ترامپ این روزها هواداران نژادپرست خود را تحریک می کند که در ایالت های مختلف علیه وضعیت قرنطینه دست به عصیان مدنی بزنند و این در تاریخ همه غرب بی سابقه است.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت: کاری که این روزها «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با تحریک علیه نظام دموکراتیک در کشورش انجام می دهد و درخواستش از تظاهرکنندگان«مسلح» هوادار خود برای ریختن به خیابان ها علیه فرمانداران ایالت های شان برای شکست وضعیت قرنطینه خانگی و اعتراض به تعطیلی اقتصاد جهت کاهش شیوع کرونا، انجام می دهد  نه فقط در تاریخ ایالات متحده امریکا بلکه در همه جهان دموکراتیک غربی بی سابقه است.

وقتی ترامپ در «توئیتر» اش از هواداران نژادپرست سفید پوست خود می خواهد« میشیگان را آزاد کنید، مینه سوتا را آزاد کنند...ویرجینیا را آزاد کنید» و اینها سه ایالتی هستند که دموکرات ها بر آنها حکومت می کنند این خودش دعوت آشکار  برای فتنه  و کاشتن بذرهای جنگ داخلی در کشوری است که جنگل سلاح به شمار می رود.

این سه ایالت که ترامپ هواداران خود را تحریک می کند که در آنها به خیابان ها بریزند و تظاهرات کنند پایگاه رقابتی انتخاباتی قوی برایش در انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری آینده به شمار می رود و میزان ابتلا به کرونا در آنها بسیار بالاست.

خطر این تحریک به تظاهرات نه فقط محدود به تهدید امنیت و نظم در این ایالت ها و دیگر ایالت ها می شود بلکه می تواند منجر به توسعه پایگاه شیوع ویروس کرونا و ایجاد هرج و مرج شود.

چه بسا برخی و به طور مشخص هواداران ترامپ این مساله را مطرح کنند که تظاهرات حق دموکراتیک مشروع است که قانون اساسی آمریکا آن را تضمین کرده است، این درست است ولی اینکه رئیس جمهور با توجه به رویکردهای نژادپرستانه و با انگیزه های اقتصادی معترضان را تحریک کند این دعوت به فاجعه است. چیزی ساده تر از این نیست که یک تظاهرات مسالمت آمیز به تظاهرات خشونت بار تبدیل شود که در آن درگیری مسلحانه آن  هم در کشوری رخ دهد که پر از تنفر و چند پاره به لحاظ نژادی و قومی است که فقط منتظر یک چوب کبریت است تا کشیده شود. اگر چنین تظاهراتی به وقوع بپیوندد و مثال های زیادی در این زمینه وجود دارد آن وقت هیچ تضمینی برای امکان کنترل اش وجود ندارد به ویژه در سایه شرایط کنونی.

تعداد فوتی ها در آمریکا به سه هزار فوتی در روز رسیده است و مجموع جان باختگان هم از مرز 40 هزار نفر فراتر رفته است  آن وقت ترامپ به شهروندانش اش «مژده» می دهد که به زودی این رقم به 65 هزار نفر می رسد. اگر ترامپ همچنان به این کار خودش ادامه دهد و دیدگاه های کارشناسان و دانشمندانی که ادامه قرنطینه خانگی و تعطیلی اقتصاد را در سایه وجود سیستم بهداشتی شکننده و پر از شکاف های استراتژیک تأیید می کنند، نادیده بگیرد آن وقت  او در عمل با آتش بازی می کند و به گفته «جای آنسلی» فرماندار واشنگتن ممکن است کشورش را به سمت آتش سوزی فراگیر بکشاند. آنسلی این سخن را دو روز پیش گفت.

دو نفر هستند که در صورت ماندن در اوج قدرت علیه نظام های حاکم شان تحریک به عصیان مدنی می کنند اولی ترامپ رئیس جمهور آمریکاست و دومی دوستش صمیمی اش یعنی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل است و زبان حال شان این است که می گویند یا در قدرت باقی می مانیم یا اینکه همه چیز را به آتش می کشانیم.

برخی هستند که ترامپ را «گورباچف» آمریکا توصیف می کنند زیرا گورباچف با سیاست«پروستریکا»ی خود یا همان سیاست باز در نابودی اتحاد جماهیز شوروی موفق شد و بعید نیست که ترامپ هم همان نقش را با شعله ور کردن فتیله جنگ داخلی ایفا کند؛ جنگی که بر بمب نژادی و تبعیض میان نژاد سرمایه دار راستگرای سفید پوست و دیگر نژادها که به لحاظ ایدئولوژیک در خندق مقابل ترامپ ایستاده اند،تکیه دارد.

ترامپ فرصت های شغلی و غول شدن حاکمیت پول و تاجران را بر همه عوامل و مسائل انسانی دیگر ترجیح می دهد و در صورتی که باد بر خلاف خواسته اش بوزد و فرصت هایش برای برنده شدن برای یک دوره دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آینده کم شود، در کشیدن کشورش و چه بسا همه جهان به ویرانی تردیدی نخواهد کرد..این یک سناریوی وحشتناک به تمام کلمه است که با پیوستن«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و نتانیاهو نخست و زیر دولت اشغالکر کامل می شود.

ترامپ یک دیکتاتور عرب ولی با موهای بور است و به همین دلیل در منطقه عربی از سر ترس یا از سر قانع شدن، دوستداران و تأیید کنندگانی پیدا می کند ولی با این تفاوت که فرمانداران ایالت های آمریکایی که مخالف او هستند توسط پایگاه های مردمی شان انتخاب شده اند و سلاح در آمریکا بدون استثناء در دست همه است...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.