نزاع دموکرات بر سر اصلاحات پلیس آمریکا با توئیت جنجالی و نژادپرستانه ترامپ شدت گرفت؛توئیتی که وی آن را حذف کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز،«تیم اسکوت» سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا گفت که قانونگذاران هفته جاری تلاش می کنند که اقدامات تدوین لایحه اصلاحات در پلیس را در کنگره احیا کنند.

تلاش قانونگذاران پس از آن صورت می گیرد که اقدامات برای رسیدگی به بدرفتاری پلیس آمریکا در پی قتل «جورج فلوید» سیاه پوست توسط یک پلیس سفید پوست تبدیل به نزاع و درگیری حزبی شده است.

اسکوت که جمهوریخواه و تنها سیاه پوست مجلس سنای آمریکاست و خودش ارائه کننده لایحه اصلاحات است که هفته پیش دموکرات ها آن را رد کردند،تأکید کرد که در روزهای آینده با دموکرات هایی که لایحه ای ارائه کردند که هفته پیش مجلس نمایندگان تصویب کرد، نشستی را برگزار می کند.

اسکوت درباره شرط دموکرات ها برای لغو مصونیت حقوقی پلیس که مانعی اصلی به شمار می رود راه حل میانه ای را ایجاد کند.

اسکوت به شبکه سی ان ان آمریکا گفت که اگر راهی رو به جلو وجود داشته باشد باید آن را پیدا کنیم.

قتل جورج فلوید توسط یک پلیس سفید پوست در شهر «مینیاپولیس» منجر به اعتراض های گسترده ای در آمریکا به وحشی گری پلیس شد که چندین هفته ادامه یافت. این حادثه همچنین باعث شد که احساسات افکار عمومی تحریک شده و مردم این کشور درخواست کنند که اصلاحاتی اساسی در پلیس آمریکا صورت گیرد ولی تلاش ها برای توافق بر سر قانونی در این زمینه در کنگره آمریکا به دلیل نزاع سیاسی میان دموکرات ها و جمهوریخواهان به بن بست رسید.

یکی از دلایل این نزاع درگیری بر سر جنجال جدیدی بود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با انتشار یک توئیت به راه انداخت. در این توئیت ویدیوئی از یکی از هواداران ترامپ پخش شده است که این هوادار فریاد می زند«قدرت سفیدپوست ها».ترامپ چندی بعد این توئیت را حذف کرد.

در تحولی دیگر،دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سه روز پیش در حساب توئیتری خود نوشت: من این هفته قصد داشتم به بِدمینستر نیوجرسی بروم، اما خواستم در واشنگتن دی سی بمانم تا از اجرای قانون و نظم مطمئن شوم.

وی مدعی شد: افراد مسلح، هرج و مرج طلب ها، غارتگران و آشوبگران مهار شده اند. من آنچه را برای حفظ امنیت جوامع مان ضروری باشد را انجام می دهم و این افراد به پای میز محاکمه کشیده خواهند شد!

رئیس جمهور آمریکا همچنین از حبس طولانی مدت تخریب کنندگان یادبود‌ها و مجسمه‌ها در این کشور خبر داد.

دونالد ترامپ در توئیت دیگری نوشت: من هم اکنون افتخار این را داشتم که برای مقابله با خشونت‌ های اخیر یک دستور اجرایی بسیار قوی را که از آثار تاریخی، یادبود‌ها و مجسمه ‌های آمریکایی محافظت می ‌کند، امضا کنم. این اقدامات غیرقانونی علیه کشور بزرگ ما حبس طولانی در پی خواهد داشت!

ترامپ در عین حال دستور داده بودجه فدرال حوزه های قضایی و پلیس های محلی که جلوی چنین اتفاقاتی را نمی گیرند، متوقف شود.

در این فرمان آمده است: «بسیاری از شورشیان، آتش افروزان و افراطیان چپ گرا که دست به این اقدامات زده اند و یا از آن حمایت کرده اند صریحا خود را وابسته به ایدئولوژی هایی چون مارکسیسم می دانند که خواستار نابودی آمریکاست.»

ترامپ در این فرمان معترضان را به «جهل تاریخی» متهم کرده است.

در این فرمان آمده است: «افراد و سازمان ها حق دارند که به صورت مسالمت آمیز خواستار ابقا و یا برچیده شدن هر بنایی بشوند اما هیچ کس یا گروهی حق آسیب زدن مخدوش کردن و یا برچیدن مجسمه ای را به زور ندارد.»

در فرمان ریاست جمهوری آمریکا به قانونی اشاره شده که مجازات 10 سال زندان را برای کسانی در نظر گرفته که به اموال دولت فدرال آسیب بزنند.

در عین حال، دونالد ترامپ در گفت و گو با خبرنگار فاکس نیوز گفت: «ما صد‌ها نفر را بازداشت کرده ایم. این افراد به علت کار‌هایی که انجام داده اند بازداشت شده اند. آنها هرج و مرج ایجاد، و چیز‌های بسیار مهمی را تخریب کرده اند، مثل مجسمه های جورج واشنگتن و آبراهام لینکلن.»

ترامپ گفت: «این افراد هیچ ارتباطی با هیچ تجمع خاصی ندارند. اینها افرادی مشکل آفرین هستند. آنها مردم را تحریک می ‌کنند. آنها هرج و مرج طلب هستند. آن چه که چنین افرادی به دنبال آن هستند این است که کشورمان را دچار بی ثباتی کنند؛ و البته، ما به آنها اجازه انجام چنین کاری را نخواهیم داد.»

ترامپ در ادامه افزود: «ما هر شب برخورد با این افراد را شدیدتر و شدیدتر می ‌کنیم و مجازات در انتظار این افراد خواهد بود و البته، چاره ‌ای هم جز مجازات و تنبیه وجود ندارد.»

رئیس جمهور آمریکا با خرابکار نامیدن معترضان به بی عدالتی و تبعیض نژادی گفت: «این افراد مردم را تحریک می ‌کنند. آنها به نوعی تروریست محسوب می‌ شوند.»

 از سوی دیگر، «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا دستور داده است کارگروهی برای مقابله با آن چه وی «افراطی ‌های ضددولتی که مرتکب خشونت می ‌شوند» خواند، تشکیل شود.

بار در بخشنامه ‌ای به نهاد‌های اجرای قانون و نیز دادستان‌ های آمریکایی که وزارت دادگستری این کشور منتشر کرد، گفت: معترضان دست به اقدامات خشونت آمیز غیر قابل دفاع با هدف تضعیف نظم عمومی زده اند و این شامل حمله به ماموران پلیس، صدمه به اموال عمومی و تهدید مردم بی گناه است.

وی گفت: افراد افراطی مدعی طیفی از اعتقادات هستند.

وی افزود: برخی تظاهر می ‌کنند دنبال آزادی بیان هستند، اما آنها در واقع نیرو‌های هرج و مرج، نابودی و اعمال زور هستند.

دادستان کل آمریکا از دو گروه «آنتیفا و بوگالو» به عنوان گروه‌ های افراطی نام برد.

ویلیام بار گفت ریاست کارگروه جدید را دو دادستان آمریکایی از تگزاس و نیوجرسی بر عهده خواهند داشت.

وی افزود این کارگروه شامل اعضای نهاد‌های مختلف اجرای قانون در آمریکا خواهد بود، اما به خصوص از توان اف بی آی بهره خواهد گرفت.

اعتراضات علیه خشونت پلیس آمریکا این کشور را در درگیری‌ های خشونت بار فرو برده است.این اعتراضات در پی کشته شدن یک سیاهپوست دیگر در حین بازداشت توسط پلیس آغاز شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.