احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی، سوسیال دموکرات و سبزها، همه خود را برای معرفی کاندیدای مقام صدراعظمی آلمان آماده کرده ‌اند و در شرایطی که رقابت ‌ها بسیار تنگاتنگ خواهد بود، به پشتیبانی مردم نیاز دارند. اما رسوایی مالی می ‌تواند سبب دلسردی مردم از سیستم حزبی شود.

 

به گزارش جماران، سی ان بی سی در گزارشی نوشت: دو ایالت آلمان امروز یکشنبه انتخابات برگزارش می کنند؛ اولین آزمون مهم سیاسی در یک سال که در آن، یک انتخابات ملی مشخص می کند چه کسی جانشین «آنگلا مرکل» می شود. این انتخابات در یک زمان دشوار برای صدراعظم کهنه کار آلمان برگزار می شود.

محبوبیت حزب دموکرات مسیحی آلمان و آنگلا مرکل در آستانه برگزاری انتخابات محلی در دو ایالت «بادن ووتمبرگ» و «راینلاند فالتس» کاهش یافته است.

حزب دموکرات مسیحی تا چند ماه پیش به دنبال عملکرد موفق آلمان در جریان موج اول شیوع کرونا از محبوبیت زیادی برخوردار بود. با این حال به نظر می رسد که روند واکسیناسیون و طرح اتهام «فساد مالی» علیه دو نماینده حزب دموکرات مسیحی در بوندستاگ باعث شده است تا محبوبیت محافظه کاران آلمان کاهش یابد.

ماجرایی که اکنون «رسوایی ماسک» خوانده می ‌شود، از هفته گذشته هنگامی آغاز شد که «نیکولاس لوبل» نماینده حزب دموکرات مسیحی، و «گئورگ نوسلاین» نماینده حزب سوسیال مسیحی، به لابی گری برای فروش ماسک ‌های ضد کرونا و دریافت صدها هزار یورو حق العمل بابت این کار متهم شدند. نیکولاس لوبل به دریافت رشوه اعتراف کرد، اما نوسلاین در آغاز روی پاک دستی خود پافشاری کرد.

 

56798358_303

56809210_401

 

از آنجا که دادستان فدرال آلمان مسئولیت پیگرد قضایی ماجرا را به عهده گرفته بود، ابتدا مجلس فدرال مصونیت قضایی دو نماینده متهم را لغو کرد و سپس آن دو در فاصله دو روز زیر فشار احزاب مخالف و همکاران خود کرسی نمایندگی را رها کردند.

احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی با ائتلاف حزب سوسیال دموکرات دولت چهارم آنگلا مرکل را تشکیل داده‌اند و امیدوارند که بتوانند در انتخابات آینده جانشین مرکل را تعیین کنند.

بزرگترین فساد دو دهه گذشته؟

ظرف چند روز گذشته رسانه‌ ها و محافل سیاسی آلمان «رسوایی ماسک» را بزرگترین فساد در احزاب حاکم از زمان رسوایی کمک مالی به دولت «هلموت کهل» در سال‌ های 1999 و 2000 ارزیابی کرده ‌اند.

در آن ماجرا، یک دلال بین‌ المللی اسلحه مبلغ زیادی به حزب دموکرات مسیحی کمک مالی داده بود و حزب برخلاف روال معمول این موضوع را افشا نکرده بود. ماجرا اعتبار هلموت کهل را که به دلیل وحدت دو آلمان «صدراعظم وحدت» لقب گرفته بود، به شدت خدشه دار کرد. او حتی بعد از پایان دوره صدراعظمی حاضر نشد به این خلاف در حزب خود اعتراف کند.

تاثیر رسوایی ماسک بر انتخابات

در حال حاضر دادستان فدرال آلمان سرگرم بررسی اتهام رشوه خواری دو نماینده مجلس است. اما این موضوع به همین جا ختم نمی‌ شود. نه تنها کلیه نمایندگان احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی موظف شده ‌اند کلیه اطلاعات مربوط به درآمدهای خود در دوره کرونا را به رئیس فراکسیون پارلمانی خود گزارش بدهند، بلکه احزاب سوسیال دموکرات و سبزها نیز، ضمن تشدید فشار بر دو حزب رقیب، اعلام کرده‌ اند که موضوع لابی گری برای تولیدکنندگان وسایل مبارزه با کرونا را در فراکسیون ‌های پارلمانی خود نیز به صورت جدی پیگیری خواهند کرد.

بسیاری از رسانه ‌ها از احتمال کشف فسادهای مالی بیشتر در مجلس آلمان می ‌نویسند و تاکید می ‌کنند که همه احزاب به شدت بابت رسوایی‌ هایی که ممکن است در روزها و هفته ‌های آینده برملا شود نگران شده ‌اند، زیرا هر خبری در این زمینه می ‌تواند موقعیت آنها را در انتخابات آینده به خطر بیاندازد.

احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی، سوسیال دموکرات و سبزها، همه خود را برای معرفی کاندیدای مقام صدراعظمی آماده کرده ‌اند و در شرایطی که رقابت ‌ها بسیار تنگاتنگ خواهد بود، به پشتیبانی مردم نیاز دارند. اما رسوایی مالی می ‌تواند سبب دلسردی مردم از سیستم حزبی شود.

بنا بر آخرین نظرسنجی منتشر شده محبوبیت حزب دموکرات مسیحی به 32 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که حزب آنگلا مرکل یک سال پیش از حمایت حدود 40 درصد رای دهندگان برخوردار بود.

محبوبیت حزب دموکرات مسیحی در حالی کاهش یافته است که هم حزبی های صدراعظم آلمان امیدوار هستند تا بتوانند پس از خروج آنگلا مرکل از صحنه سیاسی نیز قدرت را حفظ کنند. اعضای حزب دموکرات مسیحی در ابتدای سال جاری میلادی «آرمین لاشت» از چهره های همسو با آنگلا مرکل را به عنوان رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی برگزیدند.

آرمین لاشت رئیس جدید حزب دموکرات مسیحی و نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن به عنوان کسی که شانس زیادی برای جانشینی مرکل دارد، مقایسه رسوایی ماسک را با ماجرای کمک مالی غیرقانونی به حزب خود در سال های 1999 و 2000 نامتناسب خوانده و کوشیده است ضمن کاستن از اهمیت موضوع این امید را تقویت کند که در حزب او با فساد مالی سیاستمداران به طور جدی مقابله خواهد شد. همزمان اعلام شده است که کارگروه ویژه‌ ای در مجلس فدرال وظیفه تعیین معیارها و محدودیت‌ های لابی گری نمایندگان را به عهده گرفته و قرار است به زودی طرحی برای این منظور تهیه کند.

سوء استفاده از کمک ‌های کرونا

به موازات رسوایی ماسک، دولت آلمان در زمینه پرداخت کمک به واحدهای اقتصادی در دور دوم و سوم شیوع کرونا نیز با دشواری بزرگی روبرو شده است. بر اساس اطلاعاتی که وزارت اقتصاد آلمان کسب کرده، افراد زیادی با جعل مشخصات برخی شرکت ‌ها درخواست کمک مالی داده‌ اند، اما این کمک ‌های مالی به جای این که به حساب شرکت ‌ها پرداخت شود، به حساب شخصی متقاضیان حواله شده است.

در پی کشف این ماجرا، اکنون وزارت اقتصاد پرداخت کمک‌ های مالی به متقاضیان را تا اطلاع ثانوی قطع کرده و تحقیقات گسترده ‌ای را برای کشف سوء استفاده‌ ها آغاز کرده است.

رقم این سوء استفاده‌ ها میلیون ‌ها یورو برآورد شده است. قطع کمک‌های مالی به نارضایتی ‌های بیشتر در میان مدیران شرکت ‌ها و صاحبان کسب و کار دامن زده است.        

از سوی دیگر رسانه های آلمان طی هفته های گذشته از دولت این کشور بابت روند «کند» واکسیناسیون در برابر بیماری «کووید 19» انتقاد کرده اند. تاکنون تنها به 5 درصد از کل جمعیت آلمان واکسن کرونا تزریق شده است.

سال 2021 برای آلمان سالی مهم به شمار می ‌آید. در این سال در پنج ایالت این کشور انتخابات برگزار می ‌شود. و مهم‌ تر از آنها، در ماه سپتامبر با برگزاری انتخابات بوندس‌ تاگ (پارلمان آلمان) سرنوشت دولت آینده این کشور نیز رقم می ‌خورد.

 

48487341_401

 

از انتخابات در دو ایالت «بادن ووتمبرگ» و «راینلاند فالتس» به عنوان آزمونی برای احزاب دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر یاد شده است.

این دو حزب در حال از دست دادن محبوبیت خود در بین رای دهندگان هستند. با این حال حزب سوسیال دموکرات رقیب سنتی آنها، به دلیل حضور در دولت ائتلافی نمی تواند از این مزیت بهره مند شود. اما احزاب دیگر در حال بدست آوردن موقعیت بهتری هستند.

از زمان آغاز بحران کرونا نارضایتی از سیاست های دولت و تدابیر کرونایی موجب شده که نظرسنجی به ضرر احزاب حاضر در دولت ائتلافی رقم بخورد. در حال حاضر به دلیل نگرانی از موج جدید ویروس جهش یافته کرونا در آلمان، محدودیت های شدید کرونایی در این کشور به اجرا گذاشته شده است.

جدیدترین آمارهای رسمی از ابتلای 2 میلیون و 567 هزار و 190 نفر در آلمان به کرونا حکایت دارد که از این میان 73 هزار و 874 نفر جان باخته و 2 میلیون و 352 هزار و 600 نفر نیز بهبود یافته اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.