مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گوی تلفنی با وزیر خارجه چین بر لزوم پیگیری تلاش‌های دیپلماتیک برای اطمینان از اجرای کامل برجام توسط تمام طرف‌ها، وفق آخرین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو این توافق تاکید کرد.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امورخارجه چین روز دوشنبه درباره مسائل بین‌المللی از جمله اجرای کامل برجام از سوی تمام طرف‌ها تاکید کردند.

به گزارش ایرنا از تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، «جوسپ بورل» در تماس ویدیویی با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین از نقش مثبت پکن در حفظ برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام و کمک به اجرای پروژه بازطراحی راکتور آب سنگین اراک تقدیر کرد.

وی بدون اشاره به تعلل و بی‌عمل اروپایی‌ها در قبال توافق هسته‌ای ایران، نسبت به گام ‌های تهران در خصوص کاهش تعهدات برجامی ابراز نگرانی کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین پیوند برلزوم پیگیری تلاش‌های دیپلماتیک برای اطمینان از اجرای کامل برجام توسط تمام طرف‌ها، وفق آخرین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو این توافق تاکید کرد.

تحریکات برجامی اروپا و آمریکا برای بازگشت این توافق به ریل اصلی، در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی یافته است. جمعه گذشته وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا به صورت مجازی تشکیل جلسه داده و درباره اهمیت اتخاذ رویکرد یکپارچه در قبال توافق هسته ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

آمریکا بدون در نظر گرفتن خروج این کشور از برجام و پیامدهای ناشی از آن، لغو تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به این توافق را مشروط به اجرای تعهدات ایران کرده است. این در حالیست که جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده که در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

در همین پیوند، مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

دولت همچنین موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای  تعهداتشان وفق برجام و رفع کلیه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هفته پیش نسبت به تغییر سطح همکاری ایران با آژانس هشدار داد. وی در توئیتی تصریح کرد: همکاری و حسن نیت، یک خیابان دو طرفه است و نه یک بولوار یک طرفه.

غریب آبادی با بیان اینکه «قانون جدید مجلس شورای اسلامی، فرصت دیگری را برای حفظ همکاری کاملا بی سابقه و چشمگیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی از طریق برداشتن تحریم ها فراهم کرده است» خاطر نشان کرد: امیدواریم فرصت ها از دست نروند، چرا که همکاری فوق العاده کنونی به همکاری عادی باز می گردد.

کارشناسان و تحلیل گران مسائل سیاسی تحولات برجامی اروپا و آمریکا را با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل قانون لغو تحریم‌ها مرتبط می‌دانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.