گفت‌وگوی رهبران انگلیس و آلمان در خصوص برجام در حالی صورت می‌گیرد که تحریکات اروپا و آمریکا برای بازگشت برجام به ریل اصلی، در آستانه پایان ضرب الاجل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی یافته است.

به گزارش جماران؛ بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در تماس تلفنی، پیرامون تحولات بین‌المللی از جمله توافقنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

آن‌ها همچنین درباره وضعیت افغانستان، لیبی و همه‌گیری کرونا نیز بحث و تبادل نظر کردند. آن‌ها با اشاره به برنامه جهانی کواکس برای تسهیل دسترسی کشورهای فقیر به واکسن کرونا ، بر اهمیت حمایت از آن تاکید کردند.

مرکل و جانسون درباره تلاش‌ها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش ضایعات کربنی نیز گفت‌وگو کردند. بر اساس این گزارش بوریس جانسون نقش مهم آلمان را در چارچوب روابط دوجانبه و به عنوان متحد ناتو برای همکاری در زمینه‌های یاد شده مورد تاکید قرار داد.

رهبران دو کشور در بخشی دیگر از این گفت‌وگوی تلفنی، بازداشت الکسی ناوالنی چهره منتقد دولت ولادیمیر پوتین را محکوم کردند.

نخست وزیر انگلیس با تکرار ادعای برخورداری روسیه از سلاح شیمیایی نوویچوک تصریح کرد که دولت مسکو باید ضمن علنی کردن این موضوع به تعهداتش ذیل کنوانسیون تسلیحات شیمیایی پایبند باشد.

دو طرف توافق کردند که در اولین فرصت پس از فروکش کردن بحران کرونا با یکدیگر ملاقات کنند.

گفت‌وگوی رهبران دو کشور در خصوص توافقنامه هسته ای ایران، در حالی صورت می‌گیرد که تحریکات اروپا و آمریکا برای بازگشت برجام به ریل اصلی، در آستانه پایان ضرب الاجل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی یافته است.

جمعه گذشته بوریس جانسون با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره برجام گفت‌وگو کرد. هم زمان وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو این توافق و آمریکا به صورت مجازی تشکیل جلسه داده و درباره اهمیت اتخاذ رویکرد یکپارچه در قبال توافق هسته ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

آمریکا بدون در نظر گرفتن خروج این کشور از برجام و پیامدهای ناشی از آن، لغو تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به این توافق را مشروط به اجرای تعهدات ایران کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا دیروز در اظهاراتی تکراری از ایران خواست تا عمل به تعهدات برجامی خود را از سرگیرد تا آمریکا نیز اقدامی مشابه انجام دهد.

آنتونی بلینکن به شبکه سی ان ان گفت: اگر ایران پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای را از سر گیرد، ما نیز چنان خواهیم کرد و آن زمان با همکاری متحدان و شرکایمان تلاش می‌کنیم تا به توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر دست یافته و همچنین مسائل دیگری مانند برنامه موشکی ایران را مطرح کنیم.

این در حالیست که ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیروز یکشنبه (۱۹ بهمن) در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با ایشان، قضایای فضاحت‌بار اخیر آمریکا و سقوط ترامپ را افول آبرو، قدرت و انتظام اجتماعی و سیاسی آمریکا خواندند و با اشاره به اظهارنظر مقام‌های اروپایی و آمریکایی درباره برجام و تحریم‌ها تأکید کردند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود.

 ایشان خاطرنشان کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.