در اولین اظهارنظر مستقیم مقامات کره شمالی درباره دولت بایدن، خواهر رهبر کره شمالی به دولت آمریکا هشدار داد که از تحریک بیشتر پیونگ یانگ خودداری کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از ای بی سی نیوز، خواهر با نفوذ رهبر کره شمالی همزمان با تدارک «جو بایدن» برای تعیین سیاستش در قبال کره، هشدار داد که آمریکا باعث ایجاد دردسر نشود! 

در اولین اظهارنظر مستقیم مقامات کره شمالی درباره دولت بایدن، «کیم یو جونگ» خواهر قدرتمند کیم جونگ اون رهبر این کشور، از رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی انتقاد کرد و هشدار داد که «اگر مقامات آمریکا می خواهند طی چهار سال آینده شب ‌ها خواب راحتی داشته باشند» از تحریک بیشتر پیونگ یانگ خودداری کنند.

او به دولت بایدن هشدار داد که اگر واقعا به دنبال صلح است، باید از ایجاد دردسر و خشمگین کردن پیونگ ‌یانگ اجتناب کند.

اظهارات کیم یو جونگ - که به گفته کارشناسان سیاسی، از قدرت ویژه ‌ای در سیاست ‌های این کشور برخوردار است - در آستانه سفر «آنتونی بلینکن» و «لوید آستین» وزرای خارجه و دفاع آمریکا به ژاپن و کره جنوبی بیان شده است؛ سفری که با هدف مذاکره درباره کره شمالی و دیگر مسائل منطقه ‌ای انجام می‌ شود.

آنها روز سه‌ شنبه در توکیو با مقامات ژاپن و روز چهارشنبه نیز در سئول با مقامات کره جنوبی دیدار می ‌کنند.

کیم یو جونگ مقام ارشد کره شمالی که مسئولیت روابط با همسایه جنوبی به او واگذار شده است، عنوان کرد که پیونگ یانگ اگر مجبور شود، توافق دوجانبه سال 2018 برای کاهش تنش‌ های نظامی با سئول را لغو می ‌کند.

وی افزود: «رفتار کره جنوبی را زیر نظر داریم و اگر آنها دست به اقدامات تحریک ‌آمیز بیشتری بزنند، ما هم دست به اقداماتی فوق ‌العاده خواهیم زد.»

او ادامه داد: بازگشت «روزهای بهاری» آرام و صلح ‌آمیزِ سه سال قبل به شبه ‌جزیره کره، با وجود چنین رزمایش ‌های تنش‌ زایی، دشوار خواهد بود.

این مقام سیاسی کره شمالی در ادامه گفت: «من همچنین می ‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و دولت جدید آمریکا را که خیلی مشتاق بوی باروت در سرزمین ماست، نصیحتی بکنم. اگر آنها می‌ خواهند که طی چهار سال آینده شب‌ ها خواب راحتی داشته باشند، به نفعشان است دست به اقداماتی نزنند که از همین اول کار مانع خواب راحتشان بشود.»

نیروهای نظامی کره جنوبی و آمریکا رزمایش سالانه مشترک خود را از هفته گذشته آغاز کردند و قرار است تا روز پنج ‌شنبه نیز ادامه بیابد. کره شمالی پیش از این مانورهای مشترک و معمول کره جنوبی و آمریکا را تمرین تجاوز نظامی نامیده و بارها با آزمایش ‌های موشکی خود تلاش کرده است که به آن پاسخ بدهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز یکشنبه گزارش داد، واشنگتن از نیمه ماه فوریه در تلاش برای تماس با کره شمالی بوده اما این کشور هنوز به آنها پاسخی نداده است. بعد از آن نیز، وزارت اتحاد کره جنوبی خبر داد دولت جدید آمریکا پیش از آنکه تلاش ‌ها برای برقراری ارتباط با کره شمالی را آغاز کند، با سئول هماهنگی ‌های لازم را انجام داده بود.

کیم یو جونگ، قدرتمندترین زن کره شمالی کیست؟

کیم یو جونگ در چند سال گذشته به عنوان یکی از عناصر اصلی ساختار مبهم قدرت در کره شمالی ظهور کرده است.

او خواهر کوچکتر کیم جونگ اون است و تنها همنیای اوست که متحد نزدیک و قدرتمندش محسوب می ‌شود.

کیم یو جونگ در سال 2018 به عنوان اولین عضو خاندان کیم به خاک کره جنوبی قدم گذاشت و توجه جهانیان را به خود جلب کرد. دو کره در آن سال در قالب تیمی مشترک در المپیک زمستانی شرکت کردند و او عضو هیات اعزامی بود.

 

1

 

گرمی روابط در سال 2018 به همکاری او و برادرش در روابط بین‌ المللی منجر شد که دیدار با «مون جائه این» رئیس‌ جمهور کره جنوبی، «شی جین پینگ» رئیس‌ جمهور چین، و مهمتر از همه «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، ماحصل آن بود.

رابطه نزدیک او با برادرش و محول شدن مناصب مهم حکومتی به او باعث شد تا بار دیگر در آوریل 2020، وقتی برادرش برای مدتی طولانی و غیرعادی در مناسک عمومی حضور پیدا نکرد، در کانون توجه قرار بگیرد.

برخی مواقع گمانه ‌زنی ‌ها درباره وضعیت جسمانی کیم جونگ اون، و حتی احتمال مرگش، کیم یو جونگ را به یکی از گزینه‌ های اصلی جانشینی تبدیل کرده است.

کیم نخستین بار در اکتبر 2017 ترفیع رتبه پیدا کرد و عضو دایره سیاسی حزب حاکم شد. او تا پیش از آن به عنوان معاون دایره تبلیغات و تحریکات ایفای نقش کرده بود، نقشی که به نظر می ‌رسد همچنان ادامه دارد و وظیفه ‌اش رسیدگی به وجهه عمومی برادرش در داخل کشور است.

قدرت کیم یو جونگ چقدر است؟

درک درست روابط قدرت در کره شمالی کار بسیار سختی است و لذا نمی ‌توان به جمع ‌بندی دقیقی درباره نفوذ کیم یو جونگ رسید.

شایعاتی مبنی بر ازدواج او با پسر «چو ریونگ هی» دبیر قدرتمند حزب و نفر دوم حکومت بعد از کیم جونگ اون مطرح است. اگر این شایعه درست باشد، جایگاه او بسیار قدرتمندتر می ‌شود.

اگر روزی نیاز باشد تا جانشینی برای کیم جونگ اون پیدا شود، روابط خانوادگی قطعا تعیین ‌کننده خواهد بود.

افسانه ‌های حکومتی و تبلیغاتی این کشورها برای چندین دهه بر میراث پکتو که به «کیم ایل سونگ» بنیان‌ گذار کره شمالی منتهی می‌ شود تاکید کرده ‌اند. گمان می‌ رود که کیم جونگ اون فرزندانی داشته باشد، اما سن آنها کم است.

کیم به این خانواده تعلق دارد و برای همین رسانه‌ های حکومتی کار سختی برای توجیه انتقال قدرت به او نخواهند داشت. اما این رابطه خانوادگی می ‌تواند در صورت عدم انتخابش او را در چشم رهبر بعدی به تهدیدی جدی تبدیل کند.

 

2

 

«فیودور ترتیتسکی» استاد دانشگاه کوکمین سئول می‌گوید: سرنوشت بسیار مشخصی در انتظار او است، مگر اینکه عضو دیگری از خاندان کیم پا به عرصه بگذارد. یا جایگاه رهبری را تسخیر خواهد کرد یا همه چیز از جمله شاید جانش را از دست بدهد.

نقش او چیست؟

از سال 2014 کار اصلی کیم یو جونگ مراقبت از وجهه برادرش بوده است و به همین دلیل مسئولیت مهمی در دایره تبلیغات حزب به او محول شده است. ترفیع جایگاه او به عضو علی ‌البدل دایره سیاسی حزب در سال 2017 به نظر می‌ رسید که نوعی تغییر در ارشدیت سیاسی باشد، اما وظیفه اصلی او در حیطه تبلیغات باقی ماند.

گفته می ‌شود که او تمامی برنامه‌های عمومی برادرش را مدیریت می ‌کند و در عین حال مشاور سیاسی او هم است.

بعد از شکست اجلاس هانوی در سال 2019و عدم توافق با آمریکا، به نظر می‌ رسید که شاید از عضویت دایره سیاسی حزب کنار گذاشته شده باشد و تنها در اوایل سال 2020 بود که مجددا به عضویت این دایره منصوب شد.

او تا پیش از سال 2014 حضور عمومی چندانی نداشت و فقط در سال 2011 در تشییع جنازه پدرش شرکت کرده بود. کیم بعضا در برخی از تصاویر رسانه‌ های حکومتی در کنار برادرش دیده شده است.

هر بار که وضعیت کیم جونگ اون نامشخص می ‌شود، نقش او نیز به عنوان جانشین احتمالی برادرش در کانون توجه قرار می ‌گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.