پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دیرهنگام ترین کنفرانس خبری یک رئیس جمهور آمریکایی در نیم قرن گذشته؛

واشنگتن پست: «بایدن آشفته» حرفی برای گفتن نداشت

جو بایدن که به نسبت روسای جمهوری نیم قرن گذشته، خیلی دیر نخستین کنفرانس خبری خود را برگزار کرد، پس از 65 روز از آغاز به کار در میان خبرنگاران ظاهر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

 

به گزارش جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: اولین کنفرانس رسمی خبری رئیس جمهور آمریکا به عنوان کنفرانس خبری که در آن اخبار مهم ارائه شده است در خاطر نمی ماند. در عوض، این جلسه برای نحوه تفکر و برنامه ریزی وی برای نزدیک شدن به ریاست جمهوری، موضوعات اصلی و مخالفت خودش آشکار بود.

رئیس جمهور آمریکا یکی از بلندپروازانه ترین برنامه های هر رئیس جمهور در نیم قرن اخیر را دارد: همه گیری ، اقتصاد ، آب و هوا ، زیرساخت ها ، مهاجرت ، حق رأی. فشارها برای حرکت سریع روی اسلحه پس از شلیک های گسترده در آتلانتا و اصلاح مشکلات در مرزهای جنوبی ناشی از هجوم خردسالان بی سرپرست و بازداشتگاه های تحت کنترل گمرک و حفاظت مرزی  به این موارد اضافه شده است.

و بارها رشته افکارش را گم، و پرسش های خبرنگاران را فراموش کرد و به شدت به یادداشت های همراهش، وابسته بود.

رئیس جمهور آمریکا در حالی پس از گذشت 65 روز از ورودش به کاخ سفید نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد که بیشترین مباحث آن درباره مسائل داخلی به ویژه بحران مهاجران مرز جنوبی بود و خاورمیانه جایی در بحث سیاست خارجی اش نداشت. 

جو بایدن در حالی که اولین کنفرانس خبری رسمی خود را روز پنجشنبه برگزار می کرد، وارد حلقه موضوعاتی شد که در آستانه دو ماه ریاست جمهوری او پدید آمده است، موضوعی که تقریباً تاکنون فقط بر مقابله با بیماری همه گیر ویروس کرونا متمرکز بوده است.

او با مقادیر زیادی از نکات برای صحبت کردن و هدف «رساندن پیام» آماده شد، هرچند در بعضی مواقع دچار پیچیدگی می شد و در لحظاتی حالت دفاعی پیدا می کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که انتظار می رود در سال 2024 مجدداً کاندید شود، با محدود کردن حق رأی عصبانی شد و چشم انداز عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان را در مهلت مقرر کاهش داد.

با این حال، در سطح وسیع تری  او اولین نگاه گسترده را به نحوه عملکرد رئیس جمهور، درک قدرت خود و دیدگاه هایش در مورد مردم آمریکا داشت.

بایدن در مورد تلاش قانونگذاران ایالات جمهوری خواه برای اعمال محدودیت های جدید در رای گیری گفت: من متقاعد شده ام که ​​ما قادر به جلوگیری از این امر خواهیم بود، زیرا این، مخرب ترین چیز است. در بخش زیر که موضواعات کلیدی کنفرانس بایدن می پردازیم:

کووید 19

رئیس ‌جمهور آمریکا با اشاره به موفقیت دولت خود در اجرای طرح واکسیناسیون همگانی وعده داد که در روزهای آینده، آمار تزریق واکسن کرونا به مردم سراسر آمریکا به 200 میلیون دوز برسد.

بایدن ‌گفت: «پیشتر گفته بودم که در صد روز نخست کاری ‌ام، صد میلیون دوز واکسن تزریق خواهد شد. ما در پنجاه و هشتمین روز به این هدف رسیدیم. اکنون هدف جدیدمان را اعلام می ‌کنیم: تا صدمین روز آغاز به کارم، ما 200 میلیون دوز واکسن به مردم در آمریکا تزریق خواهیم کرد. این هدفی بلندپروازانه و دو برابر هدف اولیه‌ مان است».

مهاجران و مخالفت جمهوری خواهان

رئیس جمهور آمریکا مشکل مهاجرتی رخ داده در مرزهای جنوبی این کشور را ناشی از سیاست‌ ها و رویکردهای دولت ترامپ برشمرد و شمار زیاد مهاجران را در این مقطع از سال، به شرایط مناسب آب و هوایی ارتباط داد.

بایدن تاکید کرد: دولت ترامپ تمام عناصر موجود را برای برخورد با این مشکل از بین برد و بودجه‌ های مربوطه را حذف کرد. در دوره ترامپ، 31 درصد بر آمار مهاجران افزوده شد.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اصلاح قوانین مهاجرتی و چالش ‌های پیش رو از جمله مخالفت جمهوری خواهان گفت که اولویت اصلی دولت او از زمان آغاز به کارش مقابله با بحران کرونا بود.

بایدن تصریح کرد: «درباره موضوعاتی چون اصلاحات مهاجرتی و قوانین خرید اسلحه، باید بگویم اینها مشکلاتی هستند که به راه حل بلندمدت نیاز دارند. مشکل بنیادین این است که بتوانیم آرامش خاطر مردم‌ مان را تامین کنیم. آنها نباید نگران از دست دادن بیمه، مرگ عزیزان‌ شان یا حتی از دست دادن خانه به دلیل بدهی به بانک ‌ها باشند».

در روزهای گذشته مساله نگهداری کودکان در مجتمع‌ های آسایشگاهی مرزی مورد توجه رسانه‌ ها و البته جناح مخالف بایدن قرار گرفت. شرایط نگهداری کودکان در این مجتمع‌ ها، بسیار بد توصیف شد و سر انجام، بایدن «کامالا هریس» معاون خود را مامور بررسی این مشکل کرد.

بایدن معتقد است هیچ کودکی نباید بیش از 72 ساعت در مجتمع ‌های نگهداری مرزی بمانند و آنها در حال بازسازی ظرفیت مرزی هستند که ترامپ آنها را نابود کرد.

رئیس جمهور آمریکا چندبار تکرار کرد اکثر افرادی که در آنجا نگهداری می‌ شوند، نوجوان و زیر 18 ساله ها هستند، نه خردسالان؛ و توضیح داد: همه آنها شماره تلفنی در آمریکا تحت عنوان خانواده دارند که در گذشته ماه ‌ها طول می‌ کشید تا این تماس انجام شود اما اکنون این کار 24 ساعته همراه با راستی ‌آزمایی انجام می‌ شود.

از نظر بایدن، این کار، سوء استفاده از کودکان را توسط قاچاقچیان انسان بسیار کاهش می ‌دهد.

سیاست خارجی

افغانستان

بایدن در پاسخ به سوالی درباره خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت که «انجام وعده ترک نظامیان از افغانستان کار بسیار سختی است. ما در حال رایزنی با همپیمانان ‌مان هستیم. من وزیر خارجه و دفاع را مامور کردم با سایر مقامات ملاقات کنند.»

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان احتمالی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت: زمان دقیق را نمی ‌شود گفت اما ما به طور قطع آنجا را ترک خواهیم کرد.

در توافق دولت دونالد ترامپ با گروه طالبان، اول ماه مه، مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان است. در روزهای اخیر دولت جو بایدن هشدار داده است که با توجه به تشدید حملات طالبان، اجرای این تعهد از سوی آمریکا دشوار خواهد بود.

کره شمالی

بایدن در پاسخ به سوالی در مورد کره شمالی گفت: زمانی که چهارسال پیش مقام خود به عنوان معاون اوباما ترک می کردم، او اوضاع کره شمالی را مهم ترین مسئله در خارج از کشور می دانست.

بایدن در ادامه افزود که من هم اکنون همان موقعیتی را دارم که رئیس جمهور باراک اوباما بیش از چهار سال پیش داشت.

از بایدن درباره آزمایشات جدید کره شمالی پرسیده شد، که او گفت: قطعنامه‌ های شورای امنیت بارها توسط کره شمالی نقض شده و ما با شرکای مان در حال مذاکره هستیم. اگر کره شمالی به اقدامات تنش زا ادامه بدهد، ما هم متناسب با آن واکنش نشان می‌ دهیم. من آماده برای نوعی دیپلماسی هستم و این دیپلماسی باید به نتیجه نهایی شامل عاری سازی هسته ‌ای شبه جزیر کره منجر شود.

ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد کره شمالی دو موشک بالستیک را از سواحل شرقی خود شلیک کرده است که در آب‌ های دریای ژاپن و خارج از منطقه ویژه اقتصادی فرود آمدند.

در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه روز سه ‌شنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه‌ برد را در روز یکشنبه گذشته آزمایش کرده است.

این اقدام پیونگ ‌یانگ تنها چند روز پس از سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا به ژاپن و کره جنوبی انجام گرفته است.

چین

رئیس ‌جمهور آمریکا در مورد روابط با چین گفت که آمریکا در پی «رویارویی» نیست اما از این کشور می‌ خواهد در حوزه تجارت رقابتی منصفانه در پیش بگیرد و به قوانین بین ‌المللی پایبند باشد.

بایدن افزود در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، زمانی ‌که در مقام معاونت او مشغول به کار بود، ساعت ‌ها با «شی جین ‌پینگ» رئیس‌ جمهور چین گفت ‌و گو کرده و متقاعد شده است که رهبر چین به دموکراسی باور ندارد.

او تصریح کرد: «او یکی شبیه پوتین (رئیس ‌جمهور روسیه) است که یک استخوان کوچک دموکراتیک ندارد و فکر می‌کند اقتدارگرایی و نه دموکراسی، آینده جهان را رقم می‌زند و دموکراسی در دنیایی همواره پیچیده کارکردی ندارد».

بایدن افزود: پس از رئیس جمهوری شدنم، با من تماس گرفت و حدود دو ساعت صحبت کردیم. من روشن کردم که ما به دنبال رویارویی نیستیم اگرچه رقابت بسیار شدیدی وجود دارد. ما رقابت خواهیم داشت اما کمک می ‌کنیم که با قوانین بین ‌المللی و روش‌ های منصفانه چین هم در این رقابت حضور داشته باشد.

 وی ادامه داد: ما باید بر کارگران و دانش آمریکایی سرمایه‌گذاری می ‎کنیم. نزدیک به دو درصد از تولید ناخالص ملی را در بخش دانش همچون هوش مصنوعی و کوانتوم سرمایه‌ گذاری خواهیم کرد.  این ضدیت با چین نیست بلکه رقابت است.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به نشستی که قرار بود با شورای اروپایی داشته باشد، هم گفت: من با 27 تن از سران کشورهای اروپا در شورای اروپایی صحبت می ‌کنم. می ‌خواهیم دموکراسی ‌های ما کار کنند.

جو بایدن همچنین تاکید کرد که آمریکا با همکاری متحدان خود، چین را در قبال اقداماتش در رابطه با تایوان و هنگ ‌کنگ، رفتار آن با اقلیت مسلمان اویغور و نقض آشکار حقوق بشر پاسخگو خواهد کرد.

بایدن افزود: شی جین پینگ درک می ‌کند که اگر مقامی معرف ارزش‌ های کشورش نباشد، نمی ‌تواند در این جایگاه باشد. آمریکایی ‌ها برای حقوق بشر ارزش قائل هستند. تا زمانی که کشورشان به شکل وحشتناکی حقوق بشر را نقض کند، در برابر آن خواهیم ایستاد.

وی یادآور شد: اگر رئیس جمهور آمریکا در این باره موضع نگیرد، مشروعیت خود را از دست خواهد داد. ما رقابت شدیدی با چین خواهیم داشت.

نکته حائز اهمیت این نشست اما مطرح نشدن مسئله پرداختن قتل خاشقجی و روابط با ریاض و محمد بن سلمان، روابط با رژیم صهیونیستی، جنگ یمن و تامین تسلیحان عربستان و امارات، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ ای با ایران و تحریم مسکو به علت هک گسترده نهادهای دولتی و خصوصی آمریکا بود.

اختلاف سیاسی در کنگره

بایدن از اختلاف سیاسی در کنگره هم پرده برداشت و افزود: جمهوری‌ خواهان باید تصمیم بگیرند که می‌ خواهند با ما کار کنند، یا کشور را با تفرقه مواجه سازند. رشد اقتصاد و تغییر زندگی مردم با اجرای طرح حمایتی تصویب شده، رخ خواهد داد.

بایدن در پاسخ به خبرنگار شبکه سی ‌بی اس گفت که از هم اکنون به فکر شرکت در انتخابات دور بعدی نیست اما خبرنگاران اصرار داشتند که او درباره تصمیمش در این باره به آنها بگوید و به ویژه این که آیا کامالا هریس همچنان معاون او برای دور بعدی خواهد بود یا نه؟ 

او در پاسخ گفت که انتظارات و توقع این است که او برای چهار سال دوم حضور در کاخ سفید هم کاندید شود و این که اگر قرار شود چنین کاری کند انتظار دارد که کامالا هریس همچنان به عنوان معاونش در کنارش باشد.

او به این سوال که که آیا انتظار دارد در انتخابات بعدی هم با دونالد ترامپ رقابت کند؟ با لبخندی جواب داد و به طعنه گفت: «رئیس جمهور قبلی، آه خدای من، دلم برایش تنگ شده است. اینکه او بخواهد در انتخابات 2024 شرکت کند، من اصلا به این موضوع فکر نمی کنم. اصلا هیچ چیز نمی دانم. چه کسی می داند که «آیا اصلا از حزب جمهوری ‌خواه تا آن موقع چیزی باقی خواهد ماند». اشاره رئیس جمهور آمریکا به اختلاف جدی در داخل حزب جمهوری‌ خواه است که بخش سنتی آن (چون سناتور میچ مک ‌کانل) با انتقاد از دونالد ترامپ، خواستار عبور از رئیس‌ جمهور سابق برای ترسیم چشم ‌انداز آتی حزب جمهوری ‌خواه هستند اما بخش جوان‌ تر و تندروتر جناح محافظه‌ کار با حمایت جدی از ترامپ، خواستار حمایت کامل حزب جمهوری ‌خواه از کاندیداتوری دوباره او برای انتخابات سال 2024 است.

جو بایدن، خود را فتالیست نامید و گفت که ترجیح می دهد انرژی خود را صرف اجرایی شدن اهداف معینی کند که در مقابل خود قرار داده است.

دولت جو بایدن از روز 20 ژانویه (1 بهمن) زمام امور را در کاخ سفید به دست گرفت و 30 آوریل (10 اردیبهشت) مصادف با صدمین روز آغاز به کار او در مقام ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.