برخورد بایدن به شاهزاده جوان (محمد بن سلمان) که به زودی روی تخت می نشیند کمک خواهد کرد تا آغاز به کار کند.

 

به گزارش جماران، وب سایت «پراجکت سندیکیت» آمریکا می نویسد: در 26 فوریه دولت جو بایدن بالاخره گزارشی اطلاعاتی منتشر کرد که در آن به جزئیات ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در کشتن «جمال خاشقچی» ستون نویس واشنگتن پست پرداخته بود. رئیس جمهور آمریکا که قبلاً متحد دیرینه آمریکا را آماج حملاتش قرار داده بود و متعهد شده بود که روابط فی مابین را مجددا ارزیابی کند.

اما تا به اکنون دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از اعمال مجازات شخصی علیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی امتناع کرده است، اگرچه وی بر اساس داده های اخیر منتشر شده توسط سازمان سیا آمریکا، همان کسی بود که دستور «بازداشت و قتل» جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی را در سال 2018 در استانبول تصویب کرد.

موضع دولت آمریکا به وضوح توسط «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه بایدن بازتاب داده شد زمانی که وی گفت روابط دو جانبه آمریکا و عربستان سعودی «از هر شخص خاصی مهمتر است»؛ این سخنان بلینکن را می توان به همان اندازه به خاشقجی کشته شده و به محمد بن سلمان نسبت داد.

روز گذشته وزیر مشاور در امور خارجه سعودی هم طی سخنانی تایید کرده که سیاست آمریکا در قبال عربستان در دولت جو بایدن تغییری نکرده است. «عادل الجبیر» با اشاره به سیاست واشنگتن در قبال ریاض گفت: سیاست آمریکا در دولت بایدن در قبال عربستان هیچ تغییری با سیاست دولت ترامپ نداشته است.

بایدن، مانند همه روسای جمهور ایالات متحده از زمان «دویت آیزنهاور» در دهه 1950، درک کرده است که عربستان سعودی برای حمایت از منافع استراتژیک آمریکا در خاورمیانه و بقیه جهان ضروری است؛ به همین دلیل او تصمیم گرفت که با پادشاه بعدی عربستان نزاع نکند.

 

7562343

 

بسیاری از دموکرات ها از تفاوت آشکار قول های بایدن برای تبدیل سعودی ها به «افراد واقعی بیرون رانده شده» و برخورد فعلی به این مسئله ناراضی هستند، آنها تصمیم عدم تحریم ولیعهد را «خیانت به سیاست خارجی اصولی» و مجازات محمد بن سلمان (یا حتی اخراج او از وارثان تاج عربستان) می دانند.

با این حال، دلیل این موضع بایدن برای همه آشکار و هویداست و آن فروش تسلیحات آمریکا به عربستان نیست، همانطور که در دوره ترامپ اتفاق افتاد. دلیل این امر این است که روابط واشنگتن و ریاض متکی بر بسیاری از منافع استراتژیک متقابل است؛ فارغ از اینکه در ریاض یا واشنگتن قدرت در دست چه کسی باشد.

این علاقه مشترک به ثبات بازارهای انرژی و مالی جهان و همچنین برتری دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان است. تمام نفت عربستان به دلار فروخته می شود و هیچ یک از طرفین علاقه ای به تغییر این نظام ندارد.

به علاوه، این نیاز به مقابله با ایران و سرانجام عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و رژیم اسرائیل است.

حتی مهار بیماری همه گیر کووید 19 به کمک عربستان سعودی نیاز دارد، زیرا حج سالانه مکه که احتمالاً امسال از سر گرفته می شود از نظر تاریخی یک اقدام تحریک کننده شیوع فوق العاده این بیماری است.

مجازات محمد بن سلمان مداخله بی سابقه آمریکا در خط جانشینی آل سعود و تهدید به کودتا در آن کشور خواهد بود و پادشاهی باید پایدار بماند و روابط دوجانبه مستحکم باشد.

ترامپ در وهله اول از طریق «جارد کوشنر» داماد خود که با محمد بن سلمان در تماس مستقیم بود، با سعودی ها تجارت می کرد. این رویکرد رفتارهای توام با ریسک هر دو طرف را تشویق می کرد، به عنوان مثال: محمد بن سلمان قطر را در سال 2017 تحریم کرد و ترامپ نتوانست مانع بمباران تاسیسات نفتی و نفتکش های سعودی در تابستان و پاییز 2019 شود.

از همه مهم تر، تاکتیک های ترامپ، روابط بین وزارتخانه های خارجه، سازمان های اطلاعاتی، ارتش ها، وزارت دارایی و انرژی و بانک های مرکزی هر دو کشور را تضعیف می کرد. «تنظیم مجدد» بایدن یعنی بازسازی روابط در عین کاهش سطح مناسبات شخصی است.

روی کار آمدن بایدن هم اینک تأثیر تعدیل کننده ای بر رهبری عربستان داشته است. سعودی ها تلاش می کنند، تاکنون بدون موفقیت درگیری با حوثی های یمن را حل کنند و تحریم قطر را لغو کرده اند.

در داخل کشور، مقامات سعودی چند تن از مخالفان سیاسی و اصلاح طلب را آزاد کردند، از جمله مهمترین آنها خانم «لجین الهذلول» یک زن فعال شجاع است.

با اتکا به این تحولات مثبت، آمریکا می تواند با احتیاط تغییرات بیشتری را تشویق کند، مانند پایان دادن به جنگ در یمن، یا راه اندازی مذاکرات مستقیم با ایران.

ترامپ با رفتار دوگانه خود، اغلب رهبری عربستان را تحقیر کرده است. این کار نه به نفع آمریکا بود و نه به نفع پادشاهی. برخورد بایدن متکی بر رعایت منافع متقابل جنبه بهبودی داشته و به شاهزاده جوان که به زودی روی تخت می نشیند کمک خواهد کرد تا آغاز به کار کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.