تا ساعاتی دیگر روند محاکمه ترامپ ادامه می یابد تا در نهایت مشخص شود آیا او برای دومین بار در این محکمه تبرئه خواهد شد یا این بار محکوم می شود؟

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، دومین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ می تواند امشب به پایان برسد و یک سنای تقسیم شده و دودسته در آمریکا تصمیم بگیرد که آیا رئیس جمهور سابق طرفداران خود را برای حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه در آخرین تلاش برای ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات 6 نوامبر، تحریک کرده است یا خیر.

ترامپ اولین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است که دو بار استیضاح شده و اولین کسی است که پس از ترک دفتر محاکمه می شود. در صورت محکومیت، سنا می تواند رأی دهد و از حضور مجدد وی در انتخابات ممانعت به عمل آورد.

محکومیت ترامپ بعید به نظر می رسد، با این وجود حداقل 17 جمهوری خواه در سنای متشکل از 100 نماینده مجبور به پیوستن به همه 50 نماینده دموکرات هستند تا در نهایت رئیس جمهور سابق را مقصر بدانند.

تنها 6 جمهوریخواه همگام با دموکرات ها رای دادند تا دادگاه پیش برود. آنها استدلال مطرح شده توسط سایر سناتورهای جمهوری خواه مبنی بر اینکه قانون اساسی اجازه استیضاح رئیس جمهوری را که قبلاً سمت خود را ترک کرده است، نمی دهد رد کرده اند.

سنا قرار است ساعت 10 صبح (15:00 به وقت گرینویچ) تشکیل جلسه دهد و رای گیری نهایی ممکن است بعد از ظهر باشد.

روز اول که رای گیری در مورد برگزاری محاکمه در سنا برگزار شد که رای آورد.

روزهای دوم و سوم جلسه استیضاح ترامپ در مجلس سنا، 9 قانون‌گذار به عنوان دادستان، اسناد و فیلم‌ هایی از سخنرانی ‌های ترامپ و اظهارات و اقدامات عاملان حمله به کنگره را به نمایش گذاشتند.

این مدیران جلسه استیضاح اظهار داشتند ترامپ به سوگند ریاست جمهوری خیانت کرده، در مداخله و خاتمه دادن به حمله کوتاهی کرده و پس از وقوع آن نیز اظهار ندامت نکرده است و به همین دلیل تهدیدی برای دموکراسی محسوب می ‌شود.

در روز دوم محاکمه ترامپ که بامداد پنجشنبه برگزار شد، «استیسی پلاسکِت» عضو دموکرات مجلس نمایندگان و یکی از مدیران جلسه استیضاح، در شرح تلاش هواداران ترامپ برای پیدا کردن و قتل مایک پنس گفت: «هنگامی که شورشی‌ ها به طبقه دوم رسیدند، مایک پنس و خانواده ‌اش هنوز در اتاقی بودند که در مجاورت صحن مجلس سنا قرار داشت. تنها چند دقیقه پس از خارج کردن کامل پنس از این محل، شورشی ‌ها برای یافتن او در تمام این طبقه پخش شدند. این اوباش به دنبال پنس می ‌گشتند».

او در ادامه گفت: «حین حمله به کنگره، این افراط‌گرایان مکررا در فضای مجازی درباره نحوه شکار کردن پنس صحبت می ‌کردند. خبرنگاران از زبان این شورشی‌ ها شنیدند که می ‌گفتند به دنبال پنس می ‌گردند تا او را اعدام کنند. طرفداران ترامپ مقابل ساختمان کنگره طناب داری را بر پا کرده بودند و عده دیگری از آنها در مقابل درب ورودی کنگره فریاد می ‌زدند «مایک پنس را دار بزنید». در جای دیگری، شعار می ‌دادند: «پنس را بیرون بیاورید».

در روز سوم دادگاه سوم ترامپ، ملاقات «لیندسی گراهام»، «تد کروز» و «مایک لی» سه سناتور جمهوری‌خواه با وکلای ترامپ پیش از شروع این جلسه خبرساز شد.

«دیوید شوئن» یکی از وکلای ارشد ترامپ در توضیحی گفت آنها درباره رویه جلسه پیش رو به تبادل نظر پرداختند و چنین کاری، بسیار عادی است.

کروز نیز در این‌ باره گفت: این ملاقات فرصتی برای «تبادل نظر» درباره راهبرد حقوقی تیم وکلای ترامپ بود. وی در پاسخ به این‌که آیا از عملکرد این تیم حقوقی رضایت دارد گفت: «فکر می‌ کنم نتیجه نهایی این دادگاه استیضاح برای همه کاملا شفاف است».

طیف گسترده‌ ای از سناتورهای جمهوری‌ خواه و شخص ترامپ، عملکرد این تیم حقوقی در جلسه اول (روز سه ‌شنبه) را ضعیف ارزیابی کرده بودند.

سنای آمریکا در کل چهار روز شاهد برگزاری جلسات بود که روز آخر به دفاعیات وکلای ترامپ اختصاص داشت.

در روز چهارم جلسه محاکمه رئیس جمهور سابق آمریکا که بامداد شنبه برگزار شد، وکلای مدافع او تلاش کردند اتهامات مطرح شده در جلسات پیشین را رد کنند و مدعی شدند مدیران جلسه، اظهارات ترامپ در سخنرانی روز ششم ژانویه را مورد تحریف قرار داده‌اند.

«مایکل وان در وین» وکیل ترامپ گفت:‌ «هیچ فرد عاقلی نمی ‌تواند واقعا باور کند سخنرانی روز 6 ژانویه رئیس جمهور تحریک به خشونت یا شورش باشد».

وی همچنین ترامپ را «بزرگترین حامی پلیس و مخالف اوباش در میان تمام روسای جمهور» این کشور توصیف کرد و مدعی شد رئیس جمهور سابق آمریکا هوادارانش را به راهپیمایی «مسالمت‌ آمیز و میهن ‌پرستانه» دعوت کرده بود.

وان در وین درخصوص انگیزه این استیضاح گفت: «این تلاش بی ‌سابقه، به این دلیل صورت نگرفته که دموکرات ‌ها با خشونت مخالف هستند. مسئله این است که دموکرات ‌ها در تلاش هستند مخالفان سیاسی خود را بی صلاحیت نشان دهند. این کار نوعی بیرون راندن [رقبا] از حلقه‌ های مختلف، با توسل به قانون اساسی است».

با این حال اظهارات وکلای ترامپ در دفاع از وی، کمتر از سه ساعت زمان برد و آنها در این جلسه تلاش کردند مسئولیت حمله به کنگره را از دوش او برداشته و متوجه افراد شرکت ‌کننده در آن کنند.

در پرونده استیضاح ترامپ به تماس تلفنی وی با وزیر ایالت جورجیا نیز استناد شده است که در این گفت‌ و گو، رئیس جمهور سابق آمریکا از این مقام ایالتی درخواست کرده بود تعدادی رای برای او «پیدا کند» تا بتواند نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهد. وکلای ترامپ تقلا کردند اظهارات ترامپ در این تماس تلفنی را توجیه کنند.

علی ‌رغم اینکه اکثریت سنا روز سه ‌شنبه به قانونی بودن استیضاح مجدد ترامپ رأی دادند، وکلای او همچنان تأکید کردند با توجه به اتمام دوره ریاست جمهوری وی، این اقدام مغایر قانون اساسی آمریکا است.

«بروس کاستور» دیگر وکیل ارشد ترامپ در جمع ‌بندی دفاعیاتش هشدار داد: «این دادگاه چیزی فراتر از [محاکمه] دونالد ترامپ است، مسئله ساکت کردن و ممنوع کردن صداهایی است که اکثریت با آن موافق نیستند. مسئله ابطال 75 میلیون رأی ترامپ و جرم ‌انگاری دیدگاه‌ های سیاسی است. مسئله ‌ای بنیادین پیش روی ما قرار دارد».

در ادامه جلسه چهارم دادگاه ترامپ، سناتورها و مدیران استیضاح، سوالات خود را مطرح کردند تا وکلای ترامپ به آنها پاسخ دهند.

«جیمی راسکین» نماینده حزب دموکرات و یکی از دادستان ‌های ارشد محاکمه ترامپ گفت: «می‌ توان خشونت را در تمام این تظاهرات مشاهده کرد. رئیس جمهور آن را تشویق کرد، از آن خوشحال شد و با آن سرمستی کرد و احساس سربلندی کرد. بی خیال! فکر می ‌کنید ما تا چه حد زودباور هستیم؟»

وکیل ترامپ در مقابل به این پاسخ اکتفا کرد که اظهارات ترامپ در سخنرانی روز ششم ژانویه «کاملا به ‌جا و مناسب» بودند.

در ادامه، شماری از سناتورها این سوال را مطرح کردند که ترامپ چه زمانی از ورود هوادارانش به داخل ساختمان کنگره مطلع شد.

وان در وین در دفاع از ترامپ ادعا کرد رئیس جمهور سابق، از خطراتی که متوجه جان «مایک پنس» معاونش بود، اطلاعی نداشت و هنگامی که علیه او توئیت می‌ نوشت خبر نداشت که ماموران کنگره در حال خارج کردن او از صحن سنا هستند.

این در حالی است که «تامی تابِرویل» سناتور آمریکایی اخیرا فاش کرد که هنگامی که ماموران در حال خارج کردن پنس بودند، در تماس تلفنی با ترامپ او را از حوادثی که در کنگره در حال اتفاق هستند مطلع کرده است.

در ادامه سناتورها پرسیدند آیا این تماس تلفنی نشان می ‌دهد ترامپ نسبت به ارعاب و خطراتی که متوجه پنس بود توجهی نداشت. وان در وین با رد این ادعا آن را «شایعه» دانست.

تابرویل پس از اتمام جلسه استیضاح بار دیگر در جمع خبرنگاران تأکید کرد با اینکه به طور دقیق، زمان گفت ‌و گوی تلفنی با ترامپ را به یاد ندارد، اما او را از حوادثی که در حال وقوع بودند، مطلع کرده است.

روز جمعه، شبکه سی‌ ان ‌ان نیز افشا کرد ترامپ روز 6 ژانویه در تماس تلفنی به «کوین مک ‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری ‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا،گفته بود عاملان حمله به کنگره، بیشتر از جمهوری‌ خواهان ایالت کالیفرنیا از نتیجه انتخابات ناراحت بودند.

«جیمی هررا بوتلر» یکی از 10 عضو جمهوری ‌خواه مجلس نمایندگان که به استیضاح ترامپ رأی دادند، روز جمعه با اشاره به این تماس‌ های تلفنی گفت، هر میهن‌ پرست دیگری که اطلاعات مفیدی برای محاکمه ترامپ در دست دارد باید بداند اکنون زمان انتشار آن است.

 آمریکا در تاریخ کمتر از 250 ساله خود شاهد استیضاح و محاکمه سه رئیس‌ جمهور بوده اما این برای نخستین بار بود که یک رئیس جمهور دوبار محاکمه  شد. کارشناسان معتقدند اگر ترامپ در این محاکمه تبرئه شود، هزینه ها و تبعاتی برای آمریکا خواهد داشت؛ آنچه که رای دهندگان آمریکایی و جامعه بین الملل در 6 ژانویه در واشنگتن دی سی و در کنگره شاهد آن بودند، در حقیقت بروز نوعی از خودکامگی در آمریکا بود که شاکله نظام آن کشور را به لرزه در آورد.

یورش ششم ژانویه هواداران  چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا به ساختمان کنگره، از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یک «شبه کودتا» و واقعه ای همانند «پرل هاربر»؛ حمله هوایی ارتش ژاپن به ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام در دسامبر 1941 و  حادثه 11 سپتامبر 2001 تلقی می شود. این رویداد ضربه ای تکان دهنده و شوک آور به شاکله و نظامی سیاسی آمریکا بود، موضوعی که 9 مدیر استیضاح منتخب مجلس نمایندگان که نقش دادستان را داشتند، کوشیدند تا با ارائه مدارک، تصاویر شورش و اظهارات و توئیت‌های ترامپ، نقش او را در بروز این حادثه به عنوان یک مجرم در این دادگاه به اثبات رسانند.

ترامپ بار نخست به اتهام  «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در تحقیقات کنگره» از 18 دسامبر 2019 تا پنجم فوریه 2020 محاکمه و در نهایت تبرئه شد. وی برای دومین بار در دادگاهی که از 21 بهمن ماه آغاز و تا روز جمعه 24 بهمن به درازا کشید برای دومین بار و به اتهام «تحریک به شورش» محاکمه شد. اکنون همگان بیم آن دارند که وی بار دیگر از اتهامات تبرئه شود. زیرا  برای محکومیت وی 67 رای نمایندگان سنا لازم است. در حالی که 50 سناتور دموکرات قطعا به محکومیت وی رای خواهند داد، معلوم نیست آیا 17 سناتور جمهوری خواه نیز به محکومیت وی رای می دهند تا حد نصاب لازم بدست آید یا خیر.

قانون گذاران هر دو حزب گفته اند که آنها مایلند به سرعت دادگاه را به پایان برسانند تا بتوانند به مشاغل دیگری مانند تأیید مقامات ارشد دولت بایدن و یک بسته کمک 1.9 تریلیون دلاری مربوط به ویروس کرونا بپردازند.

با ارائه سخنرانی های اولیه، دادستانی یا مدافعان می توانند امروز شنبه با شاهدان تماس بگیرند تا پرونده هایشان را تقویت کنند. هیچ یک از طرفین نگفته است که آیا چنین کاری خواهند کرد یا خیر.

پس از آن، تیم های دادستانی و دفاعی هر کدام دو ساعت وقت برای ایراد اظهارات پایانی دارند. بروس کاستور وکیل مدافع ترامپ گفت که او فقط قصد دارد از نیمی از وقت اختصاص داده شده خود استفاده کند.

این بدان معنی است که رای نهایی در مورد محکومیت می تواند در اوایل بعد از ظهر امروز به وقت واشنگتن گرفته شود.

 

 

بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا

نتایج نظرسنجی جدید نشان داد که ۴۶ درصد مردم آمریکا دونالد ترامپ را بدترین رئیس جمهوری تاریخ این کشور معرفی کردند.

وبسایت هیل نوشت: نظرسنجی شرکت «یوگاو» و روزنامه «اکونومیست» نشان داد که فقط ۱۳ درصد از مردم آمریکا ترامپ را به عنوان بهترین رئیس جمهوری عنوان کردند.

این نظرسنجی، همچنین حکایت از آن دارد که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا به عنوان بهترین و ترامپ به عنوان بدترین رئیس جمهور معرفی شده اند.

اوباما با کسب ۱۸ درصد بیشتر از آرا محبوبیت بیشتری را در مقایسه با «آبراهام لینکلن» رئیس جمهوری اسبق آمریکا کسب کرد.

اما از نظر بدترین رئیسان جمهوری در آمریکا، ابتدا ترامپ با بالاترین درصد آرا (۴۶ درصد) در رتبه نخست  و اوباما با ۲۴ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.

ترامپ با کسب پایین ترین شاخص محبوبیت به ریاست جمهوری اش پایان داد و کاخ سفید را ترک کرد.

ترامپ بعد از ماه ها تلاش در اشاعه تئوری های توطئه درباره انتخابات و استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا به اتهام تشویق به خشونت در حمله به کنگره در ۶ ژانویه (۱۷ دی) به عنوان بدترین رئیس جمهوری معرفی شد.

نتایج نظرسنجی اخیر نشان داد که ۴۳ درصد از مردم آمریکا بر این باورند که ترامپ مسوول شورش و حمله به کنگره است و ۴۷ درصد می گویند سنا باید رای به محکومیت او بدهد.

۵۳ درصد رای دهندگان بر این باورند که ترامپ نباید اجازه داشته باشد دوباره برای دستیابی به قدرت ریاست جمهوری رقابت کند، اما این اتفاق فقط زمانی رخ خواهد داد که که دو -سوم اعضای کنگره رای به محکومیت او بدهند.

هر چند برخی از جمهوریخواهان از این امر استقبال کرده اند اما سنا برای محکومیت او به رای ۱۷ نفر از جمهوریخواهان و رویکردنی آنها از رهبر سابق حزب شان نیاز دارد.

ترامپ اکنون در تفریحگاه خود در «مارائه لاگو» بسر می برد و همزمان سنا محاکمه او را آغاز کرده است. . اوباما به تازگی اعلام کرد مرکز ریاست جمهوری خود را در «شیکاگو» بازگشایی خواهد کرد.

نظرسنجی یوگاو و اکونومیست ، در میان یک هزار و ۵۰۰ نفر از افراد بزرگسال آمریکایی در بازه زمانی ۶ تا ۹ فوریه (۲۱-۱۸ بهمن) با ضریب خطای مثبت و منفی ۳ درصد انجام شده است.

پس از حادثه ۱۷ دی‌ماه که با یورش هواداران ترامپ به کنگره آمریکا رخ داد و منجر به کشته شدن دست کم پنج تن و زخمی شدن ده ها نفر شد، مقامات محلی خواستار حضور نیروهای گارد ملی تا روز تخلیف رئیس جمهوری جدید شدند که بر این اساس، بیش از ۲۵ هزار نفر از نیروهای گارد ملی و پلیس ایالت‌های همجوار، واشنگتن دی سی را به پایگاه نظامی حتی بیشتر از افغانستان و عراق تبدیل کرد.

با این وجود، ترس از ادامه شورش، همزمان با استیضاح ترامپ که نخستین استیضاح یک رئیس جمهوری پس از پایان دوره کاریش  در آمریکا است، باعث شده که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون اعلام کند، ۶ هزار و ۶۱ نفر از نیروهای گارد ملی برای محافظت از کنگره همچنان باقی خواهند ماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی دونالد ترامپ
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.