مکان: دانمارک، انگلیس، فرانسه و آلمان/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش جماران؛ پلیس برلین جلوی برگزاری تظاهرات مخالفان ماسک و محدودیت‌ های اجتماعی ناشی از شیوع کرونا را در پایتخت آلمان گرفت.

در حالی که به تخمین پلیس، حدود 18 هزار نفر برای اعتراض به مقررات دولتی مبنی بر اجباری بودن پوشاندن صورت با ماسک در معابر عمومی و دیگر محدودیت ‌های اجتماعی در مرکز برلین جمع شده بودند، نیروهای پلیس به دلیل عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی مانع راهپیمایی معترضان شدند.

این یکی از بزرگترین اقدامات از این دست در چند سال اخیر در آلمان است.

جلوگیری از برگزاری این تظاهرات در حالی صورت گرفت که مقام‌ های شهری برلین هفته گذشته درخواست معترضان برای راهپیمایی را رد کرده بودند.

هزاران معترض از ساعت 9 صبح در برابر دروازه «براندبورگ» در مرکز برلین جمع شده و آماده راهپیمایی بودند، اما پلیس اجازه حرکت به آنها نداد.

پلیس حدود ساعت 12:30 دستور به متفرق شدن جمعیت و پایان تجمع داد. با این حال صدها نفر روی زمین نشسته و دیگران را به مقاومت دعوت می ‌کردند. معترضان شعار «مردم ما هستیم»، یکی از شعارهای متداول راست افراطی را فریاد می‌ زدند.

این تظاهرات عمدا در آرامش برگزار شد اما پلیس بعدا در پی بروز برخی ناآرامی ها شمار متعددی را دستگیر کرد.

تظاهرات مخالفان محدودیت ‌های کرونایی «جشن آزادی و صلح» نام دارد و طیف گسترده ‌ای از شهروندان از طبقات مختلف با گرایش ‌های متفاوت و حتی متضاد سیاسی در آن شرکت می‌ کنند: از هواداران حقوق دگرباشان جنسی گرفته تا اعضای احزاب راست افراطی.

در این تظاهرات پرچم ها و تی شرت های حامیان راست افراطی قابل مشاهده بود.

شمار گسترده حاضران در این تجمعات و بی ‌اعتنایی معترضان به محدودیت‌ های اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نگرانی‌ های جدی را در میان مقام ‌های سیاسی و بهداشت و درمان دولت فدرال آلمان برانگیخته است.

خانواده هایی همراه با کودکان هم در تظاهرات حضور داشتند. برخی گفتند فقط می خواهند از حق تظاهرات استفاده کنند.

هرچند آلمان برخلاف بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی تاکنون شاهد موج بزرگ ویروس کرونا نبوده، نرخ ابتلا در آن در حال افزایش است به طوری که این آمار به بالاترین حد از آوریل رسیده است.

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز در آلمان 242 هزار مورد ابتلا ثبت شده که کمتر از سایر کشورهای بزرگ اروپایی است. آمار مرگ 9297 نفری این کشور هم خیلی پایین تر از آمار مشابه در روسیه، انگلیس، اسپانیا، فرانسه و ایتالیاست.

دولت «آنگلا مرکل» و 16 ایالت این کشور روز پنجشنبه جریمه ای حداقل 50 یورویی برای نزدن ماسک تعیین کردند. ممنوعیت برگزاری رویدادهای بزرگ عمومی هم حداقل تا سال آینده تمدید شد.

تظاهرات مخالفان محدودیت ‌های کرونایی در کپنهاگ، لندن و پاریس

حدود 200 تا 300 نفر از شهروندان فرانسوی هم در واپسین آخر هفته تعطیلات تابستانی در مرکز پاریس علیه ماسک اجباری و محدودیت ‌های کرونایی تظاهرات کردند.

پوشاندن صورت با ماسک در تمام خیابان‌ های پاریس از روز جمعه اجباری شد. از سوی دیگر پس از بالا رفتن شدید شمار مبتلایان در فرانسه، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور از احتمال اجرای دوباره قرنطینه سراسری خبر داد.

در لندن پایتخت انگلیس هم صدها نفر در میدان ترافالگار جمع شدند و خواستار پایان دادن به محدودیت های مربوط به کرونا شدند. بسیاری پلاکاردهای دردست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «نه به قرنطینه»، «نه به واکسن» و «اخبار جعلی». آنها دولت محافظه کار «بوریس جانسون» را دروغگو خطاب کردند.

اعتراضات درحالی است که دولت انگلیس برای مهار شیوع کرونا در این کشور مجازات سنگینی را برای برگزارکنندگان گردهمایی ‌های بدون مجوز وضع کرده است. بر اساس بیانیه وزارت کشور انگلیس، هرگونه مراسمی که با حضور بیش از 30 شرکت ‌کننده برگزار شود 10 هزار پوند و افراد حاضر تا 3 هزار پوند جریمه می‌ شوند.

وزارت کشور انگلیس اختیارات پلیس را برای اجرای قوانین تنبیهی افزایش داده است.

وزیر بهداشت انگلیس نسبت به احتمال برقراری دوباره محدودیت های کامل قرنطینه بر اثر افزایش آمار ابتلا به کرونا هشدار داده است.

از سوی دیگر جمعیت ضد ماسک در  کپنهاگ دانمارک در اعتراضی هماهنگ سیاست ‌های دولت‌ شان را زیر سوال برده و علیه ماسک و واکسن ضد کرونا شعار دادند.

 

مکان: دانمارک، انگلیس، فرانسه و آلمان

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.