پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

انشقاق در حزب جمهوری‌ خواه؛

پساترامپ و «فیل های سرگردان»

در پی اغتشاشات ششم ژانویه در ساختمان کنگره، اختلاف فزاینده ای میان جمهوری خواهان شکل گرفته که به نمایش انشقاق در حزب جمهوری‌ خواه با نماد «فیل» تبدیل شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه پی بی اس، در سایه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق، حزب جمهوری خواه در تلاش است تا جایگاه خود را در سطح ملی و در بسیاری از گوشه های کشور پیدا کند.

جمهوری خواهان که حضورشان در واشنگتن کمرنگ شده، با درگیری ها بر سر آینده حزب و اختلاف نظر بر سر چگونگی مقابله با موج افراط گرایی در جناح راست که از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رشد کرده است، مواجه هستند.

جمهوری خواهان به زودی مجبور به جناح گیری در سنا خواهند شد؛ جایی که ترامپ به اتهام «تحریک به شورش» در کنگره با استیضاح روبرو خواهد شد. اما هفته ها پس از خروج ترامپ ازقدرت، حزب تلاش کرده است تا رئیس جمهور سابق را از پایگاه طرفدارانش - از جمله رأی دهندگانی که ارزش های افراطی را ترویج می کنند -  جدا کند.

واکنش شدید علیه «لیز چنی» نماینده جمهوری خواهی که به استیضاح ترامپ رای داده، بر چالش های بسیاری از جمهوری خواهان در تلاش برای فاصله گرفتن از برخی از جنبه های ترامپیسم تأکید می کند. 

اما اقدام لیز چنی تنها مورد سربرتافتن برخی جمهوری خواهان نیست. در تازه ترین مورد، چند قانونگذار جمهوری ‌خواه که از نحوه برخورد این حزب با دونالد ترامپ ناراضی هستند، در حال مذاکره برای انشعاب و تشکیل یک حزب رقیب هستند.

در یک نشست اینترنتی، بیش از 100 تن از اعضای برجسته حزب جمهوری‌ خواه گفتند که حزب نتوانسته است در مقابل آنچه آنها، تلاش‌ های ترامپ برای تضعیف دموکراسی می ‌دانند، مقاومت کند. موضوع بحث آنان این است که شاید باید منشعب شوند و یک حزب سوم راست میانه تشکیل دهند.

بر اساس این گزارش، در این گفت‌ و گوها، قانونگذاران پیشین، صاحب ‌منصبان در دولت‌ های «رونالد ریگان، جورج بوش» و حتی دولت ترامپ، چند سفیر سابق و استراتژیست سیاسی حضور داشته ‌اند.

در این مباحثات که جمعه به شکل مجازی و با استفاده از نرم‌ افزار زوم با حضور 120 جمهوری‌ خواه برگزار شد، درباره «محافظه‌ کاری اصولگرا» به‌ عنوان ایدئولوژی حزب و ضرورت حمایت از اید‌ه‌ هایی که «ترامپ آنها را به لجن کشیده» بحث شد.

افراد حاضر در این نشست مجازی گفتند که حزب جدید قصد دارد لیست انتخاباتی بدهد و از کاندیداهای راست میانه حزب جمهوری ‌خواه، دموکرات یا مستقل حمایت کند.

چند تن از طرفداران انشعاب که خواسته ‌اند نامشان محفوظ باشد، بحث انشعاب را تایید کرده ‌اند؛ «ایوان مک ‌مولن، مدیر سابق سیاستگذاری در فراکسیون جمهوری ‌خواه در مجلس نمایندگان که در انتخابات ریاست ‌جمهوری 2016 به‌ عنوان نامزد مستقل شرکت کرد، گفت که وی یکی از میزبانان این فراخوان بوده است.

«جان میتنیک» مشاور حقوقی وزارت امنیت داخلی در دولت ترامپ، «چارلی دنت» نماینده سابق جمهوری‌ خواه در کنگره، «الیزابت نویمان»، معاون رئیس دفتر وزارت امنیت داخلی در دولت ترامپ و «مایلز تیلور» دیگر مقام سابق دولت ترامپ، از جمله شرکت‌ کنندگان در این گفت‌ و گو بوده ‌اند.

این اقدام نشان دهنده وجود شکاف در حزب جمهوری ‌خواه بر سر ترامپ است؛ به ‌ویژه پس از خشونت‌ های ششم ژانویه در یورش به ساختمان کنگره، بخشی از جمهوری‌ خواهان این آمادگی را دارند که منشعب شوند. با این حال برخی جمهوری ‌خواهان دیگر هنوز به شدت از رئیس‌ جمهور سابق حمایت می‌ کنند.

نظرسنجی اخیر شبکه سی ‌بی ‌اس نیوز نشان داد که 33 درصد جمهوری‌ خواهان در صورتی که ترامپ حزب جدیدی تشکیل دهد، به آن خواهند پیوست. 37 درصد دیگر گفته ‌اند که «شاید» به حزب جدید بپیوندند. 30 درصد جمهوری‌ خواهان هم پاسخ داده‌ اند که حزب را ترک نخواهند کرد.

جمهوری خواهان برای به دست گرفتن قدرت، ابتدا باید جنگ داخلی برای کنترل حزب را حل کنند، نبرد بین کسانی که می خواهند شخصیت و سیاست های ترامپ را بپذیرند و کسانی که مشتاق هستند سیاست های ترامپ - و افراط گرای ناشی از سیاست های او - را ترک کنند.

برخی جمهوری خواهان هنوز منتظرند ببینند که او در میانه های سال 2022 از جایگاه خود در مار-لا-لاگو در فلوریدا چه میزان نفوذ خواهد کرد.

این در حالی است که نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا حکایت از آن دارد که از زمان انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر 2020، وجهه حزب جمهوری خواه در میان رای ‌دهندگان آمریکایی رو به افول گذاشته است.

نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می ‌دهد میزان رضایتمندی رای ‌دهندگان آمریکایی از حزب جمهوری خواه این کشور‌ از 43 درصد در ماه نوامبر 2020 به 37 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که نگرش مثبت به حزب دموکرات از 45 درصد در زمان انتخابات مذکور، اینک به 48 درصد افزایش یافته است.

بررسی گالوپ همچنین حاکی است بیشترین کاهش رضایتمندی از حزب جمهوری خواه در میان اعضای خود این حزب مشاهده می‌ شود، ‌ به طوری که اکنون 78 درصد رای ‌دهندگانی که خود را جمهوری خواه می‌ دانند، می‌ گویند به این حزب نگرش مثبت دارند. این در حالی است که ماه نوامبر 2020، 90 درصد همین افراد می ‌گفتند حزب جمهوری خواه را دوست دارند.

«جولیان زلیزر» مورخ از دانشگاه پرینستون گفت: ترامپ محصول دهه های زیادی است که حزب جمهوری خواه از نظر [پذیرش] افراط گرایی و پذیرش یک رویکرد بسیار تهاجمی، تغییر چشمگیری کرده است. ترامپ این روندها را تسریع کرد.

«ناتانیل پرسیلی» استاد حقوق در دانشگاه استنفورد گفت، هنوز تلاش بی سابقه ترامپ برای لغو نتیجه انتخابات و استفاده گسترده از قدرت ریاست جمهوری، وی را از اسلاف خود متمایز می کند. وی گفت: نحوه برداشت وی از قوه مجریه بسیار متفاوت از روسای جمهور دیگر است.

سناتور جمهوری خواه «کوین کرامر» می گوید: «شخصیت دونالد ترامپ و جنبش پوپولیست دونالد ترامپ وجود دارد. و از نظر من حزب جمهوری خواه بدون جنبش پوپولیست نمی تواند یک حزب اکثریت باشد.»

«مت ماکوویاک»، مشاور جمهوری خواه گفت: «ترامپیسم بدون ترامپ این امکان را دارد که یک رویکرد بسیار موفق در جهت پیشرفت باشد. من معتقدم ترامپ حزب ما را به یک حزب طبقه کارگر تبدیل کرد و این چیزی است که ما باید آن را ادامه دهیم. ما نمی توانیم به حزب ثروتمند کشور بازگردیم.»

با این حال قبل از ترک قدرت، ترامپ قول داد از منتقدان جمهوری خواه خود انتقام بگیرد. چندین جمهوری خواه گفته اند که حتی اگر این حزب بخواهد، برای جلوگیری از حمایت ترامپ از محافظه کاران با دیدگاه افراطی کار چندانی نمی تواند انجام دهد.

این می تواند برای جمهوری خواهان به ویژه در مناطق حومه ای که رأی دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری به ترامپ رای ندادند، یک مشکل باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.