کینه ادامه خواهد یافت.»

زودر 54 ساله که نخست وزیر ایالت بایرن نیز هست، برای نخستین بار گفته که به عنوان کاندیدای بلوک محافظه کار برای صدر اعظمی در انتخابات سپتامبر شرکت می ‌کند.

آرمین لاشت نیز همان طور که انتظار می ‌رفت، اعلام کرد که برای نمایندگی ائتلاف محافظه‌ کاران در انتخابات کاندیدا شده است.

لاشت روز 22 ژانویه امسال به ریاست حزب دموکرات مسیحی برگزیده شد و در آن زمان تصور می رفت بهترین گزینه برای جانشینی آنگلا مرکل در انتخابات امسال است. این سیاستمدار معتدل کسی است که گفته می شود اگر پیروز شود بی کم و کاست سیاست های آنگلا مرکل را ادامه خواهد داد.

لاشت 60 ساله که به عنوان یک کاندیدای میانه ‌رو و ادامه دهنده راه مرکل تلقی می ‌شود، پیشتر با وی بر سر محدودیت های مربوط به مقابله با کروناویروس درگیری پیدا کرد اما تصریح کرده که خواستار کاندیداتوری است.

با گذشت نزدیک به سه ماه از گزینش آرمین لاشت به رهبری حزب دموکرات مسیحی، نظرسنجی های مکرر نشان می‌دهند که از میزان اعتماد مردم آلمان به شایستگی او برای صدراعظمی به شدت کاسته شده است. در آخرین نظرسنجی که تنها در ایالت تحت رهبری لاشت برگزار شد، 65 درصد پرسش شوندگان گفته اند که این سیاستمدار را مناسب به عهده گرفتن مسئولیت صدراعظمی نمی دانند. چالش های مربوط به مبارزه با گسترش کرونا یکی از مهم ‌ترین دلایل کاهش نفوذ این سیاستمدار میانه رو است. در مقابل، بیشتر نظرسنجی ها از افزایش محبوبیت مارکوس زودر نخست وزیر ایالت بایرن حکایت می کنند.

محافظه ‌کاران آلمان وعده داده ‌اند که درباره کاندیدای انتخابات «بین عید پاک و پنجاهه» تصمیم بگیرند، اما به نظر می‌ رسد که آنها قصد دارند هر چه زودتر کاندیدای نهایی خود را معرفی کنند. (عید پنجاهه مانند عید پاک، یکی دیگر از اعیاد مسیحیان است که امسال با روز 24 مه مصادف می ‌شود.)

«رالف برینکهاوس» رهبر فراکسیون ائتلاف محافظه‌کاران، قدرتمندترین گروه پارلمانی آلمان، در این زمینه به خبرنگاران گفت: «همه ما علاقه‌ مندیم تا هر چه سریع ‌تر تصمیم خودمان را برای معرفی کاندیدای نهایی بگیریم.»

دوران 16 ساله صدر اعظمی آنگلا مرکل 5 ماه دیگر به پایان می ‌رسد و ائتلاف حاکم با تمام قدرت در حال مبارزه برای حفظ حاکمیت در انتخابات روز 16 سپتامبر است. پاییز سال گذشته مرکل رسما اعلام کرد که تا پایان دوره اش درسال 2021 صدراعظم آلمان باقی خواهند ماند و پس از آن از سیاست کناره گیری می کند. بسیاری از محافظه ‌کاران نگران عدم حضور مرکل در رقابت انتخاباتی 26 سپتامبر هستند؛ چهره ‌ای که چهار بار آنها را به سمت پیروز شدن رهبری کرده است. او کاندیداتوری ‌اش برای پنجمین بار برای صدراعظمی را رد کرده و نگفته که کدام یک از دو کاندیدای رقابت را ترجیح می ‌دهد.

تا همین چند ماه پیش پیروزی این ائتلاف در انتخابات آتی بدیهی به نظر می‌ رسید، اما نتایج آخرین نظرسنجی‌ ها نشان می ‌دهد که آنها تا حدودی با خطر شکست هم روبرو هستند.

ائتلاف اتحادیه دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در حال حاضر در نظرسنجی ‌ها تنها 26 تا 28.5 درصد رأی دارد؛ یعنی 10 درصد کمتر از نتایج ماه فوریه. این نتیجه همچنین نسبت به محبوبیت این گروه که در سال گذشته به 40 درصد هم رسیده بود، افت شدیدی را نشان می‌ دهد.

حزب سبزها از اصلی‌ ترین رقبای ائتلاف محافظه‌ کار در رقابت ‌های پارلمانی آلمان خواهد بود.

«اولاف شولتز» وزیر دارایی نیز از سوی سوسیال دموکرات ها به عنوان کاندیدای صدراعظمی اعلام شده در حالی که سبزها برنامه دارند تا 19 آوریل کاندیدایشان را اعلام کنند.

تحلیلگران پیش ‌بینی می ‌کنند که انتخابات آتی آلمان تحت تاثیر افزایش نارضایتی از شرایط اقتصادی کشور در دوره شیوع ویروس کرونا و نیز فقدان مرکل به عنوان صدراعظمی پرقدرت، نتایج شگفت‌ آوری در پی داشته باشد و سهم احزاب مخالف از جمله سبزها و راست افراطی را در مجلس این کشور افزایش دهد.

5 ماه مانده به زمان برگزاری انتخابات سرنوشت ساز آلمان، چالش ها و رقابت ها میان احزاب و سیاستمداران اوج گرفته است. در این میان کنگره حزب راست گرای افراطی آلترناتیو برای آلمان با تصمیمات خود در زمینه مخالفت با الحاق خانواده های پناهجویان و تاکید بر خروج آلمان از اتحادیه اروپا جنجال برانگیز شده است. در انتخابات سپتامبر امسال مردم آلمان باید بیش از 700 نماینده مجلس فدرال را از طریق رای دادن به فهرست احزاب و کاندیداهای مستقل انتخاب کنند. نتیجه این انتخابات، سرنوشت جایگزین آنگلا مرکل صدراعظم فعلی آلمان را نیز تعیین می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.