کرونا و نگرانی از اوضاع معیشتی پس از آن باعث کاهش فرزندآوری در چین شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، وزارت امنیت عمومی چین اعلام کرد که فرزند آوری در این کشور در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 شاهد کاهش 15 درصدی بوده است و دلیل آن نیز ظهور ویروس کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد این کشور است.

این وزارتخانه روز دوشنبه اعلام کرد که چین در سال گذشته شاهد تولد 10.035 میلیون نوزاد بود این در حالی است که این کشور در سال 2019 شاهد تولد 11.79 میلیون نوزاد بود. همچنین در سال گذشته 52.7 درصد از نوزادان پسر و 47.3 درصد دختر بودند.

در سال های اخیر بسیاری از زوج های چینی در به دنیا آوردن کودکان به دلیل افزایش هزینه بهداشت،آموزش و مسکن دچار تردید شده اند. همچنین چشم پوشی دولت از سیاست یک فرزند در سال 2016 تأثیر زیادی بر فرزندآوری در این کشور نداشته است؛ این سیاست دهه ها ادامه یافته است.

نگرانی های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال گذشته میلادی بر تصمیم زوج ها برای فزند آوری تأثیر گذاشته است و منجر به کاهش زاد و ولد برای مدتی طولانی در کشوری شده است که بیشترین جمعیت را در جهان دارد.

همچنین عمر 20 درصد از شهروندان چینی یعنی نزدیک به 250 میلیون نفر 60 سال یا بالاتر است.

درتحولی دیگر، بازرسان سازمان جهانی بهداشت که برای بررسی چگونگی شیوع ویروس کرونا راهی چین شده بودند پس از چهار هفته اعلام کردند که نتوانسته‌اند منشأ این ویروس را شناسایی کنند.

همین تیم روز سه‌شنبه اعلام کرد که نظریهٔ نشت چنین ویروسی از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان «بسیار بعید» است.

طبق اعلام «پیتر بن امبارک» سرپرست این تیم محتمل‌ترین فرضیه در این زمینه همچنان آن است که ویروس کرونا نخست به یک حیوان سپس به حیوان دوم و آنگاه به انسان سرایت کرده است. وی افزود این مسئله هنوز نیازمند «پژوهش‌های خاص و هدفمند بیشتری» است.

تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت نتوانسته‌اند حیوانی را که ناقل ویروس به انسان بوده مشخص کنند. اما همزمان همین بررسی‌ها نشان داده است که ویروس کرونا پیش از رسیدن به ووهان، چندین هفته در حاشیهٔ این شهر در گردش بوده است.

یافتن منشأ ویروس کرونا از‌آن‌رو بسیار مهم است که امکان دارد به کشف داروها یا روش‌های پیشگیری مؤثرتری برای مقابله با این ویروس بینجامد.

ویروس کرونا از زمان شروع انتشار در ووهان چین و سرایت آن به سراسر جهان، تاکنون جان بیش از ۲.۳ میلیون نفر را گرفته است.

از سوی دیگر، در تحولات مرتبط با ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ظهور انواع جدید بیماری کووید-۱۹ پرسش‌هایی را در خصوص کارکرد واکسن‌های موجود علیه ویروس کرونا ایجاد کرده و نگرانی‌هایی را در این رابطه پدید آورده است.

«تدروس ادهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک جلسه توجیهی که روز دوشنبه ۸ فوریه برای رسانه‌ها ترتیب داده بود گزارش‌های دریافتی از آفریقای جنوبی را نگران کننده دانست و افزود: «آنچه در خصوص واکسن آسترازنیکا در آفریقای جنوبی رخ داد یک یادآوری برای ماست که بدانیم برای کنترل زنجیره شیوع ویروس کرونا بیش از همه باید به اقدامات بهداشتی اثبات شده اتکا کنیم.»

اشاره آقای ادهانوم به گزارش‌هایی است که نشان داده واکسن آسترازنیکا-آکسفورد بر روی گونه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی اثر چندانی نداشته است. دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده فعلا تزریق این واکسن تولید بریتانیا را متوقف می‌کند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در بخش دیگری از اظهارتش اعلام کرد: «انتظار می‌رود طی روزهای آینده در خصوص وضعیت واکسن آسترازنیکا تصمیم‌گیری شود و توصیه‌هایی در این رابطه منتشر شود.» ادهانوم همچنین تاکید کرد که این سازمان میلیون‌ها دوز از واکسن‌های مختلف را برای کشورهای فقیر ارسال می‌کند.

این سازمان هفته گذشته اعلام کرده بود که بیش از سه چهارم واکسن‌های تولید شده تنها در ۱۰ کشور توزیع شده و در حدود ۱۳۰ کشور جهان هنوز هیچ واکسنی تزریق نشده است.

دکتر «سومیا سوامیناتان» یکی از پژوهشگران ارشد سازمان جهانی بهداشت در خصوص وضعیت واکسن آسترازنیکا اعلام کرد مردم نباید از آنچه در آفریقای جنوبی اتفاق افتاده نتیجه‌گیری کنند که این واکسن برای ایمنی در مقابل ویروس کرونا موثر نیست. او در ادامه افزود: «تمام شواهد موجود تا به امروز نشان می‌دهد واکسن‌های تولید شده تاکنون میزان مرگ و بستری شدن در بیمارستان و بیماری شدید را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.»

به نظر می‌رسد سایر واکسن‌های کووید-۱۹ که توسط شرکت‌های فایزر بیانتکس و جانسون ساخته شده نیز در مقابل گونه جدیدی از ویروس کرونا که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده کم اثر هستند؛ هرچند تحقیقات نشان می‌دهد این واکسن‌ها دست‌کم می‌توانند از بیماری شدید فرد جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.