با رای سنا به «دب هالند»، برای نخستین بار یک زن از بومیان آمریکا به سمت وزارت در کابینه رسید. هالند پیشتر نیز نام خود را در کتاب ‌های تاریخ سیاسی ثبت کرده بود؛ وقتی که به اولین زن بومی آمریکایی تبدیل شد که به کنگره راه یافت.

 

به گزارش جماران، به گزارش آسوشیتدپرس، با رای سنا به گزینه «جو بایدن»، برای نخستین بار یک زن از بومیان آمریکا به سمت وزارت در کابینه رسید. 

سنای آمریکا شامگاه دوشنبه با 51 رای موافق در مقابل 40 رای مخالف، «دب هالند» 60 ساله و عضو پیشین کنگره را برای وزارت کشور آمریکا منصوب کرد.

 

Deb-Haaland-Confirmed-Interior-Secretary

 

در این رای گیری، چهار سناتور جمهوری خواه یعنی «لیندسی گراهام» از ایالت «کارولینای جنوبی»، «سوزان کالینز» از ایالت «مین»، «دن سالیوان» و «لیسا مرکوفسکی» از ایالت «آلاسکا» هم به خانم هالند رای دادند.

دیگر جمهوری‌خواهان نگران دیدگاه‌ های «افراطی» خانم هالند در زمینه محیط زیست و انرژی بودند. او حامی لوایحی نظیر «معامله جدید سبز» و مخالف خط لوله نفتی «کی ‌استون اکس ‌ال» است.

در عین حال این نخستین بار است که یک زن بومی به سمت وزارت در آمریکا می ‌رسد.

طی رسیدگی به صلاحیت او، خانم هالند به تاریخی بودن کاندیداتوری خود برای این منصب اشاره کرد. 

او گفت: «ماهیت تاریخی تایید من از نظرم مخفی نیست، ولی این را می ‌گویم که این مساله درباره من نیست. بلکه امیدوارم تایید من به معنی الهامی جدید برای آمریکاییان باشد تا کنار یکدیگر به عنوان ملتی متحد رو به جلو حرکت کنیم و فرصت‌ هایی برای همه ما بسازیم.» 

بعد از رای شامگاه دوشنبه، «چاک شومر» رهبر اکثریت در مجلس سنا گفت: «تایید هالند حاکی از گامی بزرگ رو به جلو در ایجاد دولتی است که نماینده طیف کاملی از غنا و تنوع این کشور باشد. بومیان آمریکا اکنون زمانی خیلی طولانی است که از کسب مناصبی در هیات دولت و بسیاری جاهای دیگر باز مانده ‌اند.» 

 

Deb-Haaland-mgn

 

«فاون شارپ» رئیس مجمع ملی سرخ‌ پوستان آمریکایی، قدیمی‌ ترین و بزرگ ‌ترین سازمان قبیله ‌ای کشور هم به آسوشیتدپرس گفت: «خیلی پیشتر نوبت این رسیده بود که فردی بومی آمریکا به وزارت کشور منصوب شود. ملت ما به رهبری و بصیرت او نیازمند است تا واکنش ما به تغییر اقلیم را هدایت کند، تا از سرزمین‌ ها و منابع فرهنگی ما پاسداری نماید و مطمئن شود در سراسر دولت فدرال این کشور به تعهدات قراردادی خود با ملت بومی و شهروندان خود وفادار خواهد ماند.» 

«جاناتان نز» رئیس قبیله «ناواهو» در «آریزونا، نیومکزیکو و یوتا» هم تایید خانم هالند را «روزی بی ‌سابقه و به یادماندنی برای اولین ساکنان این کشور» نامید و گفت: «کلمات نمی ‌توانند خوشحالی و افتخار ما را توصیف کند که می ‌بینیم یکی از افراد ما برای منصبی عالی در کشور تایید شده است.» 

او افزود: «این امر ما را در مسیر بهتری قرار می ‌دهد تا اشتباهات گذشته دولت فدرال را جبران کنیم و مایه الهام مردم ما، به ویژه جوانان ما خواهد شد.» 

خانم هالند، که حوزه انتخاباتی ‌اش شامل اکثر شهر «البوکرکی» بزرگ ‌ترین شهر نیومکزیکو می ‌شود، پیشتر نیز نام خود را در کتاب ‌های تاریخ سیاسی ثبت کرده بود؛ وقتی که به همراه «شریس دیویدز» تبدیل به اولین زنان بومی آمریکایی شدند که به کنگره آمریکا راه یافتند.  

 

ap21054540853741-0846d1528d20b368e99b2075e3342e010cbb5066

 

در سال 2020، «ایوت هرل» خانم بومی آمریکایی سومی نیز که جمهوری‌ خواه است برای نمایندگی در مجلس انتخاب شد. او نماینده حوزه دوم انتخاباتی نیومکزیکو است. 

بایدن وعده داده بود که کابینه‌ ای متنوع ‌تر از هر کابینه‌ ای در گذشته را کاندیدای مناصب هیات دولت کند. تاکنون نیز او برای انتخاب ‌هایش برای پست ‌های وزارت مورد تمجید فراوان قرار گرفته است گرچه مجلس سنا در تایید برخی از آنان کند عمل کرده است. 

در میان مناصب ارشد که هم‌ اینک نیز به افرادی رنگین پوست رسیده ‌اند می‌ توان از «لوید آستین» وزیر دفاع، «لیندا توماس گرینفیلد» به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل، و «الخاندرو مایورکاس» اولین وزیر لاتین امنیت میهنی یاد کرد. همچنین زنان بیشتری از هر کابینه دیگری در این دولت مشغول به کار هستند. 

آمریکاییان بومی چیزی کمتر از دو درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می ‌دهند. فعالان اشاره کرده‌ اند که آنها در میان فقیرترین شهروندان آمریکا قرار دارند و اکنون دیرزمانی است که از سوءاستفاده و نژادپرستی رنج می ‌برند. بسیاری از مورخان اعتقاد دارند آن چه طی قرن ‌ها بعد از ورود اروپاییان به قاره آمریکا بر سر بومیان آمریکایی آمده، چیزی کمتر از نسل ‌کشی نبوده است. 

طی شیوع بیماری ویروس کرونا نیز بومیان آمریکایی در میان افرادی بودند که بیشتر تحت تاثیر آن قرار گرفتند. 

نخستین زن سرخ‌ پوستی که وزیر کشور آمریکا می شود، کیست؟

هالند در تاریخ 2 دسامبر 1960 در «وینسلو» در ایالت آریزونا متولد شد. وی یکی از اعضای مردم «لاگونا پوئبلو« است. مردم پوئبلو در سرزمینی زندگی می کنند که اکنون ایالت نیومکزیکو است. مادرش، «مری تویا» یک زن بومی آمریکایی، در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت می کرد. پدرش، یک آمریکایی نروژی و یک افسر در نیروی دریایی ایالات متحده و دریافت کننده مدال ستاره نقره ای برای اقدامات خود در ویتنام بود. وی در سال 2005 با افتخارات کامل نظامی در قبرستان ملی آرلینگتون به خاک سپرده شد. هالند از زمان کودکی در یک خانواده نظامی، به طور مکرر نقل مکان می کرد. وی قبل از استقرار خانواده در «آلبوکرک » در نیومکزیکو، در 13 مدرسه دولتی در سراسر آمریکا تحصیل می کرد تا نزدیک خانواده ای باشد که آنها نیز به لاگونا پوئبلو تعلق دارند. هالند از دبیرستان «هایلند» در آلبوکرک فارغ التحصیل شد. او سه خواهر و یک برادر دارد. 

 

Deb-Haalan

 

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان هایلند، هالند در نانوایی محلی کار می کرد. در 28 سالگی ، وی در دانشگاه نیومکزیکو ثبت نام کرد، و در آنجا لیسانس خود را در سال 1994 در رشته زبان انگلیسی دریافت کرد.  چهار روز پس از فارغ التحصیلی، او دخترش «سوما» را به دنیا آورد.

 

download (1)

 

سوما اکنون شاعر و فعال است.

 

download

 

در آن زمان، به عنوان یک مادر تنها، هالند برای تأمین هزینه زندگی خود و دخترش یک شرکت سالسا تاسیس کرد. در بعضی از مواقع در این دوره، او پول کافی برای تهیه مسکن نداشت و مجبور بود در خانه دوستانش اقامت کند. او همچنین گاهی غذایش را از طریق کوپن های غذایی تامین می کرد. وی در سال 2006 دکترای خود را در رشته حقوق هندی از دانشکده حقوق دانشگاه نیومکزیکو گرفت. هالند به عنوان اولین رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه توسعه «لاگوانا» انتخاب شد. وی به عنوان رئیس، بر فعالیت های تجاری دومین شرکت بزرگ قبیله ای بازی در نیومکزیکو نظارت داشت  و با موفقیت از این شرکت برای ایجاد سیاست ها و تعهدات در مورد شیوه های تجاری دوستدار زمین حمایت کرد.  وی از ژانویه 2013 تا نوامبر 2015 به عنوان مدیر قبیله سن فلیپه پوئبلو خدمت کرد. در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال 2018 برای کنگره، هالند هنوز وام های دانشجویی از دانشکده حقوق داشت. 

فعالیت های سیاسی پیشین

در سال 2012، هالند به عنوان مدیر رأی گیری ایالت نیومکزیکو برای بومیان آمریکا در مبارزات انتخاباتی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 فعالیت کرد. وی از سال 2012 تا 2013 به عنوان رئیس حزب دموکراتیک انجمن بومیان آمریکا در نیومکزیکو خدمت کرد. او در سال 2014 برای فرمانداری نیومکزیکو کاندید شد. اما برنده نشد.

 

14

 

هالند در آوریل 2015 به عنوان رئیس حزب دموکرات نیومکزیکو برای یک دوره دو ساله انتخاب شد. در زمان تصدی وی، دموکرات های نیومکزیکو کنترل مجلس نمایندگان نیومکزیکو و دفتر وزیر خارجه نیومکزیکو را بدست آوردند. او در مدت دو سال ریاست خود به اندازه کافی پول جمع کرد تا بتواند هفت سال بدهی تحت کرسی های قبلی را پرداخت کند. 

انتخابات عمومی 2018

پس از پایان دوره ریاست خود به عنوان رئیس حزب در نیومکزیکو، هالند اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات سال 2018 برای مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه انتخابیه اول نیومکزیکو کاندید شود، تا جانشین «میشل لوجان گریشام» شود که برای تصدی سمت فرمانداری انتخاب می شد. هالند درژوئن 2018 با کسب 40.5٪ آرا دور قیب دیگر دموکرات خود را شکست داد و وارد مرحله نهایی شد.

در انتخابات عمومی 6 نوامبر، هالند با کسب 59.1٪ آرا پیروز انتخابات شد.

 

media.media.1c1513ec-2ee9-41f0-b4cc-02c8667e87bf.original1024

 

شریس دیویدز و هالند اولین دو زن سرخپوست آمریکایی هستند که به کنگره آمریکا راه یافتند.

ایالت نیومکزیکو که خانم هالند نماینده آن در کنگره است عضو «ائتلاف اقلیمی» آمریکا است و خود هدف‌ های بلندپروازانه‌ ای را برای جلوگیری از گرم‌ تر شدن کره زمین تعیین کرده است.

هالند همچنین تجربه دو سال عضویت در کمیسیون منابع طبیعی کنگره را دارد.

کاندیدای وزیر کشور

تا اینکه جو بایدن، دب هالند نماینده دموکرات نیومکزیکو در کنگره را به عنوان وزیر کشور انتخاب کرد. انتصاب خانم هالند می ‌تواند یک تحول مهم باشد چون وزارت کشور آمریکا در طول تاریخ همیشه با بومیان درگیر بوده است.

 

1608306611_790000_1608306787_noticia_normal_recorte1

 

هالند در بیانیه ‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت: «باعث افتخار خواهد بود که برنامه مقابله با تغییرات اقلیمی بایدن- هریس را پیش ببرم، به بهبود رابطه دولت با بومیان که در دوران دولت ترامپ خراب شده کمک کنم و به عنوان اولین آمریکایی بومی عضو کابینه، به کشورمان خدمت کنم.»

دب هالند اعلام کرده است که بهبود وضعیت خدمات‌ دهی دولت به قبیله‌ ها به ویژه در دوران همه ‌گیری ویروس کرونا که به قبیله ‌های بومی آسیب بسیاری وارد کرده، یکی از اولویت‌ های کاریش خواهد بود. 

او همچنین وعده داده که در راه ترمیم روابط دولت با قبایل این کشور، که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شدت تیره شده، تلاش کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.