پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

وال استریت ژورنال نوشت:

بایدن و دیوار بلند سنا

رقابت امسال بر سر سنا و نتایج آن می ‌تواند تاثیر زیادی روی جو بایدن برنده انتخابات (ریاست جمهوری) آمریکا بگذارد کسی که انتخابات ریاست جمهوری را برد اما یک رقابت دیگر همچنان با شدت ادامه دارد.

 

به گزارش جماران، وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: ترقی خواهان در سراسر کشور با اعلام پیروزی رئیس جمهور منتخب جو بایدن نفس راحتی کشیدند. اما با روشن شدن نتایج کنگره، بسیاری این جشن را متوقف کردند. از زمان ریاست جمهوری «گرور کلولند» (در سال 1885)، جو بایدن اولین رئیس‌ جمهور منتخب آمریکاست که کنترل هیچ ‌کدام از دو مجلس کنگره و سنا را در اختیار ندارد؛ مگر اینکه دموکرات ها در دور دوم انتخابات سنا در 5 ژانویه 2021 (16 دی ماه) هر دو کرسی باقیمانده را بدست آورند. 

پیروزی «مارک کلی» کاندید حزب دموکرات برای مجلس سنا از ایالت «آریزونا» نیز تایید شده است.

دموکرات‌ ها توانستند اکثریت خود را بر مجلس نمایندگان حفظ کنند و رقابت تنگاتنگ آنها با جمهوری‌ خواهان برای تسلط بر سنا هم به دور دوم کشید.

در حال حاضر حزب جمهوری‌خواه 53 کرسی از یکصد کرسی مجلس سنا را در اختیار دارد. انتخاب دو سناتور ایالت جورجیا می‌ تواند موضوع سرنوشت اکثریت مجلس سنا را تعیین کند. در صورت موفقیت دموکرات‌ ها در انتخابات 5 ژانویه شمار کرسی‌ های هر دو حزب احتمالا به 50 نفر می‌رسد. در چنین حالتی رای «کامالا هریس» معاون جو بایدن می ‌تواند وزنه را به سود دموکرات ‌ها سنگین کند. 

طبق قوانین آمریکا، معاون رئیس‌ جمهور آمریکا رئیس مجلس سنای این کشور است و از حق رای در جلسات رای گیری سنا برخوردار است.

ترامپ از حامیانش در جورجیا خواسته تا در انتخابات سنا شرکت کنند. او در توئیتی نوشت: «باید بلند شویم و به دیوید و کلی، که دو شخص بزرگ هستند، کمک کنیم. در غیر اینصورت ما دست مایه برخی آدم‌ های بسیار بیمار خواهیم شد.»

رقابت امسال (بر سر سنا و مجلس نمایندگان) و نتایج آن می‌ تواند تاثیر زیادی روی جو بایدن برنده انتخابات (ریاست جمهوری) آمریکا بگذارد کسی که انتخابات ریاست جمهوری را برد اما یک رقابت دیگر همچنان با شدت ادامه دارد.

اینطور به نظر می ‌رسید که حزب جمهوری خواه کنترل سنای آمریکا را حفظ می کند چرا که در ابتدا آنها رقابت را در ایالت ‌های کلیدی در «آیووا، آلاباما و کارولینای جنوبی» پیروز شدند اما بعد از آنکه دموکرات‌ ها دو کرسی در «کلرادو و آریزونا» را از آن خود کردند، به طور فزاینده به نظر می آید که کنترل حزب جممهوری ‌خواه بر سنا در خطر قرار گرفته است.

با پیروزی «توم تیلیس» جمهوری‌ خواه بر «کال کانینگام» دموکرات در کارولینای شمالی، جمهوری‌ خواهان هم اکنون 49 کرسی و دموکرات‌ ها 48 کرسی سنا را در اختیار دارند اما حزبی که بتواند 51 کرسی را کسب کند، اکثریت این مجلس را به دست خواهد گرفت.   

انتخابات دو کرسی ایالت جورجیا در سنا تعیین کننده است. رقابت بر سر دو کرسی‌ سنای جورجیا در دور اول برنده نداشت.

رسانه‌ ها از هزینه کردن صدها میلیون دلار توسط حزب جمهوری‌ خواه برای انتخابات دور دوم سنا در ایالت جورجیا خبر داده ‌اند؛ انتخاباتی که نقش اساسی در وضعیت تصمیمات دولت آینده بایدن خواهد داشت.

«استیون لاو» رئیس صندوقی که برای حمایت از حفظ اکثریت جمهوری‌ خواهان در سنا تشکیل شده، گفته است اکنون همه چیز در جورجیاست. این گروه میلیون‌ ها دلار برای کمک به حفظ اکثریت جمهوری‌ خواهان هزینه کرده است.

انتخابات اخیر در جورجیا 150 میلیون دلار برای جمهوری‌ خواهان هزینه داشته است و کارشناسان می ‌گویند که ممکن است بین 200 تا 500 میلیون دلار در دور دوم هزینه شود.

از سوی دیگر، با پیروزی سه کاندیدای حزب دموکرات در واشنگتن، آریزونا و کالیفرنیا این حزب اکثریت مجلس نمایندگان را حفظ کرد اما در قیاس با دور قبلی که 232 کرسی را در اختیار داشتند، تعداد کمتری کرسی‌ بدست آوردند.

رقابت در سنای آمریکا در شرایطی ادامه دارد که به رغم اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا ضمن تاکید بر پیروزی خود، از بروز تقلب گسترده در انتخابات خبر داده و شکایت به دادگاه را در پیش گرفته است.

در تازه ترین مورد، «ویسکانسین و آریزونا» دو ایالت کلیدی آمریکا، به رغم ادامه تلاش تیم حقوقی ترامپ برای به چالش کشیدن نتایج، نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری سوم نوامبر را به نفع جو بایدن تایید کردند.

پیروزی بایدن در ویسکانسین پس از بازشماری بخشی از آرا تایید شد که در جریان آن اختلاف آرای دو طرف به 20 هزار و 600 رای رسید. دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور کنونی آمریکا وعده داده که در این مورد پرونده حقوقی به جریان می‌ اندازد.

آریزونا نیز پیروزی بایدن را با اختلاف اندکی در مقابل ترامپ تایید کرده است.

بایدن دومین کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا است که در 70 سال اخیر در آریزونا پیروز می ‌شود.او با 10 هزار و 457 رای یا 0.3 درصد آرا در این ایالت از دونالد ترامپ جلوتر است.

کالج الکترال یا مجمع گزینندگان دو هفته دیگر برای بررسی نتیجه رای‌ گیری در ایالت‌ ها تشکیل جلسه می ‌دهد و نظر نهایی خود را اعلام می ‌کند.

حدنصاب پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا 270 رای الکترال است و دونالد ترامپ اعلام کرده که در صورت تایید پیروزی بایدن از سوی کالج الکترال، در موعد مقرر کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری برای 20 ژانویه 2021 برنامه ‌ریزی شده است.

می‌توان گفت که پیروزی بایدن پیروزی «اتحاد بر اختلاف» است. بایدن اولین کاندیدایی است که در 25 سال گذشته رئیس ‌جمهور بر سر قدرت را شکست داده است. اگر جمهوری‌ خواهان سنا را در دست داشته باشند، بایدن مجبور به مصالحه با آنها خواهد بود، چیزی که وی به آن مشهور است. البته مصالحه برای یک کشور گرفتار دودستگی، چندان هم بد نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.