انصار الله یمن در روزهای گذشته دو حمله بزرگ به عربستان سعودی انجام دادند که با همه حملات قبلی فرق داشتند و نیز پیام متفاوتی داشتند.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به تحولات اخیر یمن به ویژه حملات گسترده و جدید انصار الله به تأسیسات نفتی و حیاتی عربستان پرداخت و نوشت: به رغم  کثرت حملات  جنبش «انصار الله» و ائتلاف یمنی که آن را هدایت می کند، به اهداف اقتصادی حیاتی در عمق عربستان سعودی اما دو حمله اخیر که بندر نفتی«رأس تنوره» در اوایل این ماه و یک مقر و پالایشگاه نفت در ریاض در دور روز پیش را هدف قرار داد، نقطه عطفی در جنگ یمن به شمار می روند که چند روز پیش وارد هفتمین سال سال خود شد.دلایل تفاوت دو حمله اخیر انصار الله و همپیمانانش به عربستان به شرح زیر است:

 

صادرات نفت عربستان دیگر امن نیست

 

نخست:حمله رأس تنوره که در نوع خود نخستین حمله به شمار می رود معنایش آن است که صادرات نفت عربستان که این بندر ستون فقراتش به شمار می رود دیگر امن نیست و در معرض تهدید بیشتر است.

دوم: بمباران مقر و پالایشگاه نفت در قلب ریاض پایتخت عربستان سعودی ضربه روحی و معنوی بزرگی برای رهبران عربستان سعودی به شمار می رود که مشروعیت خود را  از تأمین امنیت شهروندان این کشور به دست می آوردند. بیشتر ساکنان پایتخت عربستان ستون های آتش و دودی که در نتیجه وقوع آتش سوزی مهیب به وجود آمد و آسمان شهر را پوشاند دیدند.

سوم: رسیدن هواپیماها و موشک های یمنی انصار الله به تأسیسات نفتی وابسته به شرکت غول پیکر «آرامکو» در ریاض،«جده»،«الدمام»، «رأس تنوره» و «جازان» از ارزش بازار مالی آن در بازارهای داخلی و جهانی می کاهد زیرا حکومت عربستان بر این شرکت و سهام آن برای به دست آوردن درآمد تکیه دارد؛درآمدی که کسری کلان در بودجه اش را جبران می کند و هزینه های پروژه های زیرساختی ضروری را تأمین می کند.

 

شکست سامانه های ده ها میلیارد دلاری ساخت آمریکا در عربستان

 

چهارم: شکست سامانه های دفاعی ساخت آمریکا در عربستان که ده ها میلیارد دلار ،اگر نگوییم بیشتر، برای خرید آنها هزینه شد،ضربه صاعقه واری به صنایع نظامی آمریکا و به جایگاه آن در بازارهای جهانی زیان بزرگی وارد می کند.

نمی توان بین این گسترش حملات به تأسیسات نفتی و فرودگاه ها و بنادر عربستان و تشدید کنونی جنگ در شهر راهبردی «مأرب» به منظور کنترل ذخایر نفتی و گازی بزرگ در زیر زمین های آن جدایی افکند زیرا نیروی هوایی عربستان نقش اساسی در کند کردن پیشروی انصار الله به قلب شهر بازی می کند.

این پهپادهای بمب گذاری شده و موشک های بالستیک انصار الله یمن که در دل خود بمب ها و کلاهک های انفجاری دارند پیام واضحی به رهبران سعودی دارد که کلمه به کلمه آن همانطور که یکی از منابع نزدیک به تصمیم گیران در جنبش انصار الله گفت، این است: «تا زمانی که جنگ تان علیه ما ادامه دارد و ملت ما را محاصره و گرسنه نگه می دارید و بندر الحدیده را می بندید و از رسیدن نیازهای ما از انرژی و مواد غذایی جلوگیری می کنید و تلاش می کنید که مانع کنترل ذخایر نفت و گاز در مأرب آخرین استان شمالی خارج از کنترل مان شوید، توقع نداشته باشید که تأسیسات نفتی تان و زیرساخت های تان از امنیت برخوردار شوند.»

 

رهبران عربستان در  موضع گیری در اشتباه هستند

 

همانطور که این منبع تأکید کرد، بی تردید رهبران عربستان سعودی مضمون این پیام را می فهمند اما همچنان آن را نادیده می گیرند و تکبرشان مانع از آن می شود که آن چه از آنها خواسته می شود را عملی کنند و از دولت جدید آمریکا می خواهند که راه خروجی از این جنگ برای شان پیدا کند و با بیانیه های محکومیتی که چندین کشور عربی و غیرعربی صادر می کنند،فریب می خورند. همین منبع تأکید کرد و چقدر رهبران عربستان در چنین موضع گیری ای در اشتباه هستند.

 سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد که «تا زمانی که تجاوز سعودی ادامه یابد این حملات نیز ادامه می یابد»، این یعنی روزهای آینده شاهد حملات جدید خواهد بود و فقط خدا می داند که کجا مورد هدف قرار می گیرد و حالا باید دید در این مسابقه چه کسی اول پا پس می کشد و به شکست اعتراف می کند؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.