پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ادامه جنجال یک نوار صوتی؛

سایه سنگین محاکمه بر سر ترامپ

دادستان های باتجربه، وکلای انتخاباتی و برخی مقامات دولتی خواستار تحقیقات جنایی در این خصوص شده اند که آیا دونالد ترامپ با تماس تلفنی با مقامات جورجیا، قوانین انتخاباتی را نقض کرده است.

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد دادستان های باتجربه، وکلای انتخاباتی و برخی مقامات دولتی خواستار تحقیقات جنایی در این خصوص شده اند که آیا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه با تماس تلفنی با مقامات جورجیا برای «یافتن» 11870 رأی که می تواند نتیجه انتخابات را به نفع او تغییر دهد، قوانین انتخاباتی را نقض کرده است.

در حالی که ایجاد یک پرونده جنایی فدرال علیه رئیس جمهور معزول کار آسانی نیست، مقامات جورجیا گفته اند که این ایالت می تواند یک تحقیق جدی را بررسی کند و موضوع قبلاً به اف بی آی ارجاع شده است.

«پریت بهارا» وکیل سابق آمریکا در منهتن به سی ان ان گفت: «اگر به اساسنامه نگاه کنید، هم اساسنامه فدرال و هم اساسنامه ایالت جورجیا، اگر در تلاش برای تقلب در انتخابات باشید و آگاهانه این کار را انجام دهید، این کار به شکل بالقوه یک جرم فدرال یا ایالتی است.»

«الی هونیگ» دادستان سابق فدرال هم  خواستار تحقیقات جنایی در مورد ترامپ شد، با این استدلال که در برخی مواقع، دادستان ها نمی توانند به چنین اظهارات تکان دهنده ای رجوع کنند. «ریک هاسن» کارشناس برجسته انتخابات نیز نوشت ترامپ باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد یا حداقل از وی تحقیق شود.

اثبات اینکه رئیس جمهور قصد ارتکاب جرمی را داشته، موضوع دیگری است. ترامپ در صورت متهم شدن، احتمالاً دادگاهی خواهد شد و دادستان ها باید منظور واقعی او را از این تماس ثابت کنند.

پیگرد قانونی روسای جمهور سابق در آمریکا در دوران مدرن چیزی ناشناخته است و ریاست جمهوری قدرت بی نظیری دارد که از ترامپ محافظت می کند. وزارت دادگستری قبلا از پرداختن به اتهام ترامپ به دلیل جلوگیری از تحقیقات مولر و سپس از تماس وی برای درخواست کمک سیاسی از اوکراین که به استیضاح رئیس جمهور منجر شد، طفره رفت.

«جو بایدن» رئیس جمهور منتخب که با 306 رأی الکترال ترامپ را شکست داده، اظهار داشته که مایل است کشور به جای رسیدگی به رسوایی های ریاست جمهوری ترامپ، تصمیمات را به وزارت دادگستری بسپارد.

سی ان ان قبلاً گزارش داده بود که ترامپ امکان اعطای حق عفو به خود را بررسی می کند؛ هرچند این تنها می تواند مصونیت وی را از جنایات فدرال فراهم کند. 

وزارت دادگستری قبلاً استدلال می کرد که یک رئیس جمهور نمی تواند خود را عفو کند، اما می تواند موقتاً به معاون خود را برای این کار اختیار دهد - اما هیچ نشانه ای از این اتفاق وجود نداشته است.

بهارارا گفت: اگر ترامپ واقعاً در انتخابات پیروز شود و ادعای تقلبش ثابت شود، اثبات قصد وی برای یافتن آرا در جورجیا کار دشواری خواهد بود، هرچند غیرممکن نخواهد بود.

بهارارا گفت: «او به اندازه کافی هوشمند بود تا انتخاب شود، او به اندازه کافی باهوش است که سعی می کند راه های خنثی کردن انتخابات را بفهمد  حتی اگر از طریق پیگیری آنها به نتیجه ای نرسد ... این یک استدلال بسیار قدرتمند است که او می داند چه کاری انجام می دهد.»

رئیس جمهور نمی تواند خود را از جنایات دولتی عفو کند. ایالت نیویورک پیش از این اعلام کرده بود که از ترامپ برای جرایم مرتبط با تجارت تحقیق می کند و پس از خروج ترامپ از کاخ سفید، در مورد سایر موارد نیز اتهاماتی را مطرح می کند. 

ارجاع مجرمانه پرونده به اف بی آی

 «تد لیو» نماینده ایالت کالیفرنیا و «کاتلین رایس» نماینده ایالت نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه از پلیس فدرال آمریکا (اف‌ بی ‌آی) خواستند که در ارتباط با رسوایی تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایالت جورجیا از طریق تحت فشار گذاشتن مقامات این ایالت، برای دونالد ترامپ پرونده تشکیل داده و او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

این دو نماینده کنگره آمریکا که هر دو قبل از ورود به کنگره سمت‌ های قضایی داشته ‌اند، در نامه‌ ای به «کریستوفر ری» رئیس اف‌ بی ‌آی اعلام کردند: «به عنوان اعضای کنگره و دادستان ‌های سابق، ما معتقدیم که دونالد ترامپ در تحریک دیگران برای ارتکاب جرم یا توطئه برای ارتکاب جرم و چند مورد جرم انتخاباتی دست داشته است. ما از شما می ‌خواهیم که فورا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کنید.»

اف بی آی دریافت این درخواست را تایید کرد ولی در این خصوص اظهارنظر دیگری نکرد.

روز یکشنبه واشنگتن ‌پست فایل صوتی یک گفت و گوی تلفنی بین دونالد ترامپ با مقام های ارشد ایالت جورجیا را منتشر کرد که نشان می ‌دهد ترامپ مقام های این ایالت را تحت فشار قرار داده است تا آرای کافی برای تغییر نتایج در این ایالت به نفع وی را پیدا کنند.

ترامپ در این گفت و گوی تلفنی با «برد رفنسپرگر» وزیر امور داخلی ایالت جورجیا و معاون فرماندار این ایالت از وی خواسته است تا آرای کافی برای پیروزی وی در این ایالت را پیدا کند.

رفنسپرگر در پاسخ به درخواست ترامپ گفته است: «آقای رئیس جمهور، چالشی که شما دارید، آماری است که به اشتباه در اختیار شما گذاشته ‌اند.»

کاخ سفید و دفتر معاون فرماندار ایالت جورجیا هنوز حاضر به توضیح در این رابطه نشده ‌اند.

بر اساس نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت جورجیا، جو بایدن با اختلاف کمتر از 12 هزار رأی دونالد ترامپ را در این ایالت شکست داده است.

به دنبال تماس ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی»رئیس جمهور اوکراین، اف بی آی و وزارت دادگستری قبلاً در این راه قرار گرفته اند. پس از آنکه ترامپ از اوکراین خواست تا از رقیب خود بایدن تحقیق کند، اف بی آی و وزارت دادگستری چندین ارجاع جنایی از قانونگذاران و حتی سایر بخش های قوه مجریه دریافت کردند. اما وزارت دادگستری آمریکا که در آن زمان تحت رهبری «ویلیام بار» دادستان کل بود، به سرعت تحقیقات در مورد رئیس جمهور را ساقط کرد. در عوض، کنگره این موضوع را مطرح کرد که ترامپ به دلیل سوء استفاده از قدرت باید استیضاح شود.

در  حوزه قانون انتخابات، برخی از کارشناسان می گویند اگر پیگیری های جنایی برای ترامپ وجود داشته باشد، زمان بر است. با این حال، نتایج سیاسی این اقدام ترامپ فوری است و نتیجه آن را می توان بر دور دوم انتخابات سنا برای تعیین صاحبان دو کرسی از جورجیا مشاهده کرد. در این انتخابات در مورد حزب اکثریت در سنای آمریکا تصمیم گیری خواهد شد.

«بن گینزبرگ» وکیل مدافع کهنه کار جمهوری خواهان در امور انتخابات  به سی انا ان گفت: «توصیه ما این است که همیشه سعی در ساختن و سرقت آرا نداشته باشید. از نظر سیاسی، آنچه ترامپ گفته فراتر از هنجارها و فراتر از شایستگی های رایج است، البته اگر فراتر از قانون نباشد.»

گینزبرگ گفت، از آنجا که رفنسپرگ، یک جمهوری خواه منتخب، به صراحت از آنچه ترامپ پیشنهاد انجامش را داده بود، امتناع ورزید، این مسئله می تواند شرایط را برای ترامپ برای مواجهه با عواقب سیاسی شدیدتر فراهم کند.

گینزبرگ افزود: خسارت سیاسی به مراتب بیشتر از خسارت حقوقی از زمان خروج وی از کاخ سفید در 16 روز خواهد بود و البته تحقیقات زمان زیادی می برد.

«ویلیام کوهن» وزیر دفاع پیشین آمریکا به سی ان ان گفت: وقتی به عملکرد رئیس جمهور ترامپ نگاه کنیم متوجه مسئله می‌شویم. رای دهندگان آمریکایی به او نه گفتند (و به بایدن رای دادند). وقتی او مسئله را به دادگاه کشاند، دادگاه نیز به او جواب منفی داد.

وی افزود: سپس او سراغ فرمانداران ایالت ‌ها رفت و حالا می ‌شنویم که سراغ مسئول ایالت جورجیا رفته است و آنها نیز به او (ترامپ) پاسخ منفی داده اند. حالا باید کاری کنیم تا اطمینان حاصل شود که وی سراغ نظامیان نرود و نظامیان به او پاسخ مثبت بدهند.

ویلیام کوهن ادامه داد: به نظرم در گذشته شاهد عملکرد او درباره استفاده از نظامیان بوده ایم به ویژه وقتی می‌بینیم او، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح و وزیر دفاع را در ماجرای حضور (جنجالی) ​در کلیسا با خودش همراه می‌کند یا اینکه می‌دیدیم در سیاتل افرادی که صورت خود را با پارچه‌ سیاه پوشانده و ناشناس بودند، گلوله ‌های پلاستیکی به سمت سر مردم شلیک می‌ کردند.

وی گفت: سخنانی مبنی بر استفاده از قانون حکومت نظامی که در کاخ سفید مطرح شده است. ژنرال فلین نیز گفته است که شاید استفاده از حکومت نظامی برای اقدام در ایالت ‌هایی لازم باشد که آرای انتخابات به چالش کشیده شود. امانظامیان باید به سوگند خود پایبند باشند. آنها به قانون اساسی کشور سوگند خورده اند و نه اینکه برای کسی (ترامپ) سوگند خورده باشند یا برای رئیس جمهور خاصی سوگند یاد کرده باشند.

هشدار 10 رئیس سابق پنتاگون 

دونالد ترامپ همچنان به دنبال تغییر دادن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است. افشای گفت و گوی تلفنی یک ساعته او با مسئول انتخابات سنا در ایالت جورجیا به روشنی موید همین نکته است. این اتفاق در حالی رخ می ‌دهد که 10 وزیر دفاع پیشین آمریکا، نامه ‌ای بی سابقه‌ نوشته اند.

آنها در این نامه هشدار داده اند که به علت اختلاف نظر بر سر نتایج انتخابات، رئیس جمهور آمریکا نباید از نیرو‌های مسلح استفاده کند. «دیک چنی، جیمز ماتیس، مارک اسپر، دونالد رامسفلد، ویلیام کوهن، ​لئون پانه تا، چاک هیگل، رابرت گیتس، ویلیام پری و اشتون کارتر» این نامه را امضا کرده اند.

و گرچه ممکن است ترامپ با خطر قانونی روبرو نشود، وکیل «کلتا میچل» که از طرف رئیس جمهور در این مکالمه شرکت کرده بود، هم اکنون به دلیل نقشی که در این تماس دارد تحت تعقیب است.

شرکت حقوقی بزرگ ملی وابسته به میچل از او فاصله گرفت - این نشانگر آن است که درخواست ترامپ حتی در صنعت حقوقی نیز منفور است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.