مجلس سنای آمریکا جلسه محاکمه استیضاح دونالد ترامپ را از سر گرفت. در این جلسه عنوان شده که رئیس جمهور آمریکا مانند یک «دیکتاتور»‌ عمل می کند این در حالی است که یک فایل صوتی جدید علیه ترامپ منتشر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد تیم حقوقی دموکرات‌ ها در دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا، در چهارمین روز تلاش‌ های خود برای مجاب کردن سناتورها به کار بستند. 

چهارمین روز محاکمه استیضاح ترامپ و سومین روز ارائه کیفرخواست دادستان‌ های این استیضاح، ساعت 13:00 جمعه به وقت محلی با اظهارات «آدام شیف» سرپرست هیات 7 نفره منتخب مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست قاضی «جان رابرتس» آغاز به کار کرد.

در این محکمه احتمال به تعویق افتادن یا افزایش مدت آن هم مطرح شد که از نظر شیف با احضار شهود آن هم با تصمیم رئیس دیوان عالی آمریکا می تواند انجام شود.

آدام شیف گفت: برخلاف مجلس نمایندگان که رئیس جمهور می توانست سالها بازی طناب کشی را در دادگاه بازی کند، این گزینه برای تیم رئیس جمهوری در اینجا وجود ندارد و به افرادی که می خواهند پشت پرده قدرت اجرایی پنهان شوند تا حقیقت بیرون نزند، پناه نمی دهد.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا افزود: ما یک قاضی بسیار توانمند داریم که در آن مجلس سنا می نشیند و به موجب قوانین سنا، قدرت تصمیم گیری در مورد مسائل مربوط به شواهد را دارد. بنابراین، اگر هر کدام از این شاهدان ادعایی داشته باشند، ما قاضی داریم که بتواند آن تصمیمات را بگیرد و اطمینان داریم که رئیس دیوان عالی می تواند این کار را انجام دهد.

شیف ادامه داد: مجلس سنا همیشه فرصت کنارگذاشتن عدالت را دارد اما آنچه که آنها و تیم رئیس جمهوری می ترسند، این است که یک خط ضعیفی ممکن است برای صدور دستور اجرایی دادگاه وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: شما نمی توانید از امتیازات اجرایی برای پنهان کردن رفتارهای اشتباه، مجرمانه یا قابل استیضاح استفاده کنید و این دقیقا همان هدفی است که آنها به دنبال استفاده از آن هستند.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد بدون شک رفتار ترامپ امنیت ملی را به خطر انداخته است. انتخابات ما را به خطر انداخت و کشور ما را در مسیری خطرناک قرار داد که در صورت عدم کنترل، خسارت جبران ناپذیری به موازنه قدرت در قانون اساسی ما وارد می سازد.

دموکرات‌ ها در جمع‌ بندی استدلال‌ های خود هشدار دادند، او به سوءاستفاده از قدرت خود ادامه خواهد داد و دموکراسی آمریکا را به خطر می‌ اندازد، مگر اینکه کنگره برای برکناری او پیش از انتخابات 2020 مداخله کند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا سپس از سناتورهای جمهوری‌ خواه خواستند تا اجازه دهند پیش از صدور حکم نهایی، شاهدان جدیدی حضور یابند.

دادستان‌ های دموکرات گفته اند دونالد ترامپ برای لاپوشانی اقداماتش در رابطه با اوکراین تلاش می‌ کند که دلیلی دیگری برای برکناری او از ریاست جمهوری است.

«جیسون کرو» دیگر دادستان استیضاح بود که در این نشست موارد اتهامی دونالد ترامپ را تشریح کرد و رفتار ترامپ را در توقیف کمک نظامی مصوب کنگره به اوکراین را دخالت سیاست در امور جنگی دانست.

وی ادعای ترامپ و دولت او را که کمک‌ های نظامی به اوکراین بدون تاخیر ارسال شده است، رد کرد و افزود ولودیمیر زلنسکی این کمک‌ ها را نمادین می دانست و شهادت جنیفر ویلیامز گواهی می دهد که هرگونه تاخیر در ارسال این کمک ها توسط روسیه به عنوان نشانه ضعف دیده می شد.

عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: این نکته مهمی است، به ویژه هنگامی که رئیس جمهور و وکلای وی تلاش می کنند آن را بدون هیچ آسیب یا ناپاکی نشان دهند.

کرو اضافه کرد: سوال این است که آیا توقف پول مالیات دهندگان ما برای کمک به متحد و دوست ما در جنگ از سوی رئیس جمهور به منظور یک منفعت سیاسی شخصی پذیرفته است؟ آیا برای رئیس جمهور پذیرفتنی است که امنیت ملی ما را فدای انتخاب دوباره خود کند؟ این از نظر من خوب نیست، مطمئنا از نظر مردم آمریکا هم خوب نیست و نباید برای هیچ یک از شما هم خوب باشد.

وی این سوال را مطرح کرد که مشخص نیست اخراج جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی از کاخ سفید، چه ارتباطی با مخالفت وی با توقیف درخواست کمک های نظامی به اوکراین داشت اما مطمئنا بولتون می توانست در صورت شهادت، این مساله را روشن کند.

این عضو دادستانی استیضاح ترامپ تاکید کرد با شروع تحقیقات کنگره درباره چرایی توقیف این کمک‌ ها، مصوبه کنگره اجرا شد بدون اینکه تغییری در واقعیت های موجود رخ داده باشد؛ این مساله نشانگر آن است که توقیف این کمک‌ ها، غیرقانونی بوده است.

«حکیم جفریس» نماینده دموکرات، طی آخرین جلسه دادرسی دموکرات‌ ها گفت: «رئیس‌ جمهور ترامپ تلاش کرد تقلب کند و گیر افتاد. سپس تلاش کرد قضیه را کتمان کند.»

وی گفت: در ژوئیه سال 2019، مقامات کاخ سفید از موارد جدی سوء رفتار رئیس جمهور ترامپ در مورد خودداری کمک های نظامی به اوکراین آگاه بودند.

وی افزود: اما به جای متوقف کردن طرح فاسد رئیس جمهور، آنها بیشتر تلاش کردند تا آن را از مردم آمریکا پنهان کنند. با وجود شواهد بیشتر، جمهوری خواهان بسیار سخت تلاش کردند تا مردم آمریکا راجع به سوء رفتار رئیس جمهور آگاه نشوند. پومپئو وزیر خارجه آمریکا، اسپر وزیر دفاع و جان بولتون سعی کردند رئیس جمهور ترامپ را متقاعد کنند تا از حمایت امنیتی اوکراین رفع توقیف کند اما موفق نشدند.

وی با بیان اینکه تنها 391 میلیون دلار از این کمک‌ ها آزاد شد، تاکید کرد: اقدامات ترامپ در رابطه با اوکراین حمله به شخصیت آمریکا است. یک خیابان سمی در خیابان 1600 پنسیلوانیا وجود دارد و من با فروتنی پیشنهاد می کنم که این کار جمعی ما به نمایندگی از مردم آمریکاست که آنجا را پاکسازی کنیم.

جفریس ادامه داد: آمریکا کشوری عالی است. ما می توانیم بهتر از هر کشور دیگری در جهان با مشکلات روبرو شویم اما در مورد شخصیت خود چه می خواهیم بکنیم؟ ترامپ سعی کرد در انتخابات آمریکا تقلب کند و خواستار مداخله خارجی شود.

او تاکید کرد: رئیس جمهور ترامپ از قدرت خود سوءاستفاده کرده و بالاترین جایگاه در زمین را فاسد کرد. این یک حمله به شخصیت ما است. رئیس جمهور ترامپ سعی کرد همه این موارد را لاپوشانی کند و آن را از مردم آمریکا مخفی کند و مانع کنگره شود.

وی تصریح کرد: این یک حمله خارق العاده به شخصیت ما آمریکایی ها است. چرا تماس 25 ژوئیه ضبط شده بر روی سرور طبقه بندی شده قرار گرفت. حتی پس از ذکر «اشتباه» روی آن سرور باقی ماند. چه کسی دستور لاپوشانی تماس ضبط شده را صادر کرد؟ مردم آمریکا شایسته اند همه چز را بدانند.

عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از دفتر مشاوران حقوقی کاخ سفید که گفته اند موضوع مطرح شده از سوی افشاگر یک مساله فوری نبوده است، گفت: چه چیزی می تواند فوری تر از آن باشد که رئیس جمهور با درخواست دخالت خارجی، سعی در تقلب در انتخابات داشته است؟ چه چیزی می تواند فوری تر از این باشد؟ این یک جرم قانون اساسی در حال پیشرفت است.

از سوی دیگر، «جرالد نادلر» نماینده حوزه دهم نیویورک طی جلسه چهارم دادگاه، ترامپ را «دیکتاتوری» خواند که «باید از کاخ سفید اخراج شود».

وی گفت: «ترامپ به دنبال قدرت مطلقه است. او احترامی به کنگره، مجلس و رای و خواسته مردم نمی‌ گذارد.»

آدام شیف در نطق پایانی خود از سناتورها خواست تا سیاست‌ های حزبی را کنار گذاشته و ماهیت اقدام‌ های ترامپ، مسئولیت خود و وفاداری به قانون اساسی را مد نظر قرار دهند. 

شیف در صحن سنا گفت: «این‌ که از رئیس‌ جمهور خوشتان بیاد یا نه، ارتباطی به این مساله ندارد. این مساله بر سر قانون اساسی و سوء رفتار است. آنچه مهم بوده این است که ترامپ خطری برای کشورمان است، چرا که او دوباره دست به چنین اقدام‌ هایی خواهد زد. نمی‌ توان مطمئن بود که او باز دست به چنین کاری نخواهد زد، چراکه او هر روز به ما می‌ گوید که چنین می‌ کند.»

رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: یک محاکمه عادلانه برای آمریکا به رقم بزنید.

وکلای رئیس جمهور آمریکا امروز شنبه نخستین فرصت برای ارائه دفاعیات از او را به دست می‌ آورند و انتظار می‌ رود که استدلال کنند که او به درستی عمل کرده است.

در آستانه محاکمه استیضاح ترامپ در سنا، او گفت که همه اسناد و شواهدی را که دولت از دادن آنها به کنگره خودداری کرده است، در اختیار دارد. به نظر می‌ رسد که با این سخنان، او اعتراف می‌ کند که مانع تحقیقات استیضاح علیه خود شده است.

رئیس جمهور آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در داووس سوئیس اظهار داشت که با شروع محاکمه، تیم حقوقی وی کارشان را خیلی خوب انجام دادند. او در ادامه گفت: «صادقانه بگویم، همه اسناد و شواهد را در اختیار داریم. آنها این اسناد و شواهد را ندارند.»

این در حالی است که در میانه استیضاح ترامپ، یک فایل صوتی علیه او منتشر شده است. دستیار «رودی جولیانی» وکیل ترامپ مدرکی صوتی را به دموکرات‌ ها داده است که درخواست ترامپ برای برکناری سفیر سابق آمریکا در اوکراین در آن ضبط شده است.

دموکرات‌ ها اکنون مدرکی صوتی از ترامپ در اختیار دارند که درخواست او را در سال 2018 برای برکناری سفیر وقت این کشور در اوکراین فاش می‌ کند. سفیر آمریکا در اوکراین شخصیت اصلی در رقم خوردن سلسله رخداد‌هایی است که به استیضاح ترامپ منتهی شد.

در این نوار صوتی که مربوط به سال 2018 است، صدای ترامپ همراه با میهمانانی از جمله «لو پارناس» دستیار سابق رودی جولیانی شنیده می‌ شود. اگر این فایل صوتی معتبر باشد، این استدلال دموکرات‌ ها را تقویت می‌ کند که دستیاران ترامپ از حدود یک سال پیش برای برکناری «ماری یووانویچ» سفیر سابق این کشور در اوکراین تلاش می‌ کردند.

ترامپ می‌ گوید: از شر او خلاص شوید! او را همین فردا بیرون کنید. من اهمیت نمی‌ دهم. او را فردا بیرون کنید. او را بیرون بیندازید، متوجه شدید؟ این کار را انجام بدهید. پارناس این فایل را به کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا فرستاده است که سرگرم بررسی عملکرد ترامپ است.

بر اساس جدیدترین نظرسنجی که توسط واشنگتن پست/ ای‌ بی‌ سی‌ نیوز انجام شده، 52 درصد مردم آمریکا حامی استیضاح رئیس‌ جمهورشان هستند و همچنین 51 درصد آنان نیز از عملکرد او ناراضی‌ اند.

سه‌ شنبه 21 ژانویه به‌ عنوان روزی تاریخی در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد. این آغاز محاکمه/استیضاح ریاست‌ جمهوری است که تنها دو بار دیگر رخ داده است: استیضاح آندرو جانسون در سال 1868 واستیضاح  بیل کلینتون در سال 1998. البته در هر دو مورد هم روسای جمهوری تبرئه شدند.

این استیضاح که توسط اکثریت دموکرات‌ های مجلس نمایندگان تصویب شده و به مجلس سنا برای محاکمه ترامپ ارائه شده، بر اساس دو اتهام است: سوءاستفاده از قدرت و اخلال یا انسداد در جریان قانونی جمع‌آوری اطلاعات توسط مجلس نمایندگان. اتهام عمده البته سوءاستفاده از قدرت است.

محاکمه رئیس‌ جمهور امر بسیار نادری است و به همین لحاظ آیین دادرسی آن چندان جا نیفتاده است. به همین جهت، در جریان اخیر، «میچ مک‌ کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌ خواه در سنا که علنا هم گفته در این محاکمه «بی‌ طرف نخواهم بود»، مسئول انجام محاکمه و نوشتن بعضی از مقررات اجرایی آن شد؛ که قطعا هم به سود جمهوری خواهان بود.

بر اساس آن‌ چه تا به حال رخ داده و با توجه به وضعیت فعلی مجلس سنا و سوابق تاریخی مربوط، می‌ توان احتمال داد که شانس تبرئه ترامپ بیش از محکومیت اوست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.