یکی از فواید بیرون انداختن ترامپ از کاخ سفید این است که برخی از دیکتاتورهای عرب از ترس مجازات مجبور شدند که شماری از فعالان و مخالفان در بازداشت را آزاد کنند.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: چه بسا برخی داخل ایالات متحده آمریکا و خارج از این کشور دلشان برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بعد خروج توهین آمیزش از درهای پشتی کاخ سفید، تنگ شود.از جمله اینها برخی از روزنامه نگارانی هستند که برای موسسات شان با سیاست های احمقانه راستگرایانه نژادپرستانه افراطی اش داستان ها و عناوین جنجالی تأمین می کرد و نیز برخی از همپیمانان مستبد «کفتار شده» در منطقه خاورمیانه که بر فساد آنها و نقض حقوق بشر توسط شان سرپوش می گذاشت. اما اکثریت قاطع با رفتن او و تیم اش که بر طبل های جنگ می کوبید، جهان را جایی با تنش کمتر و چه بسا امن تر و با ثبات تر می بینند.

پس از مدتی بار دیگر به ترامپ و خاطرات بدش بنابر سه دلیل بر می گردیم:

اول: داخلی است و مربوط به وقایع جزئیات محاکمه اش است که اکنون در راهرورهای مجلس سنای آمریکا با درخواست کنگره در جریان است زیرا دادستان های دموکرات وی را متهم کرده اند که او تحریک کننده اصلی حمله هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ماه گذشته و ارتکاب اقدامات خشونت بار در چارچوب برنامه دقیق و بررسی شده ای برای انتشار هرج و مرج و سرنگونی نظام حکومتی دموکراتیک در کشور به شیوه های مختلف است.

دوم: خارجی است که مربوط به منطقه خارومیانه و به طور مشخص کشورهای دیکتاتوری همپیمان دولت وی است زیرا این نظام ها ناگهان حقوق شهروندانش شان یادشان آمده است و سیستم های قضایی شان را تغییر داده و برخی از زنان و مردان بازداشت شده در زندان های شان را از ترس مجازات توسط دولت جدید دموکرات ها آزاد کرده اند.

سوم: مربوط به آینده خود نظام دموکراتیک آمریکاست به طوری که برخی مسئولان جمهوریخواه سابق آمریکا پس از آن که حزب کنونی شان محکومیت ترامپ رئیس جمهور سابق را نپذیرفت رایزنی هایی را برای تشکیل حزب جدید آغاز کردند؛ مخالفت حزب جمهوریخواه با محکومیت ترامپ راه را برای بازگشت وی به عنوان کاندیدای حزب در انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال 2024 هموار می کند و این خود فاجعه ای داخلی به بار خواهد آورد.

بیشتر کارشناسان قانون اساسی در آمریکا بر این باورند که محاکمه ترامپ در مجلس سنا منجر به محکومیت اش نمی شود هر چند دموکرات ها اسناد و مدارک محکمی در زمینه تحریک به هرج و مرج و خشونت توسط ترامپ به همراه ویدیوهای پلیس که برای اولین بار فاش می شوند، ارائه کنند. این کارشناسان بر این باورند که این محاکمه نتایج برعکسی خواهد داشت زیرا ترامپ به عنوان فردی که تحت فشار است و مورد هدف قرار گرفته شده، نشان داده می شود؛ امری که باعث می شود که حداقل در میان اعضای حزب جمهوریخواه و هوادارانش محبوب تر شود و این نیز فرصت هایش برای انتخاب به عنوان نماینده حزب جمهوریخواه در انتخابات آینده را تقویت می کند.

پس از آزادی«لجین الهذلول»فعال عربستانی و شهروندان عربستانی دیگر که ملیت آمریکایی دارند آن هم با کفالت و انتقال آنها به حصر خانگی، بیشتر همتاهای دیگرشان در زندان های نظام های عربی دیگر چه کسانی که حکم های ظالمانه توسط دادگاه های صوری علیه شان صادر شد و چه آنهایی که هرگز دادگاهی عادلانه یا غیر عادلانه برای شان تشکیل نشد منتظر آزادی هستند و در نمازهای شب و روزشان برای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دعای طول عمر می کنند.

لجین الهذلول و همه فعالان زن دیگر همقطارش دیر یا زود از آزادی کامل بهره مند می شوند و حصر خانگی شان نیز به پایان می رسد و ممنوعیت سفرشان نیز لغو می شود و جای آنها کسانی پشت میله های زندان قرار می گیرند که حقوق بشر را نقض کردند به ویژه کسانی که در ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی که به شیوه ای شنیع در کنسولگری کشورش در شهر استانبول ترکیه، دست داشتند یا کسانی که به قاتلان دستور ارتکاب این جنایت را دادند و فرقی نمی کند که در چه جایگاهی قرار دارند.

ترامپ که به دیکتاتورها به خاطر دیکتاتور بودن آنها حسادت می ورزید به شکل بی بازگشتی پی کار خود رفت چه در کنگره محکوم شود چه نشود و حتی اگر هم به آمریکا که وی را انتخاب یا تحقیرش کرد و بعدا به او اهانت کرد و از کاخ سفید بیرونش کرد، برگردد آمریکای دیگری که چند پاره شده و هرج و مرج بر آن حاکم شده خواهد دید...و خدا بهتر می داند.

 

جزئیات روز سوم از دومین دادگاه استیضاح ترامپ

سومین روز محاکمه ترامپ در سنای آمریکا و آخرین روز برای تشریح مقدماتی این کیفرخواست توسط دادستان پرونده با اتهام «تحریک برای شورش» برگزار شد.

نیویورک تایمز در گزاشی نوشت که سومین روز محاکمه دونالد ترامپ در صحن سنای آمریکا با اتهام «تحریک برای شورش» برگزار شد و 9 عضو مجلس نمایندگان به عنوان دادستان پرونده به تشریح دلایل و استدلال خود برای اثبات ارتباط ترامپ با شورش 6 ژانویه ادامه دادند.

این آخرین روز برای تشریح مقدماتی این کیفرخواست است و از فردا نوبت به وکلای ترامپ می‌ رسد تا در دو روز و به مدت 16 ساعت، دفاعیات خود را ارائه دهند.

دموکرات های مجلس نمایندگان به عنوان دادستان پرونده، رئیس جمهور پیشین را «خطری واضح و روشن» برای دموکراسی دانستند که می تواند در صورت محکوم نشدن و منع نشدن از انتصاب مجدد، خشونت های جدیدی را ایجاد کند.

در سومین و آخرین روز استدلال های خود، مدیران استیضاح در کنگره استدلال کردند که آشوبگرانی که به ساختمان مجلس حمله کردند، مستقیماً از ترامپ خط گرفتند - و ترامپ دقیقاً می دانست که چه کاری انجام می دهد وقتی که در میان مردم حاضر شد.

آنها همچنین یک تکذیب پیشگیرانه را به دو استدلال اصلی که انتظار می رود وکلای ترامپ بیان کنند، ارائه دادند: اینکه اقدامات وی تحت متمم اول قانون اساسی محافظت می شود و اینکه مراحل استیضاح، حقوق دادرسی وی را نقض کرده است.

وکلای ترامپ فردا قدم به جلو می گذارند و ممکن است سرعت آن بسیار سریع باشد. «مگی هابرمن» خبرنگار نیویورک تایمز در کاخ سفید گزارش داد که آنها «انتظار ندارند فردا بیش از 3 ساعت سخنرانی کنند.»

بحث های مهم

در یک سکانس دقیق، دادستان ها تاثیر سخنان ترامپ و چگونگی درک آنها توسط آشوبگران، و عواقب آن را توصیف کردند. 

در اینجا برخی از نکات اصلی آنها ذکر شده است:

«دایانا دژت» نماینده کلرادو تصاویر ویدئویی از طرفداران ترامپ را نشان داد که صریحاً اعلام می کردند از طرف وی اقدام می کنند. یک آشوبگر فریاد می زد «ما به اینجا دعوت شده ایم! ما توسط رئیس جمهور ایالات متحده دعوت شده ایم!»

«جیمی راسکین» نماینده مریلند، بر سابقه طولانی ترامپ در تشویق خشونت در میان طرفدارانش تأکید کرد. به عنوان مثال، او کلیپی از ترامپ در هنگام مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 در میان هوادارانش نشان داد که همانطور تشویق به شورش می کرد و پیشنهاد می کرد هزینه های حقوقی آن طرفداران را پرداخت کند.

 در یکی از قدرتمندترین لحظات روز، نماینده «تد لو» از کالیفرنیا به طور مستقیم استدلال وکلای مدافع مبنی بر انگیزه دموکرات ها از ترس اینکه ترامپ دوباره کاندیدا شود و پیروز شود را به چالش کشید و گفت: «من می ترسم که او دوباره کاندید شود و ببازد زیرا او می تواند این کار را دوباره انجام دهد.»

«خواکین کاسترو» نماینده تگزاس، به «قانون و نظم» استناد، و تأکید کرد که جهان چگونه به آشوب واکنش نشان داده است - دلیل محکومیت بر اساس اصولی که ترامپ و دیگر جمهوری خواهان معمولاً درباره آن صحبت می کنند. وی گفت که این شورش به چین، ایران و روسیه و حتی متحدانی چون کانادا، فرصتی برای تحقیر و تمسخر دموکراسی آمریکایی را داده است.

کاسترو اظهار داشت: برای بدتر کردن اوضاع، دشمنان ما حتی از وقایع 6 ژانویه نه تنها برای تحقیر آمریکا، بلکه برای توجیه رفتار ضد دموکراتیک خود استفاده می‌ کنند و آمریکا را منافق می ‌خوانند. این چیزی است که دولت چین می‌ گوید.

کاسترو ادامه داد: در گلوبال تایمز، رسانه وابسته به حزب کمونیست چین حتی یک توئیتر از دو عکس را در کنار هم قرار داد. محاصره پایتخت آمریکا و حادثه 20 ژوئیه 2019 معترضان طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ که به شورای قانونگذاری شهر وارد شدند.

وی اضافه کرد: در مورد اینکه ترامپ به دولت چین فرصتی برای ایجاد برابری کاذب بین معترضان هنگ کنگ برای دموکراسی و شورش خشن در تلاش برای براندازی داد، فکر کنید. همانطور که نماینده گالاگر در زمان واقعی آن را توصیف کرد، فکر نمی‌کنیم کشورهای دیگر در حال تماشای این اتفاق هستند. ما فکر نمی‌کنیم که حزب کمونیست چین عقب نشسته باشد و بخندد. پس خودمان را فریب می‌د هیم؛ پس بگویید تمام کنند. آقای رئیس جمهور(ترامپ) نیاز داریم که به این موضوع خاتمه دهید.

کاسترو اضافه کرد: همچنین روسیه حمله خشونت آمیز خود علیه دولت ما را ترتیب داده است. نقل قول از رئیس کمیته امور بین الملل مجلس اعلای مجلس روسیه است که گفت جشن دموکراسی تمام شد. آمریکا دیگر در حال ترسیم مسیر نیست و بنابراین کلیه حقوق خود را برای تعیین آن و به ویژه تحمیل آن به دیگران از دست داده است.

وی افزود: آنها از تحریک شورشیان ترامپ برای اعلام پایان دموکراسی استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: در بحبوحه انتقال ریاست جمهوری، ما نمی ‌توانیم به آنها اجازه دهیم از آنچه در 6 ژانویه رخ داده استفاده کنند تا ما را توصیف کنند که چه کسانی هستیم و برای چه چیزی هستیم. ما باید خودمان را با نحوه پاسخگویی به حمله کنگره توصیف کنیم و ممکن است برخی وسوسه شوند که بگویند و خاطر نشان کنند که دشمنان ما همیشه منتقد آمریکا هستند.

کاسترو خاطرنشان کرد: اما به دنبال شورش کنگره، حتی متحدان ما نیز صحبت می‌ کنند. «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا گفت «آنچه ما شاهد آن بودیم، حمله به دموکراسی توسط آشوبگران خشونت آمیز است که توسط رئیس جمهور فعلی و سایر سیاستمداران تحریک شده و بسیار ناراحت کننده است».

کاسترو یادآور شد: وزیر خارجه آلمان که نزدیک ترین متحد ما گفت «در این هفته دیدیم که دموکراسی در آمریکا مقاوم است، بستن این صفحات با پاسخگویی مسئولانی آغاز می ‌شود که چنین تنش‌ هایی را باعث شدند که شامل آشوبگران خشن و تحریک کنندگان آنها نیز می شود».

وی تصریح کرد: جهان در حال تماشا و تعجب است که آیا آن گونه که می‌گوییم هستیم؟ زیرا آنچه کشورهای دیگر هرج و مرج می ‌دانند، قانون اساسی ما به حفظ نظم در آمریکا کمک کرده است. به همین دلیل است که ما یک قانون اساسی داریم. ما باید در جهت حاکمیت قانون بایستیم زیرا حاکمیت قانون به خودی خود محقق نمی ‌شود.

کاسترو در پایان گفت: پس از شورش، همکاران من در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان بیانیه‌ای دو حزبی صادر کردند «آنچه امروز در  کنگره رخ داد، اعتبار ما را خدشه دار کرده و به جایگاه ما در جهان آسیب زده است».

سرانجام، دادستان ها استدلال های دادرسی را که انتظار می رود وکلای ترامپ بر اساس متمم اول قانون اساسی آمریکا مطرح کنند، رد کردند.

«جو نگوس» نماینده کلرادو گفت که ادعاهای مربوط به متمم اول قانون اساسی آمریکا یک بهانه برای پرت کردن حواس هاست. وی گفت: «آنها نگران واقعیت های رخ داده شده، و واقعیت هایی که ما اثبات کرده ایم نیستند، بلکه با مجموعه حقایقی جایگزین روبرو هستند که رئیس جمهور ترامپ کاری جز ایراد سخنرانی بحث برانگیز در یک تجمع انجام نداده است. این چیزی نیست که ما در پرونده استیضاح مطرح کرده ایم، و آن چیزی نیست که اتفاق افتاده است.»

 راسکین، که حقوق قانون اساسی را تدریس کرده است، با تکذیب قانونی گفت متمم اول به دو دلیل اصلی مشمول اعمال ترامپ نمی شود: به این دلیل که از تحریک خشونت محافظت نمی کند و سوگندهای اداری مقامات دولتی استاندارد بالاتری برای آنها نسبت به شهروندان عادی ایجاد می کنند. وی گفت به طور گسترده تر، اقدامات ترامپ «نظم اساسی را به خطر می اندازد» که از حقوق مانند آزادی بیان محافظت می کند.

لو این استدلال دفاعی را که رای سریع استیضاح مجلس، ناقض حقوق دادرسی ترامپ بود را رد کرد و گفت که مجلس مانند یک هیئت منصفه عالی کار می کند و تصمیم می گیرد که آیا رئیس جمهور را متهم کند یا خیر. وی درباره سنا گفت: او تمام مراحل لازم را در اینجا در این اتاق دریافت می کند.

حتی قبل از شروع جلسه دادرسی در روز پنجشنبه، سناتورهای جمهوری خواه به صراحت گفتند که تغییر آراء آنها بعید است. علیرغم فیلم های جدید گرافیکی که مدیران استیضاح مجلس روز قبل نشان داده بودند و باعث شد برخی از سناتورهای هر دو حزب به وضوح متزلزل شوند، هیچ نشانه ای وجود نداشت که سناتورهای جمهوری خواه بیشتری برای محکوم کردن ترامپ آماده شده باشند. 17 نماینده جمهوری خواه برای دستیابی به اکثریت دو سوم مورد محکومیت مجبور به پیوستن به دموکرات ها هستند.

سناتور لیندزی گراهام از کارولینای جنوبی در توئیتی نوشت: «رای به بی گناهی ترامپ» پس از امروز تقویت شد. من فکر می کنم بیشتر جمهوری خواهان سخنان مدیران مجلس را توهین آمیز و پوچ دانستند.»

با این حال، به گفته «مگی هبرمن» خبرنگار نیویورک تایمز در کاخ سفید، برخی از نزدیکان ترامپ پس از پاسخ فوق العاده ضعیف «بروس کاستور» وکیل ترامپ در روز سه شنبه معتقد بودند که احتمال دارد سناتورهایی مانند سناتور «بیل کسیدی» از لوئیزیانا، که به طور غیر منتظره ای رأی داد تا قانون بودن محاکمه را تأیید کند، وجود داشته باشند.

«لوک برودواتر» خبرنگار این روزنامه در کنگره هم می گوید: «به نظر می رسد دموکرات ها به یک مدرک جدید کوبنده احتیاج دارند - و ترامپ در حال حاضر در رسانه های اجتماعی نیست تا چیزی را  برای جلب حمایت بیشتر جمهوری خواهان ارسال کند -. [رهبر اقلیت] مک کانل همچنین می تواند آرا را تغییر دهد. او به مردم گفته است که با وجدان خود رای دهند.» 

«کارل هولس» خبرنگار ارشد این روزنامه در واشنگتن هم می گوید: «من فکر می کنم که برای تغییر آرای کافی باید یک تغییر واقعی یا یک تحول عظیم مانند آنچه سناتور مک کانل اعلام کرد که برای محکوم کردن رای می دهد، رخ دهد. این دادگاه باید از دریچه سیاسی دیده شود.»

«پیتر بیکر» خبرنگار ارشد روزنامه نیویورک تایمز در کاخ سفید هم نوشت که تأثیر این محاکمه ممکن است در جای دیگری فراتر از صحن سنا دیده شود: در میان مردم آمریکا که تصمیم گرفتند برای دومین دور به ترامپ رای ندهند و مورخانی که روزی قضاوت های خود را درباره رئیس جمهور سابق و زمان قدرت او ارائه می دهند.»

 از فردا نوبت به وکلای ترامپ می ‌رسد تا در مدت دو روز و به مدت 16 ساعت، دفاعیات خود را ارائه دهند و آیا باید دید مانند روز نخست گل می کارند یا خیر! 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.