ترامپ به هر دری می زند تا در انتخابات ریاست جمهوری برنده شود. این در حالیست که اکثریت آمریکایی ها دیگر او را فردی نمی بینند که صلاحیت ریاست جمهوری را داشته باشد.

 

به گزارش جماران، «پل آر. پیلار» استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس جاسوسی آمریکا (سیا) در یادداشتی در مجله نشنال اینترست نوشت: «دونالد ترامپ» در تلاش است تا از هرگونه سردرگمی و هرج و مرج پس از انتخابات، سوء استفاده کند تا بتواند بدون در نظر گرفتن خواست و رای اکثریت آمریکایی ها همچنان در قدرت باقی بماند. او ممکن است به بحران خارجی اشاره کند تا دلیل دیگری را به عدم قطعیت رای دهی اضافه کند تا بتواند رئیس جمهور باقی بماند

با نزدیک شدن به انتخابات نوامبر، دموکراسی آمریکا به گونه ای فراتر از سرکوب رای دهندگان و تهدید به کوچک شدن آمریکا در حد گذشته در معرض خطر است. رئیس جمهور فعلی - که هرگز سعی نکرده است فراتر از یک گروه اقلیت به فکر برآورده کردن مطالبات دیگران باشد - در نظرسنجی ها عقب مانده و اغلب گرایش های دیکتاتوری را نشان می دهد - او به همه اعلام کرده است که او شکست در انتخابات را نخواهد پذیرفت.

رئیس جمهور ترامپ در تلاش است تا با بهره گیری از هرگونه سردرگمی و هرج و مرج پس از انتخابات، بتواند به آن دامن بزند و بدون در نظر گرفتن خواست اکثریت آمریکایی ها در قدرت باقی بماند. به نظر نمی رسد که ترامپ از رئیس جمهور بودن لذت ببرد و هیچ برنامه ای هم برای دور دوم ریاست جمهوری احتمالی اش ندارد. با این حال او نمی خواهد به عنوان بازنده کنار برود و می خواهد روزی را که ممکن است به عنوان یک شهروند عادی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد، تا جایی که می تواند به تعویق بیاندازد.

محتمل‌ ترین سناریوی سردرگمی و بحران این است که ترامپ با بی اعتبار خواندن رای گیری غیرحضوری مردم از ترس کرونا، از این مسئله بهره برداری کند. ترامپ قبلاً به طور مکرر ادعا کرده است که رأی گیری پستی موجب تقلب گسترده می شود. حامی و سرمایه گذار ترامپ که اخیراً به عنوان رئیس اداره پست منصوب شده است، تلاش دارد تا اینگونه القا کند که اداره پست نمی تواند سر وقت آرا را تحویل دهد. 

احتمالاً ترامپ هم در دوره انتظار برای اعلام نتایج که روزها و حتی هفته ها ممکن است زمان ببرد، از اضطراب عمومی سوء استفاده خواهد کرد. زیرا مقامات انتخاباتی بیش از هر زمان دیگری در گذشته، آرای غیرحضوری شمارش خواهند کرد.

اینها برخی از سناریو‌هایی است که حامیان دموکراسی آمریکا بیش از پیش نگران آن هستند. این سناریوها می تواند با یک مشارکت گسترده، با آراء مخالف بسیار بالا، و اینکه اعضای جمهوری خواه اعلام کنند که برای دموکراسی آمریکایی بیش از پیروزی هر یک از طرف ها ارزش قائل هستند، خنثی شود.

همه اینها موضوعات داخلی آمریکا هستند و از نفوذ بیرونی تاثیر نمی گیرند، حتی توسط کرونا ویروس. 

اگر ترامپ تلاش کند با وجود شکست در انتخابات در کاخ سفید بماند، می ‌تواند از دیدگاه‌ هایی بهره گیرد که دربرگیرنده قدرت‌ های خارجی می‌ شوند. این دیدگاه ‌ها به مداخله مستقیم دولت ‌های خارجی در مبارزات انتخاباتی آمریکا محدود نمی ‌شود، یعنی همان روندی که در سال 2016 به پیروزی وی کمک کرد و این نگرانی وجود دارد که در انتخابات 2020 نیز بار دیگر تکرار شود.

یکی رویکرد خارجی احتمالی دیگر می تواند وقوع یک بحران بین المللی، به ویژه یک جنگ علنی باشد، که آمریکایی ها را نیز درگیر خود کند. این مسئله از دیرباز یکی از حوادث خارجی بوده است که حتی در صورت عدم بروز فساد در روند انتخابات، به داد روسای جمهور امریکا رسیده است.

علاوه بر این، ترامپ ممکن است به یک بحران خارجی و به ویژه یک جنگ اشاره کند که به عدم اطمینان رای دهی داخلی می افزاید، عاملی که او برای ماندن در پست ریاست جمهوری نیاز دارد.

هیچ رئیس جمهوری در آمریکا سعی نکرده است از این تاکتیک برای جلوگیری از شکست انتخاباتی اش استفاده کند. اما شکست «فرانکلین روزولت» در سال 1940 و در دور سوم عمدتا با شروع جنگ جهانی دوم آغاز شد که آمریکا سال بعد وارد آن شد، و آلمان نازی بیش از همه بر اروپا تسلط پیدا کرد.

متأسفانه ، برخی دیگر از رهبران در جهان هستند که  انگیزه ای برای ایجاد چنین نوع درگیری هایی دارند که در آمریکا هم حس شود و به ترامپ در رسیدن به اهدافش کمک کند. یکی، بنیامین نتانیاهو  نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که مشکلات سیاسی وی درمورد اتهامات فساد مالی اخیراً با عصبانیت عمومی از افزایش موارد ناشی از کروناویروس در سرزمین های اشغالی روبرو شده است. و البته نتانیاهو دوست دارد تمدید دوره ریاست جمهوری ترامپ را ببیند، که به دولت نتانیاهو تقریباً قدرت سیاسی نامحدود داده است تا هر کاری را که می خواهد در سرزمین های اشغالی انجام دهد.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی هم انگیزه های مشابهی، و توانایی مشابهی برای برانگیختن مشکلات با ایران دارد که می تواند آمریکا را هم درگیر کند.

بن سلمان قبلاً هم بی پروایی خود را نشان داده است، و ممکن است با توجه به مشکلات موجود در جنگ یمن، چالش های داخلی مربوط به قیمت پایین نفت و تلاش هایش برای دستیابی به بی نظمی، دست به کارهای خطرناکی  بزند.

مشکلات سیاسی داخلی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم ممکن است وی را به سمت مشکل آفرینی سوق دهد.با مشاهده سه سال و نیم دوره ریاست جمهوری ترامپ، پوتین حتی دلایل بیشتری برای تشدید تلاش هاش برای روی کار آمدن رئیس جمهوری در آمریکا دارد که آمریکا را در خارج از کشور ضعیف تر و بی اعتبار تر کند.

پس آمریکایی ها باید همانقدر که نگران مسائلی چون رای گیری پستی هستند، نباید روش هایی را که اقدامات خارجی می تواند بحران بر سر دموکراسی را تشدید کند، نادیده بگیرند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.