اداره ملی رادیو و تلویزیون چین اعلام کرد پخش سرویس جهانی رسانه دولتی «بی بی سی ورلد نیوز» انگلیس در این کشور ممنوع شده است.

 

به گزارش جماران، نیویورک تایمز گزارش داد اداره ملی فیلم، تلویزیون و رادیوی چین روز جمعه با متهم کردن سرویس خبری انگلیس به ارائه گزارش های مغرضانه و نادرست که «به وحدت قومی چین آسیب زده است»، اعلام کرد که بی بی سی از پخش برنامه های خود در چین از طریق سرویس های ماهواره ای منع خواهد شد.

اداره ملی فیلم، تلویزیون و رادیوی چین در تصمیم خود گفت دریافته که گزارش های بی‌ بی ‌سی ورلد نیوز درباره چین به طور جدی اصول راهنمای پخش صوتی تصویری در این کشور را نقض می کند، از جمله این شرط که خبر باید درست و منصفانه باشد و به منافع ملی چین ضربه نزند. این سازمان گفت که تقاضای بی ‌بی‌ سی برای تمدید سالانه مجوز پخش رد خواهد شد.

خدمات بی بی سی در حال حاضر به شکل گسترده ای توسط چین سانسور شده است، و ممنوعیت جدید تعداد محدودی از بینندگان - در هتل های بین المللی و مجتمع های مسکونی که عمدتا خارجی ها در آنها زندگی می کنند - را تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما سخنگوی بی بی سی تخمین می زند که این تعداد در بیش از یک میلیون اتاق هتل باشد.

وزارت خارجه چین هفته گذشته از این رسانه دولتی به سبب بهره‌ برداری سیاسی از مسئله شیوع جهانی ویروس کرونا، انتقاد کرده و اخبار این رسانه در این خصوص را «جعلی» توصیف کرده بود.

این وزارتخانه اعلام کرد شبکه بی بی سی «همه ‌گیری جهانی ویروس کرونا را به امور سیاسی ربط داده و به خیال پردازی درباره سرپوش گذاشتن چین بر روی برخی مسائل پرداخته است.»

بی‌ بی‌ سی در واکنش گفته که از این تصمیم «مایوس» شده است. بی‌ بی‌ سی در بیانیه ای گفت: «ما از تصمیم مقام های چین و اتخاذ چنین مسیری مایوس هستیم. بی ‌بی‌ سی مورد اعتمادترین شبکه پخش خبر در سطح بین المللی است و خبرهای اطراف جهان را منصفانه، بی طرفانه، و بدون ترس یا امتیاز دادن گزارش می کند.»

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس هم این تصمیم چین را «اقدامی غیرقابل قبول برای مهار رسانه های آزاد» توصیف کرد و گفت: «محدودیت های اعمال شده در چین بر آزادی رسانه ها و اینترنت یکی از شدیدترین ‌ها در جهان است و تصمیم تازه بیش از پیش به وجهه چین در چشم جهانیان لطمه می زند.»

وزارت خارجه آمریکا هم این تصمیم را محکوم، و آن را بخشی از عملیات گسترده ‌تر چین برای سرکوب رسانه های آزاد توصیف کرد.

اعتراض دولت چین به بی بی سی تنها ساعاتی پس از آن صورت ‌گرفت که مرکز تنظیم مقررات پخش شبکه‌ های تلویزیونی در انگلیس (آفکام) مجوز پخش شبکه برون مرزی چینی «سی‌ جی ‌تی ‌اِن» را لغو کرد.

ادعاهای شبکه بی ‌بی‌ سی علیه دولت چین درحالی مطرح شده‌ اند که تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت متشکل از گروه بین ‌المللی از کارشناسان، در این کشور در حال بررسی منشا شیوع ویروس کرونا هستند.

دولت انگلیس بارها به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا چین را مورد انتقاد قرار داده است اما سویه جدید این ویروس که به کرونای انگلیسی معروف شده، تنها ظرف چند ماه در حدود هفتاد کشور جهان منتشر شده است.

پیشتر «لیانگ وانیان» رئیس کمیسیون کارشناسان کمیته دولتی بهداشت جمهوری خلق چین توضیح داد که شواهد کافی حاکی از شیوع  کووید 19 در ووهان تا دسامبر 2019 وجود ندارد.

یک گروه بین المللی از متخصصان سازمان جهانی بهداشت  از 14 ژانویه در چین تحقیقاتی را با شرکت متخصصان محلی در زمینه کشف منشا کووید 19 انجام داده اند. نمایندگان سازمان جهانی بهداشت از جمله از انستیتوی ویروس شناسی ووهان دیدن کردند.

روابط چین و انگلیس در ماه های اخیر رو به وخامت گذاشته است که پس از اقدام پکن در معرفی یک قانون امنیتی تازه در هنگ کنگ است.

انگلیس در ماه ژانویه برنامه تازه ای را اعلام کرد تا به 5.4 میلیون هنگ کنگی حق زندگی و نهایتا شهروندی انگلیس بدهد، چون معتقد است که چین حقوق و آزادی های مردم این منطقه را تضعیف می کند.

چین در دو سال گذشته به طور منظم مشغول مسدود کردن یا ممنوع کردن رسانه های خارجی از جمله اخراج سه خبرنگار آمریکایی در سال 2020 بوده است.

در فوریه سال 2020 ، چین سه خبرنگار وال استریت ژورنال را به دلیل انتشار مطلبی که در بخش نظراتش پکن را نژاد پرست اعلام کرده بود، اخراج کرد. در ماه مارس، چین دستور اخراج 12 روزنامه نگار دیگر را برای روزنامه های وال استریت ژورنال، واشنگتن پست و نیویورک تایمز صادر کرد. این اقدام تلافی جویانه پس از آن بود که دولت ترامپ تعدادی از شهروندان چینی مجاز به کار در ایالات متحده را برای پنج خبرگزاری دولتی چین اخراج کرد.

وب سایت و اپ بی ‌بی ‌سی از قبل در چین ممنوع بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.