کتاب جان بولتون نکاتی دارد که پایه های دولت ترامپ را در آستانه انتخابات می لرزاند.

 

به گزارش جماران، مجله نیویورک (نیویورک مگزین) در گزارشی نوشت: کمتر از یک هفته از خروج بدون تشریفات «جان بولتون» از کاخ سفید نگذشته بود که گزارش های اولیه در مورد تصمیم او برای نوشتن یک کتاب در مورد دوران حضورش به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ منتشر شد.

9 ماه بعد کتاب «در آن اتاق اتفاق افتاد، خاطره‌ ای از کاخ سفید» آمد و به پرفروش ترین کتاب آمازون تبدیل شد. این کتاب قرار است این هفته منتشر شود. در اینجا آنچه را در مورد این کتاب می دانیم، ارائه می کنیم:

رسواکننده ترین بخش های کتاب

در 17 ژوئن وال استریت ژورنال و واشنگتن پست چندین بخش از این کتاب را منتشر کردند؛ نکاتی که پایه های یک دولت را می لرزاند. 

به نوشته واشنگتن پست: «ترامپ خواهان کمک چین برای انتخاب مجدد بود... بولتون در کتابش به جلسه ‌ای بین ترامپ و «شی جین پینگ» رئیس ‌جمهور چین اشاره می ‌کند که پارسال در حاشیه اجلاس گروه 20 در ژاپن برگزار شد. بولتون می ‌نویسد که رئیس ‌جمهور آمریکا به طرز محیرالعقولی موضوع صحبت را به انتخابات آمریکا تغییر داد، به توانایی ‌های اقتصادی چین اشاره کرد و با تمنا از شی خواست که به پیروزی او کمک کند.»

در جریان این دیدار که در ژوئن 2019 میلادی روی داده است، رئیس جمهور آمریکا بر «اهمیت کشاورزان [در انتخابات] و اهمیت افزایش خریدهای سویا و گندم توسط چین بر نتیجه انتخابات» بویژه در مناطق روستایی آمریکا تاکید می ‌کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، اما مکالمات بی شرمانه ترامپ و شی به همین جا ختم نشد. «در حالی که حدود یک میلیون نفر از ساکنان منطقه سین‌ کیانگ بازداشت شده ‌اند و در اردوگاه‌های مخصوصی نگهداری می‌شوند؛ شی به ترامپ توضیح داد که تمرکزش بر ساخت این اردوگاه ها است و ترامپ هم گفت که او کار درستی می کند. ترامپ گفت که شی باید به ساخت این اردوگاه ‌ها ادامه دهد و به نظرش این درست ‌ترین کار ممکن است.

این در حالیست که برخورد چین با مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت ‌های قومی با محکومیت جهانی روبرو شده است.

به نظر بولتون، جزئیات این کتاب تأیید کننده سیاست خارجی «نابسامان و پر از هرج و مرج» رئیس جمهور است. گفته می شود  ترامپ گفته که «باحال» می ‌شود اگر به ونزوئلا حمله کنیم، و این کشور آمریکای جنوبی «در واقعیت بخشی از ایالات متحده» است.

همچنین مشخص شده ترامپ به «دیکتاتورها» کمک می ‌کرده است

جان بولتون در این کتاب با استناد به سخنان وزیر دادگستری آمریکا از «تمایل ترامپ برای کمک به حکومت‌ های خودکامه» از جمله «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه سخن می ‌گوید.

پس از آن بود که دونالد ترامپ جفری برمن را به عنوان دادستان جدید منطقه منهتن برگزید تا با وجود فشارهای دادگستری آمریکا، بتواند در تحقیقات قضایی که درباره این بانک دولتی ترکیه در جریان بود مداخله کند.

جان بولتون همچنین در این کتاب ترامپ را متهم کرده است که تحریم‌ های وضع شده علیه گروه مخابراتی ZTE چین را لغو کرده تا از این ابتکار به عنوان ابزاری در مذاکرات تجاری با پکن استفاده کند.

بولتون نیز در کتاب خود به داستان‌ هایی از رفتار و سخنان عجیب دونالد ترامپ اشاره دارد. مثلا اینکه ترامپ از «ترزا می» نخست‌ وزیر پیشین انگلیس پرسیده است آیا انگلیس یک قدرت هسته‌ای است یا خیر؟ یا از «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید پرسیده است که آیا فنلاند بخشی از روسیه است یا خیر؟

بر اساس نوشته ‌های جان بولتون، اطلاعات رئیس جمهور آمریکا در موضوعات ژئوپولیتیک تقریبا هیچ است و اینکه «ترامپ بیشتر زمان خود را به جای آنکه صرف گوش دادن کند، به حرف زدن می ‌گذراند.»

بولتون که زمانی مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود به این موضوع اشاره می‌ کند که مقامات دولت ترامپ در قبال رفتارهای او دو واکنش دارند: یا بسیار نگران هستند یا او را به تمسخر می ‌گیرند.

او به خاطره‌ای مربوط به دیدار تاریخی ترامپ با «کیم جونگ-اون» رهبر کره شمالی در سال 2018 اشاره می‌کند یعنی زمانی که «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سخنان ترامپ خطاب به بولتون گفته بود: «فقط دارد مزخرف می ‌گوید».

به گفته او، پومپئو این‌ گونه ادامه می ‌دهد که گفت و گوهای دونالد ترامپ با کیم جونگ-‌اون «هیچ شانسی برای موفقیت ندارد».

بولتون به کاستی‌ های دیگری نیز در دانش ترامپ اشاره می ‌کند. گفته می ‌شود که او پیش از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در «هلسینکی» پایتخت فنلاند پرسیده بود که فنلاند «یک جورهایی دولت اقماری روسیه محسوب می شود یا نه».

به گفته بولتون، توضیحات امنیتی معمولا فایده چندانی نداشتند، چرا که در جلسات عمدتا او بیشتر از توضیح‌ دهندگان حرف می ‌زد، آن هم درباره مسائلی که هیچ ربطی به موضوع جلسه نداشتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.