ادامه لجاجت ترامپ بر سر تأیید نکردن کمک هزینه 900 میلیادر دلاری به آسیب دیدگان کرونا میلیون ها آمریکایی را از این کمک محروم می کند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، مدت زمان کمک هزینه بیکاری میلیون ها آمریکایی امروز شنبه و در پی مخالفت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با امضای لایحه 2.3تریلیون دلاری به عنوان کمک به آسیب دیدگان از ویروس کرونا به پایان می رسد.

به گفته وزارت کار آمریکا با ادامه مخالفت ترامپ با این لایحه نزدیک به 14 میلیون شهروند آمریکایی این کمک ها را از دست می دهند.

همچنین اگر کنگره با لایحه بودجه تأمین مالی موقت دولت تا روز سه شنبه موافقت نکند  بخشی از دولت آمریکا تعطیل می شود.

این در حالی است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، اصلاحات پیشنهادی دیگری برای تغییر بودجه کمکی به مردم را سد کرده و نگذاشتند خواسته‌های دونالد ترامپ به اجرا درآید.

بودجه کمکی ۹۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و به همراه لایحه بودجه فدرال به ارزش یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار به تصویب رسیده بود. هر دو حزب بعد از مدت‌ها چانه‌زنی توانسته بودند بر سر جزییات هر دو لایحه بودجه به توافق برسند. اما خواسته‌های ترامپ که تازه بعد از پایان تصویب بودجه مطرح شد، باعث شد که سرانجام این دو لایحه به ابهام برود.

بنا به آنچه که در بودجه کمکی آمده، اکثر شهروندان و مهاجران قانونی، مبلغ ششصد دلار بابت کمک خرج از دولت می‌گیرند. دموکرات‌ها می‌خواستند دولت کمک بیشتری به مردم بکند و جمهوری‌خواهان برای کمک کوچک‌تری می‌جنگیدند. اما در نهایت با پیشنهاد وزیر دارایی عدد ۶۰۰ دلار به تصویب رسید.

 ترامپ که در ماه‌های اخیر بیشتر توجهش به انتخابات ریاست جمهوری بود و عملا چندان کاری به مذاکرات مربوط به لایحه بودجه نداشت، روز چهارشنبه خواهان افزایش کمک نقدی به نفری دو هزار دلار شد. او همچنین گفت که باید کمک خارجی آمریکا به کشورهای دیگر قطع شود و به مردم خود آمریکا پول پرداخت شود.

بخش عمده‌ای از اعضای حزب دموکرات با پیشنهاد افزایش کمک نقدی به مردم موافق بودند. اکثر جمهوری‌خواهان اما با رئیس جمهوری هم‌حزبی خود در این زمینه اختلاف نظر داشتند.

دونالد ترامپ، تهدید کرده، در صورتی که تقاضایش عملی نشود، هر دو لایحه را وتو می‌کند. در صورتی که چنین بشود، گروه زیادی از مردم آمریکا که حالا روزگارشان از محل حقوق بی‌کاری می‌گذرد در شب سال نو بدون پول می‌مانند.

شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها در آمریکا شد.

یکی دیگر از آسیب‌های جانبی امضا نشدن لایحه بودجه کمکی این است که مستاجرهایی که قادر به پرداخت اجاره نبوده‌اند ممکن است که صاحب‌خانه‌ها برایشان حکم تخلیه بگیرند.

در جلسه‌ای که روز پنجشنبه هفته گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، دموکرات‌ها پیشنهاد دادند که به خواسته آقای ترامپ رقم پرداختی به مردم به دوهزار دلار افزایش یابد. جمهوری‌خواهان با این پیشنهاد مخالفت کردند. جمهوری‌خواهان هم متقابلا پیشنهاد دادند که به خواست ترامپ، کمک‌های خارجی قطع شود. حالا نوبت به دموکرات‌ها بود که جلوی تغییر این بخش از لایحه را بگیرند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، تصمیم دارد که در روز دوشنبه جلسه دیگری تشکیل دهد و بار دیگر پیشنهاد دو هزار دلاری آقای ترامپ را به رای بگذارد.

او همچنین می‌خواهد لایحه بودجه موقت را به رای بگذارد که از تعطیلی دولت آمریکا جلوگیری کند. جمعه روز کریسمس و در آمریکا تعطیل رسمی است. شنبه و یکشنبه هم تعطیلات آخر هفته هستند.

آقای ترامپ که برای گذراندن تعطیلات به مجموعه تفریحی خود در ایالت «فلوریدا» رفته است، در روز پنجشنبه سخن بیشتری درباره تصمیم خود مبنی بر وتو کردن لایحه‌های بودجه و کمکی چیزی نگفت.

کاخ سفید به صورت رسمی اعلام کرده که رئیس جمهور در روز پنجشنبه «به صورت خستگی‌ ناپذیر» در حال کار است و «چندین جلسه حضوری و تلفنی» داشته است. این در حالی است که خبرنگاران او را در صبح روز پنجشنبه در زمین گلف دیده بودند.

 ترامپ در روز چهارشنبه بودجه دفاعی آمریکا را وتو کرده بود. او با دو بخش از این لایحه مخالف بود. در این لایحه، پیش‌بینی شده بود که کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان و اروپا محدود شود. همچنین در این لایحه آمده بود که اسامی سرداران موافق برده‌داری در جنگ‌های داخلی آمریکا از روی پادگان‌ها برداشته شود.

در روز دوشنبه نمایندگان همچنین قرار است که برای بار دوم درباره این لایحه رای‌گیری کنند. این بار برای اینکه بتوانند وتوی  ترامپ را بی‌اثر کنند. اگر دو سوم از نمایندگان در هر دو مجلس به این لایحه رای دهند، لازم‌الاجرا شده و وتوی ترامپ بی‌اثر می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.