اوضاع در آمریکا بحرانی است و این کشور در 24 ساعت منتهی به جمعه با تایید بیش از 210 هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری، مرگبارترین روز و یک رکورد جهانی را به ثبت رساند.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه یو اس ای تودی، جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته است که از آمریکایی ها خواهد خواست در 100 روز نخست ریاست جمهوری او برای مهار ویروس کرونا ماسک بزنند.

این در حالیست که شمار مبتلایان و قربانیان کووید19 در آمریکا همچنان رو به افزایش است و این کشور در 24 ساعت منتهی به جمعه با تایید بیش از 210 هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری، مرگبارترین روز و یک رکورد جهانی را به ثبت رساند.

اگرچه آمریکا در ماه گذشته دو بار از مرز 200 هزار مبتلای جدید در یک شبانه‌ روز گذشته بود اما هرگز در یک سال گذشته آمار مبتلایان با این سرعت افزایش نیافته بود.

این کشور همزمان روز پنج ‌شنبه مرگ بیش از 2900 نفر از مبتلایان به کووید19 را نیز تایید کرد که یکی از بدترین آمارهای تلفات ثبت شده در چند ماه اخیر محسوب می ‌شود.

شمار بیمارانی که لازم است در بیمارستان‌ ها بستری شوند، افزایشی قابل توجه داشت و آمار این افراد نیز روز چهارشنبه برای اولین بار از زمان شیوع ویروس کرونا در این کشور به بیش از 100 هزار نفر در روز رسید. این دو برابر اوایل ماه نوامبر است.

به این ترتیب آمریکا تا کنون در مجموع ابتلای بیش از 14 میلیون و 500 هزار نفر و مرگ بیش از 282 هزار نفر را در اثر ابتلا به ویروس کرونا تایید کرده است.

مقامات بهداشت این کشور پیش از این نگرانی خود را از احتمال افزایش کم‌سابق شمار مبتلایان به کووید19 در پی برگزاری جشن‌ های شکرگزاری بیان کرده بودند و «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب نیز طی سخنانی از مردم این کشور خواسته بود که امسال این جشن‌ ها را بسیار کوچک و محدود و به گونه‌ ای متفاوت با دیگر سال‌ ها برگزار کنند.

بایدن: 100 روز ماسک بزنید!

جو بایدن از مردم آمریکا خواسته است تا در 100 روز نخست حضور او در کاخ سفید، ماسک بزنند و به این ترتیب از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کنند. بایدن تاکید کرد: «فقط برای 100 روز نه همیشه. یک صد روز.»

او در گفت و گو با شبکه خبری س ی‌ان‌ ان همچنین اعلام کرد که قصد دارد استفاده از ماسک را در همه ساختمان ‌های دولتی آمریکا اجباری کند.

او گفت: «و فکر می کنم در آن صورت شاهد کاهش قابل توجه آمارها خواهیم بود، اگر این اتفاق همزمان با واکسینه سازی و زدن ماسک بیافتد آمارها به شدت پایین خواهد رفت.»

اصرار بایدن به ماسک زدن آمریکایی ها در حالی مطرح می‌ شود که کارشناسان قانون اساسی این کشور می‌ گویند رئیس جمهور هیچ قدرت قانونی برای «اجباری کردن» استفاده از ماسک برای آمریکایی ‌ها ندارد.

پیش از این دونالد ترامپ نیز با رد درخواست کارشناسان بهداشت این کشور برای اجباری کردن ماسک در سیستم حمل و نقل عمومی، اعلام کرده بود که این کار مردم را «بیش از حد محدود می ‌کند».

در آمریکا خطوط هوایی، فرودگاه ها و بیشتر سامانه های ترابری زدن ماسک را اجباری کرده اند و کارمندان آنها صورت خود را می پوشانند.

دعوت از فائوچی برای همکاری

جو بایدن همچنین در جریان این گفت و گو اعلام کرد دکتر «آنتونی فائوچی» از بزرگ ترین متخصصان بیماری ‌های عفونی در آمریکا را به عنوان مشاور ارشد پزشکی تیم مبارزه با کووید19 در دولتش حفظ خواهد کرد.

او همچنین از موضع دکتر فانوچی که معتقد است برای مقابله با کرونا لازم نیست فعالیت های اقتصادی تعطیل شوند، دفاع کرد.

بایدن در مصاحبه اش همچنین گفت که او با کمال میل در ملاء عام واکسن خواهد زد تا نگرانی ها در مورد ایمنی آن را تخفیف دهد.

«باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون» روسای جمهور سابق آمریکا هم روز پنجشنبه گفتند چنین خواهند کرد.

بایدن گفت که مردم ایمان خود به کارامدی واکسن را از دست داده اند و افزود که مهم است رئیس جمهور و معاونش چه می کنند.

شهر لس آنجلس در واکنش به شیوع سریع ویروس از مردم خواسته است از خانه هایشان خارج نشوند.

«کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا» - سه ایالت پرجمعیت تر آمریکا - در میان آسیب دیده ترین ها هستند و هر یک بیش از یک میلیون مورد ابتلا را ثبت کرده اند.

«گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا روز پنجشنبه در بیشتر بخش های ایالت دستور «در خانه بمانید» صادر کرد چون گفت فشار ویروس بر بیمارستان ها می تواند کمرشکن شود.

مناطقی که ظرفیت آی سی یو در آنها کمتر از 15 درصد است - شامل جنوب کالیفرنیا و ساکرامنتو - برای حداقل سه هفته قرنطینه خواهند بود.

در لس آنجلس هم «اریک گارستی» شهردار شهر دستور در خانه ماندن ساکنان را صادر کرده است که در پی جهش بی سابقه موارد شیوع است. او گفت: «وقت کنسل کردن همه رویدادهاست. اگر ضروری نیست انجامش ندهید.»

ایالت «دلاور» هم دستور داده مردمش در خانه بمانند. این فرمان از 17 دسامبر تا 11 ژانویه اجرا می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.