پس از افزایش صادرات نفت ایران در سه‌ماهه چهارم سال گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا، در ماه ژانویه 2021 نیز روند صعودی خود را حفظ کرده و این امر حکایت از آن دارد که پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در ایالات متحده ممکن است باعث تغییر رفتار خریداران نفت ایران شده باشد.

به گزارش جماران؛ رویترز طی گزارشی نوشت: محاسبات نشان می‌دهد که پس از افزایش صادرات نفت ایران در سه‌ماهه چهارم سال گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا، در ماه ژانویه ۲۰۲۱ نیز روند صعودی خود را حفظ کرده و افزایش چشمگیر داشته است.

محاسبات نشان می‌دهد که پس از افزایش صادرات نفت ایران در سه‌ماهه چهارم سال گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا، در ماه ژانویه 2021 نیز روند صعودی خود را حفظ کرده است.

این امر حکایت از آن دارد که پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده ممکن است باعث تغییر رفتار خریداران نفت ایران شده باشد.

صادرات ایران از زمانی که ترامپ در سال 2018 ایالات متحده را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد، کاهش یافته بود. جو بایدن، رئیس جمهور جدید گفته است اگر تهران به تعهدات خود در توافق بازگردد، واشنگتن نیز این کار را انجام خواهد داد.

ارقام شرکت "اس‌وی‌بی اینترنشنال" و دو شرکت دیگر که میزان فروش نفت ایران را با ردیابی نفتکش‌ها تخمین می‌زنند، نشان می‌دهد که صادرات ایران در حال افزایش است.

شرکت "اس‌وی‌بی اینترنشنال" مستقر در واشنگتن تخمین زده است که صادرات نفت خام ایران از 490 هزار بشکه در روز در ماه اکتبر به 710 هزار بشکه در روز در ماه دسامبر رسیده و این‌که صادرات و تولید تاکنون در ماه ژانویه در حال افزایش بوده است.

سارا وکشوری از شرکت اس‌وی‌بی گفت: ایران و مشتریانش انتظار رویکردی آسان‌تر از سوی دولت بایدن را دارند. ایران در زمان حاضر با پیش‌بینی مذاکره با ایالات متحده، افزایش تولید و صادرات خود را آغاز کرده است.

ایران و برخی از خریداران نفت خام این کشور مانند چین همیشه تأکید کرده‌اند که تحریم‌های ایالات متحده غیرقانونی است.

شرکت پترو لجستیک مستقر در ژنو نیز اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران برای اولین بار از آوریل 2019 پس از افزایش 100 هزار بشکه در روز در سه‌ماهه چهارم، صادرات بیش از 600 هزار بشکه در روز را در ماه جاری پشت‌سر گذاشت.

پترو لجستیک در نامه‌ای به رویترز گفت: ما طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش مداوم صادرات ایران بوده‌ایم.

در حالی که میزان صادرات نفت ایران هنوز کسری از میزان پیش از تحریم‌ها یعنی حدود 2.7 میلیون بشکه در روز در ماه مه 2018 است، سطح صادرات در ماه ژانویه نشان‌دهنده افزایشی چشمگیر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.