مجلس سنای آمریکا وتوی بودجه دفاعی آمریکا توسط رئیس جمهور این کشور را باطل کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، مجلس سنای کنگره آمریکا امروز جمعه با اکثریت آرا از وتوی بودجه وزارت دفاع این کشور توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور عبور کرد و نخستین شکست در سال جدید میلادی به ترامپ تحمیل کرد.

اقدام مجلس سنای آمریکا در عبور از وتویی که ترامپ علیه لایحه سیاست دفاعی به ارزش 740 میلیارد دلار استفاده کرده بود یک اقدام کم سابقه در روز نخست سال جدید میلادی به شمار می رود. 

این در حالی است که چند روز پیش نیز مجلس نمایندگان آمریکا با بیش از دو سوم آرا، وتوی لایحه بودجه دفاعی این کشور توسط ترامپ را لغو کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا در یک رای‌گیری با 322 رأی موافق در برابر 87 رای مخالف، وتوی لایحه بودجه دفاعی سال 2021 این کشور توسط دونالد ترامپ را باطل کردند.

پیش از این اعلام شده بود که در صورتی که مجلس سنای آمریکا نیز مانند مجلس نمایندگان با وتوی ترامپ در خصوص لایحه بودجه دفاعی 740 میلیارد دلاری مخالفت کند، وتوی ترامپ کاملا باطل و این به عنوان «اولین لایحه‌ فراتر از اختیارات وتو» در دوره مسئولیت ترامپ ثبت خواهد شد.

گفتنی است مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل دسامبر لایحه بودجه دفاعی 740 میلیارد دلاری این کشور برای سال 2021 را با 335 رای موافق به تصویب رساند.

ترامپ لایحه بودجه دفاعی که در کنگره تصویب شده ‌بود را در تاریخ 23 دسامبر وتو کرد.

در این لایحه 713 میلیارد و 400 میلیون دلار بودجه برای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در نظر گرفته شده است. همچنین 26.6 میلیارد دلار از بودجه دفاعی آمریکا نیز به وزارت انرژی این کشور زیر عنوان بند ظرفیت سلاح‌های هسته‌ای اختصاص یافته است.

همچنین تخصیص 2.2 میلیارد بودجه اضافی به فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام به منظور مقابله با تهدیدات چین اختصاص یافته است.

در لایحه بودجه نظامی سال جدید آمریکا کمک 250 میلیون دلاری به اوکراین به منظور مقابله با تهدیدات مسکو و اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه پیش بینی شده است.

از سوی دیگر در یکی از بندهای این لایحه کاهش شمار نظامیان آمریکا در کره و آلمان ممنوع اعلام شده است.

پیش از این ترامپ در حالی مطابق تهدیدات قبلی‌اش قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا برای سال 2021 را وتو کرده است که این قانون در هر دو مجلس قانونگذاری آمریکا یعنی مجلس نمایندگان و مجلس سنا با بیش از دوسوم آرا به تصویب رسیده است.

مجلس سنای آمریکا روز 21 آذرماه قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا برای سال 2021 را با 84 رأی موافق در برابر تنها 13 رأی مخالف تصویب کرد. پیش از آن مجلس نمایندگان آمریکا با 355 رأی موافق در برابر 78 رأی مخالف این قانون را تصویب کرده بود.

دونالد ترامپ پیش از تصویب قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا برای سال 2021 به دلیل مخالفت با بندهایی از این قانون -از جمله بندهای مرتبط با چین و افغانستان- تهدید کرده بود که آن را وتو خواهد کرد. وی پس از تصویب این قانون نیز در پیامی توئیتری اعلام کرد: «بزرگترین برنده لایحه بودجه دفاعی ما چین است! من آن را وتو می‌کنم!»

رئیس‌جمهور آمریکا از زمان تصویب این قانون در سنا 10 روز (بدون احتساب یکشنبه‌ها) فرصت داشت که آن را وتو کند و دقیقاً در آخرین روز اقدام به این کار کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.