تا چندی پیش افراد بالای 70 سال در کانون خطر ابتلا به کرونا بودند، اکنون گروه ‌های سنی 4 تا 15 سال بیش از سایرین در معرض خطر هستند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، یکی از موضوعاتی که در حال حاضر کارشناسان و رسانه ‌ها را به خود مشغول کرده، دلایل ابتلای روزافزون جوانان و نوجوانان به کووید19 است.

تا چندی پیش افراد بالای 70 سال در کانون خطر ابتلا بودند، اکنون گروه ‌های سنی 20 تا 59 سال و 4 تا 15 سال بیش از سایرین در معرض خطر هستند.

در مقابل، شمار مبتلایان بالای 80 ساله در حد چشمگیری کاهش یافته است. علت این امر، در اولویت قراردادن این گروه سنی برای واکسیناسیون است.

خطر فضاهای خصوصی و آموزشی

موسسه «رابرت کُخ» مرجع رسمی اعلام آمار مبتلایان و قربانیان کووید19 در آلمان چند روز پیش گزارش داد که رشد شمار ابتلا در همه گروه‌ های سنی قابل توجه است، اما افزایش کودکان و نوجوانان مبتلا در این کشور نگران‌ کننده است. 

آنها به‌ ویژه در فضاهای خانوادگی، مدارس و کودکستان‌ ها مبتلا می ‌شوند. البته افزایش شمار آزمایش ‌ها هم می‌ تواند عاملی در بالا رفتن آمار بیماران باشد.

به گفته یکی از مسئولان «آسکله‌ پیوس» هامبورگ، این مرکز درمانی خود را برای هجوم بیشتر بیماران کم ‌سن در روزها و احتمالا هفته‌ های آینده آماده می‌کند.

تاکنون تنها فقط یک کودک چهار ساله در ایالت «اشلسویگ ‌هولشتاین» آلمان در پی ابتلا به کرونا جان باخته است.

در اتریش نیز شمار مبتلایان گروه سنی 5 تا 15 ساله به طرز چشمگیری بالا رفته است. کارشناسان اتریشی علت این روند را جهش گونه ‌های جدید ویروس می‌ دانند.

مقامات بهداشتی برزیل هم زنگ خطر گونه جدید و مسری ‌تر ویروس کرونا را به صدا درآوردند. به اعتقاد آنان، این گونه از ویروس، عامل اصلی افزایش شدید موارد جدید ابتلا، مرگ و بستری شدن جوانان است.

برزیل در حال حاضر با مرگبارترین موج بیماری عالم ‌گیر جاری دست و پنجه نرم می ‌کند. ثبت آمار وحشتناک مرگ‌‌ و ‌میر روزانه و موارد جدید و بی‌ سابقه ابتلا در این کشور امریکای جنوبی همچنان ادامه دارد و بیمارستان ‌های این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

هنوز تا واکسینه شدن عمده شهروندان و به ویژه جوانان برزیلی، فاصله زیادی وجود دارد. این در حالی است که چند پزشک مراقبت‌ های ویژه کووید 19 از سراسر این کشور، ظهور روندی خطرناک را گزارش کرده ‌اند: از سال جدید میلادی سن بیماران در شرایط وخیم آنها، کم‌ و کمتر شده است و آنها نمی ‌دانند دلیل این امر چیست.

یک تحلیل اطلاعاتی که  موسسه فیکوروز در مانائوس در شمال برزیل انجام داده، چنین نتیجه گرفته است که در موج دوم شیوع بیماری، آمار ابتلا در میان افراد با سن حدود 50 سال در مقایسه با اوج آن در بهار گذشته، بیش از 9 درصد افزایش یافته است. این تحلیل همچنین دریافت موارد ابتلا در میان افراد بالای 60 سال، حدود 12 درصد کاهش داشته است.

ما اکنون از خود می ‌پرسیم چه اتفاقی افتاده که بیمارانی اینقدر جوان به نوع حاد بیماری مبتلا می ‌شوند؟ یکی از دلایل احتمالی، شلوغی بیش از حد مراکز پزشکی و بهداشتی است که رسیدگی به وضعیت بیماران و مداوای پزشکی را به تعویق می ‌اندازد. دیگر مقامات بهداشتی، حداقل به یک گونه جدید ویروس کرونا اشاره کرده ‌اند.

«فرانسیسو کاردوسو» متخصص بیماری ‌های مسری در بیمارستان «امیلیو ریباس» در شهر «سائو پائولو» به واشنگتن پست گفت یکی دیگر از دلایل گسترش بیماری و مرگ جوانان، می ‌تواند این باشد که ویروس تاکنون در جمعیت مسن تر شیوع یافته و میزبانان مسنی را که می ‌توانسته، قبلا کشته است.

گفته می ‌شود که گونه ‌های جدید برای کودکان و نوجوانان تا 70 درصد مسری ‌تر و تا 64 درصد کشنده‌ تر از ویروس مادر هستند.

راه ‌های محافظت از خود

احتمال این ‌که واکسن «بایون‌تک/فایزر» تا پیش از آغاز تابستان برای گروه سنی 12 تا 17 ساله مجوز بگیرد و به کاهش مبتلایان بیانجامد، زیاد است. اما کارشناسان بهداشت تاکید می‌ کنند که در آن صورت هم باید برای مقابله با گونه ‌های مختلف کرونای جدبد، آن دسته از نکات بهداشتی که پیشتر معرفی شده‌ اند به ‌شدت رعایت شوند.

بیش از همه باید به استفاده از مواد ضدعفونی برای دست‌ ها و سطوحی که با آن در تماس هستیم، همچنین استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی دقت کرد.

آنها معتقدند که استفاده روزانه این مواد و ماسک باعث کاهش ابتلا می‌ شود اما می ‌تواند به‌ مرور، به‌ ویژه در میان جوانان خستگی ایجاد کند و به سهل ‌انگاری بیانجامد.

به همین دلیل مادران و پدران باید توصیه به کودکان و نوجوانان را در دستور کار روزانه خود قرار دهند.

انتقاد سازمان بهداشت جهانی از روند کند واکسیناسیون در اروپا

مدیر بخش اروپایی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که روند واکسیناسیون علیه کرونا در اروپا به نحو غیرقابل قبولی کند است.

«هانس کلوگ» گفت که فقط 10 درصد از جمعیت این قاره یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند و 4 درصد نیز کاملا واکسینه شده ‌اند.

او در بیانیه‌ ای افزود: روند واکسیناسیون به نحو غیرقابل قبولی کند است. ما باید با افزایش تولید، کاهش موانع اجرایی واکسیناسیون و استفاده از هر دوز واکسن که در اختیار داریم به این روند سرعت ببخشیم.

اتحادیه اروپا نه تنها در زمینه سفارش واکسن در سال گذشته بلکه همچنین در خصوص تایید آنها عقب ‌تر از آمریکا بوده است.

سازمان بهداشت جهانی وضعیت همه‌ گیری کرونا در اروپا را نگران ‌کننده ‌تر از ماه‌ های پیش در این منطقه دانسته است.

پنج هفته پیش، شمار مبتلایان در اروپا در یک هفته به کمتر از یک میلیون نفر رسیده بود، اما در حال حاضر به بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر در هفته رسیده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تعداد قربانیان کرونا در اتحادیه اروپا در حال نزدیک‌ شدن به یک میلیون نفر و شمار مبتلایان نزدیک به 45 میلیون نفر است.

منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی، شامل 53  کشور و سرزمین از جمله روسیه و چند کشور آسیای میانه است.

کارشناسان هشدار می ‌دهند همزمان با افزایش شمار مبتلایان، احتمال بروز انواع جدید ویروس کرونا نیز وجود دارد و به همین دلیل باید به سرعت، مانع از تکثیر و انتشار این ویروس شد.

رهبران اروپایی نیز به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار دارند و به تازگی سران آلمان و فرانسه برای دستیابی به واکسن، با «ولادیمیر پوتین» رئیس ‌‌جمهور روسیه درباره واکسن اسپوتنیک وی وارد مذاکره شده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.