ترامپ بدون آن که شخصا در جلسه محاکمه اش در کنگره حضور پیدا کند از خودش دفاع خواهد کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از ان بی سی نیوز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا قصد دارد با ارسال یک نامه دست نویس از خود در جلسه محاکمه و استیضاحش در مجلس سنای آمریکا دفاع کند.

برخی منابع آگاه به شکبه ان بی سی نیوز گفتند که ترامپ یک نامه به مجلس سنا می فرستد تا از خود دفاع کند و در جلسه محاکمه اش حضور پیدا نمی کند.

با توجه به این اقدام ترامپ هیچ گونه برنامه ای برای حضور شخصی در جلسه های استماع برای دفاع ازخود در برابر اتهاماتی که به وی زده شده است، ندارد.

همچنین «جواشوا هوارد» مسئول سابق در وزارت دادگستری آمریکا که  از «بیل کلینتون» رئیس جمهور چهل و دوم آمریکا و «مونیکا لوینسکی» تحقیق کرده بود، به جمع وکلای مدافع ترامپ پیوست.

علاوه بر آن، «بوچ پاورز» وکیل مدافع ارشد ترامپ در این فرایند یک«متخصص قانون اساسی» را به عنوان وکیل مدافع دیگر برای دفاع از ترامپ استخدام می کند.

ترامپ در زمان حضورش در «فلوریدا» به شدت اعتراض های جمهوریخواهان علیه محاکمه و استیضاحش را دنبال کرد و این اعضای حزب را همپیمان توصیف کرد.

این در حالی است که دو روز پیش شبکه سی بی اس گزارش داد که مجلس سنا قطعنامه ساماندهی قبل از دادگاه استیضاح دونالد ترامپ و مقررات مربوط به آن را با 83 رای موافق و 17 رای مخالف تصویب کرد. 

جلسه بعدی سنا برای ادامه استیضاح ترامپ به روز سه شنبه 9 فوریه موکول شد.

از آنجایی که «جان رابرتس» رئیس دیوان عالی آمریکا از پذیرش ریاست محکمه ترامپ امتناع ورزید، سناتور «پاتریک لیهی» که ریاست موقت سنای آمریکا را هم بر عهده دارد، برای ریاست دادگاه ترامپ ادای سوگند کرد تا محکمه ‌ای منصفانه را برپا دارد.

پس از آن، همه سناتورها ایستادند و سوگند خوردند که آنچه حقیقت است را انجام دهند.

در ادامه نشست سنا، سناتور «رند پال» با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی ریاست محکمه سنا در صورتی که رئیس جمهور یا معاون وی محاکمه می‌ شوند، بر عهده رئیس دیوان عالی خواهد بود، با توجه به اینکه ترامپ اکنون در قدرت نیست و یک شهروند عادی محسوب می‌ شود، به همین دلیل رابرتس نپذیرفته است که ریاست محکمه بر عهده گیرد. از این رو، محاکمه ترامپ با قانون اساسی در تضاد است.

اما «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات سنا به استناد بخش دیگری از قانون اساسی و همچنین رویه تاریخی، استیضاح رئیس جمهور سابق را قانونی دانست و خواستار رای‌ گیری درباره نظر سناتور پال شد.

که 55 سناتور به قانونی بودن استیضاح رای دادند که پنج رای آن به حزب جمهوری‌ خواه تعلق دارد و در مقابل، 45 نفر هم آن را غیرقانونی دانستند. 

برخی مفسران می گویند این تعداد رای کم نشان می دهد که در نهایت استیضاح ترامپ راه به جایی نخواهد برد زیرا 17 جمهوری خواه، رای به آن نخواهند داد.

دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا برای بار دوم به اتهام «تحریک برای شورش» استیضاح شد و قرار است مجلس سنا به این اتهام رسیدگی کند.

در صورتی که 67 سناتور به مجرم بودن ترامپ رای بدهند، او از مزایای رئیس جمهوری سابق محروم خواهد شد و سناتورها می ‌توانند با یک رای اکثریت نسبی، او را از حضور در تمام رقابت ‌های انتخاباتی آمریکا در آینده منع سازند.

پیرو توافق رهبران دموکرات و جمهوری ‌خواه سنا که مورد حمایت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم قرار گرفته است، محاکمه ترامپ در 21 بهمن ماه برگزار خواهد شد. در این فاصله اعضای دادستان ‌های منتخب مجلس نمایندگان و همچنین وکلای مدافع ترامپ می ‌توانند مستندات و دفاعیات خود را آماده کنند.

ترامپ، تنها رئیس جمهور آمریکا است که در مدت چهار سال، دو بار استیضاح می شود.

«لری ساباتو» رئیس مرکز سیاست در دانشگاه ویرجینیا در توئیتر خود نوشت: 45 سناتور حزب جمهوری خواه رای دادند که دادگاه ترامپ غیرقانونی است زیرا وی اکنون در دفتر کارش نیست. کسانی که فکر می کردند 17 سناتور جمهوری خواه به نوعی به محکوم کردن ترامپ رأی می دهند، احتمالاً از خواب خود بیدار شده اند. به همان اندازه که ترامپ مقصر است، جمهوری خواهان هنوز هم پشت او هستند.»

جو بایدن هم به سی ان ان گفته است که دادگاه «باید اتفاق بیفتد» اما در احتمال محکومیت ترامپ تردید وجود دارد.

از سوی دیگر، احتمال وقوع آشوب و ناآرامی توسط مخالفان دولت جدید آمریکا وجود دارد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا با صدور بیانیه ای نسبت به احتمال وقوع خشونت و آشوب توسط مخالفان انتقال ریاست جمهوری یا توسط کسانی که دیدگاه های ضد دولتی دارند یا کسانی که انگیزه هایی بر اساس ادعاهای دروغ دارند، هشدار.

«دیوید بیکوسکی» سرپرست وزارت امنیت ملی  آمریکا با انتشار نظام ملی رایزنی درباره تروریسم نسبت به وجود« بستر تهدید» در سراسر ایالات متحده آمریکا که در هفته های آینده ادامه پیدا می کند، هشدار داد.

بیکوسکی تصریح کرد: داده ها اشاره می کند که برخی از تندروهای خشونت طلب که دارای انگیزه های ایدئولوژیک که با فعالیت دولت و انتقال ریاست جمهوری مخالف هستند و به ادعاهای دروغ باور دارند ممکن است بسیج کردن افراد برای تحریک به خشونت یا ارتکاب خشونت را  ادامه دهند.

در تحولی جدید و جالب خبرگزاری رویترز فاش کرد که «انریکه تاریو» رهبر گروه افراطی «پسران مفتخر» در گذشته «خبرچین» ماموران فدرال و ماموران منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا بوده است و پس از دستگیری در سال ۲۰۱۲ میلادی بارها مخفیانه برای بازرسان کار کرده است.

این خبری بود که رویترز به نقل از یکی از دادستان‌های پیشین آمریکا همچین اسناد دادگاه رسیدگی به پروندۀ کلاهبرداری او در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرد.

بر اساس اسناد قضایی به دست آمده، یکی از مأموران دفتر تحقیقات فدرال همچنین وکیل انریکه تاریو، فعالیت او را به عنوان خبرچین را مخفی تایید کرده و گفته‌اند که او به مقامات کمک کرده است تا بیش از دوازده نفر را در پرونده‌های مختلف مواد مخدر، قمار و قاچاق انسان تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

انریکه تاریو روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با رویترز، انجام چنین فعالیت‌هایی را رد کرد و گفت که چیزی در این باره به خاطر نمی‌آورد.

با این وجود «ونسا یوهانس» دادستان پیشین فدرال در پروندۀ انریکه تاریو، در بیانیه‌ای برای رویترز تأیید کرد که «او برای کمک به پیگرد قضایی افرادی که در برخی جرایم سازمان یافته همچون تولید ماری جوانا یا کلاهبرداری دارویی در میامی دست داشته‌اند، به ماموران منطقه‌ای و مامورال فدرال کمک کرده است.»

انریکه تاریو که ۳۶ سال دارد، مسئول سازماندهی و رهبری گره راست افراطی «پسران مفتخر» و رویارویی با کسانی است که به باور آنها عضو جنبش چپگرای «آنتیفا» (کوتاه شدۀ نام آنتی فاشیسم) هستند. «پسران مفتخر» در حمله ۶ ژانویه به کنگره آمریکا نیز شرکت داشتند و شماری از آنها دستگیر شدند.

انریکه تاریو در اوایل ماه ژانویه، دو روز پیش از حمله به کاپیتول از سوی پلیس دستگیر شده بود؛ در آن زمان علیه او اتهاماتی همچون حمل اسلحه با خشاب‌های ظرفیت بالا و آتش زدن بنر «جان سیاهان ارزش دارد» در جریان اعتراضات ماه دسامبر طرح شده بود.

با این وجود اف‌بی‌ای همچنین اعلام کرد که یکی دیگر از دلایل دستگیری او نیز، تلاش برای پیشگیری از وقایع ۶ ژانویه بوده است.

اسناد به دست آمده از دادرسی سال ۲۰۱۴ میلادی، اطلاعات جدیدی را درباره فعالیتهای پنهان انریکه تاریو در اختیار اصحاب رسانه می‌گذارد.

در جریان دادرسی‌ها در آن سال، دادستان و وکیل تاریو، هر دو از دادگاه خواسته بودند تا حکم زندان او و دو همدستش را به دلیل همکاری‌هایی که با پلیس داشته، کاهش دهند. آنها در آن زمان، در یک پروندۀ کلاهبرداری و فروش کیتهای تست دیابت مسروقه محکوم شده بودند.

دادستان در آن پرونده به این موضوع اشاره دارد که خبررسانی‌های انریکه تاریو، منجر به پیگرد قانونی ۱۳ نفر با اتهامات فدرال در دو پروندۀ جداگانه شده و او به مقامات محلی نیز برای تحقیق درباره یک حلقۀ قمار کمک کرده است.

«جفری فیلر» وکیل وقت تاریو نیز در دادگاه گفته بود که موکلش به طور مخفی در تحقیقات متعددی از جمله تحقیق درباره قاچاق انسان یا فروش دارو همکاری داشته و به پلیس در کشف سه محل کشت ماری جوانا کمک کرده است.

در آن زمان حتی یک مامور اف‌بی‌آی در جلسه دادگاه اعلام کرده بود که انریکه تاریو «یک مهره کلیدی» برای تحقیقات پلیس محلی در پرونده‌های ماری جوانا، کوکائین و اکستازی بوده است.

تاریو در جریان گفتگویش با رویترز نیز تایید کرد که مجازات حبس او به جرم کلاهبرداری، از ۳۰ ماه به ۱۶ ماه کاهش یافته است اما اصرار داشت که تنها دلیل کاهش مجازات، این موضوع بوده که او و همدستانش توانسته‌اند بازرسان را در موضوع «پاک بودن خود» در برخی اتهامات طرح شده، قانع کنند.

گروه «پسران مفتخر» که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده است، در سال‌های اخیر فعالانه در درگیری‌های خیابانی ایالات متحده حضور داشت و قویا از دونالد ترامپ و سیاستهایش دفاع می‌کرد.

پیش از این در سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی، هنگامیکه اعتراضات علیه فعالیتهای این گروه در ایالات متحده اوج گرفت، دونالد ترامپ در پیامی از آنها خواست که «عقب بایستند و آماده باشند».

این در حالی است که چهارشنبه ششم ژانویه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریسم داخلی نامید.

بعد از حمله به کنگره آمریکا این کشور در وضعیت بی سابقه و ملتهبی قرار گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.