پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در مراسم افتتاح نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش؛

زنگنه: صادرات نفت ایران در مدت اخیر به شدت افزایش یافته است

زنگنه درباره بازگشت تولید نفت ایران به بازار پس از لغو تحریم اظهار کرد: من نگران بازارهای از دست رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند.

به گزارش جماران؛ وزیر نفت اظهار داشت: دشمن و ترامپ دنبال این بودند که ما نابود شویم و بمیرم، صادرات ما به صفر برسد. اما صادرات نفت و فرآورده ما صفر نشد. بلکه بالاترین رکورد صادرات فرآورده را در تاریخ صنعت نفت در دوران تحریم زدیم. داغ اینکه صادرات نفت ایران به صفر برسد را به جگر آنها گذاشتیم.

بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با بیان اینکه ما طی سه سال گذشته با کمبود جدی سرمایه گذاری مواجه بودیم، اظهار داشت: این کمبود باعث شد برگزاری نمایشگاه به تاخیر بیفتد.

وی افزود: طی این مدت تلاش کردیم از بازار سرمایه جذب سرمایه داشته باشیم تا حرکت خود را ادامه دهیم و ظرفیت تولید کشور را حفظ کنیم.

وزیر نفت گفت: دشمن و ترامپ دنبال این بودند که ما نابود شویم و بمیرم، صادرات ما به صفر برسد. اما صادرات نفت و فرآورده ما صفر نشد، بالاترین رکورد صادرات فرآورده را در تاریخ صنعت نفت در دوران تحریم زدیم.

وی تاکید کرد: داغ اینکه صادرات نفت ایران به صفر برسد را به جگر آنها گذاشتیم.

زنگنه گفت: هنوز در موقعیتی نیستم که بگویم به چه عددهایی رسیدیم اما باید بگویم همکاران ما با فداکاری نگذاشتند نه تنها این عدد به صفر برسد بلکه به اعداد خوب صادراتی رسیدیم.

وی ادامه داد: ترامپ و پمپئو با افکار جنایتکارانه‌شان مردند و به زباله‌دان تاریخ پیوستند اما ما زنده‌ایم و با امید بیشتر برای سازندگی کشور تلاش می ‌کنیم.

وزیر نفت به دیدار مقام معظم رهبری با سران قوا در چهارم آذرماه امسال اشاره کرد و افزود: ایشان با بیان اینکه بعضی از راه حل‌هایی از سوی کارشناسان و متخصصان برای اقداماتی همچون افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش بنیان کردن صنایع، ابراز امیدواری کردند که با اجرای این راه کارها آثار مثبتی در زندگی مردم و کشور پدید بیاید.

زنگنه با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت برای حمایت از تولید کالاها و خدمات مهندسی مورد نیاز صنعت نفت، اظهار کرد: شعار نمایشگاه امسال هوشمندانه است؛ نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی. امسال در آستانه هفتادمین سالروز ملی شدن صنعت نفت هستیم و این ملی شدن جز با تکمیل توانمندی در ارکان اقتدار این صنعت تکمیل نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در این نمایشگاه بر حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان و تکیه بر آن‌ها برای توسعه صنعت نفت بسیار تلاش شده است، اظهار کرد: مهمترین رکن برای تقویت فناوری و بومی کردن فناوری ملی، شرکت‌های پیمانکار عمومی (GC)، هم‌اکنون نیز شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) را اضافه می‌کنم که اگر این شرکت‌ها فعال شوند و کار کنند، همه زیردست‌های آن‌ها هم فعال می‌شوند.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه این شرکت‌ها محرک و مولد تقاضا هستند، گفت: مهمترین عاملی که صنعت و شاخه‌های مختلف تولید داخلی نفت و کالاها و تجهیزات مورد نیاز را فعال می‌کند تقاضاست، این شرکت‌ها مولد ده‌ها هزار میلیارد کالا و خدمات در شاخه‌های مختلفی که شما کار می‌کنید می‌توانند باشند، هم تأمین مالی می‌توانند کنند و همین پروژه‌ها را می‌توانند بگیرند و میان پیمانکاران تقسیم کنند و نظارت و مدیریت کلان در اجرا دارند و بازگشت پولشان نیز تا حدودی تضمین شده است.

زنگنه ادامه داد: این‌شرکت‌ها به معنای واقعی از دانش‌بنیان‌ها هستند زیرا ‌دانش‌بنیان، شرکتی است که تکیه اصلی بر دانش فنی و توانایی مدیریتی و راهبری است.

 

قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم

 

وزیر نفت اعلام کرد: من نگران بازارهای از دست رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند. در صورت لغو تحریم قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید.

بیژن نامدار زنگنه در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت‌ها با امید زیادی در نمایشگاه حضور دارند، گفت: نمایشگاه نمایانگر شکست تحریم‌ها علیه صنعت نفت است، چون اگر صنعت نفت زنده نبود شرکت‌ها نمی‌توانستند در این نمایشگاه کاری انجام دهند، صنعت نفت تا زمانی فعال هستند، زنده هستند و سرمایه گذاری می‌کنند و برای کالاها و خدمات شرکت‌ها تقاضا می‌دهند، اینها هم زنده هستند.

زنگنه ادامه داد: البته برای کار بیشتر تقاضا دارند ما هم قبول داریم، اما صنعت نفت نیاز به سرمایه گذاری بیشتر داریم که این سرمایه گذاری هم نیاز به منابع بیشتر دارد که باید در همه سطح نظام تلاش کنیم تا این مجموعه بزرگ که یک ثروت بزرگ کشور است، را صیانت کنیم و طرح‌های خودمان را با اتکا به داخلی‌ها پیش ببریم.

وی افزود: در پروژه‌های بالادستی نفت در خشکی ۸۰ درصد کالاها خدمات و مهندسی از داخل تهیه می‌شود و قراردادها در قالب ای پی سی و ای پی دی تصریح شده و حق خرید از خارج ندارند، البته ما در بخش‌هایی ضعف داریم و در بخش‌هایی هم ورود کردیم اما مثل لوله‌های بدون درز، cra و ماشین دوار تقاضا زیاد است.

 وی درباره بازگشت تولید نفت ایران به بازار پس از لغو تحریم اظهار کرد: من نگران بازارهای از دست رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: در صورت لغو تحریم قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید.

وزیر نفت درباره سخنان اخیر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه صادرات نفت ایران در مدت اخیر افزایش یافته است، گفت: به شدت.

وی درباره گازرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: ظرف ماه‌های اول سال آینده زابل به شبکه وصل می‌شود.

زنگنه یکی از دلایل تعویق در گازرسانی به سیستان و بلوچستان را تمرکز لوله سازان برای تامین لوله‌های گوره جاسک عنوان کرد و گفت: ظرفیت لوله سازان محدود است و اولویت با گوره جاسک بود. با این حال، گازرسانی داخل شهرها در جریان است و تاخیر جدی ندارد.

وی احتمال درباره بازگشت نفت ایران به بازار تاکید کرد: بر اساس احتمالات کار می‌کنیم اما اعلام عمومی نمی‌کنم. البته نگران بازیافتن بازارهای از دست رفته نیستیم زیرا اگر تحریم‌ها برداشته شود بازار به سراغ ما می‌آید زیرا به دنبال تنوع در فروشندگان هستند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در جریان تحریم تجربه‌های جدیدی به دست آوردیم، افزود: در خصوص بازاریابی و انتقال پول در صورت رفع تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان به شرایط پیش از تحریم می‌رسیم.

وی در خصوص وضعیت صادرات نفت و رفع تحریم‌ها در دولت جدید آمریکا و ریاست جمهوری جو بایدن گفت: من پیشگو نیستم اما مقامات سیاسی ما پیام‌ها را روشن داده‌اند.

وزیر نفت همچنین تصریح کرد: مذاکره‌ای برای تهاتر نفت نبوده است.

 زنگنه در پاسخ به ایلنا درباره برنامه قراردادی در توسعه میادین نفت و گاز خزر به خصوص  آذربایجان خاطرنشان کرد: پیش از تحریم‌ها، با جمهوری آذربایجان پیشرفت‌های خوبی داشتیم که با تحریم‌ها دچار اشکال شد اما اگر تحریم‌ها برطرف شود این مشکلات نیز حل خواهد شد.

وی ادامه داد:  فاز ۱۱ برای زمستان سال آینده به برداشت ۱۵ میلیون متر مکعب می‌رسد.

حجم ویدیو: 5.96M | مدت زمان ویدیو: 00:01:06
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.