جمهوری خواهان زمانی که دموکراسی به نفع آنها باشد، به دموکراسی باور دارند. اما زمانی که در انتخابات دموکراتیک شکست می‌ خورند، آن را زیر سوال می‌ برند.

 

به گزارش جماران، سی ان ان در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ دقایقی پس از ادای سوگند به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا در کنگره آمریکا در 20 ژانویه 2017، از رئیس جمهور و بانوی اول پیشین کشور قدردانی کرد.

ترامپ گفت: «هر چهار سال، ما در این مراحل جمع می شویم تا انتقال منظم و مسالمت آمیز قدرت را انجام دهیم» و ما از رئیس جمهور اوباما و میشل اوباما، بانوی اول، به دلیل کمک های خیرخواهانه آنها در طول این انتقال، سپاسگزاریم.»

اما از زمان شکست خود ترامپ در مقابل «جو بایدن» در ماه گذشته، او تمام تلاش خود را کرده است تا از انتقال «منظم و مسالمت آمی» قدرت به دولت بعدی جلوگیری کند. این هفته، او حمایت خود را از دادخواست بی سابقه ای که توسط ایالت تگزاس مطرح شده بود، ابراز داشت که از دیوان عالی آمریکا می خواست آراء میلیون ها نفر در ایالت هایی که به بایدن پیروزی اش را دادند، باطل کند.

17 ایالت قرمز رنگ و بیش از 100 عضو حزب جمهوری خواه کنگره به سرعت از آنچه که به معنای «کودتای قضایی» بود و برای حفظ ترامپ به مدت چهار سال دیگر به عنوان رئیس جمهور طراحی شده بود، حمایت کردند. اما عصر جمعه، دیوان عالی حمله وی به دموکراسی را رد کرد و گفت تگزاس هیچ جایگاه قانونی برای به چالش کشیدن «شیوه برگزاری انتخابات توسط ایالت دیگر» را ندارد.

دونالد ترامپ در حقیقت از تصمیم دیوان عالی برای مخالفت با رسیدگی به شکایت ایالت تگزاس خشمگین و سرخورده است.

توئیت های ترامپ نشانه آن بود که ترامپ تا چه اندازه ناراحت است. ترامپ پنج بار در مدت دو ساعت، توئیت ‌هایی منتشر و تاکید کرد دیوان عالی او را تنها گذاشت و به سرقت انتخابات از خودش باور دارد. ترامپ از وزیر دادگستری آمریکا خواست همه شواهدی را که درباره تقلب در انتخابات دارد، علنی کند. «رودی جولیانی» وکیل ترامپ هم بر آنچه که آنها را نشانه‌ های تقلب در زمان انتخابات خواند، تاکید کرد.

تصمیم دیوان عالی، ضربه جدیدی به ترامپ و ستاد تبلیغاتی اوست. ترامپ به دست کم سه قاضی محافظه کار این دادگاه امیدوار بود تا از موضع او برای تغییر نتیجه انتخابات، حمایت کنند. اما این قضات حاضر به رسیدگی و بررسی این شکایت هم نشدند. زیرا این پرونده مدارک ضعیفی داشت.

تا زمانی که نتیجه نهایی نبرد‌های قضایی ترامپ مشخص شود، جمهوری خواهان طرفدار او روز شنبه در واشنگتن تجمع کردند تا حمایت خودشان را از او اعلام کنند. آنها تاکید می‌ کنند باور دارند که در انتخابات ریاست جمهوری تقلب شد. به نظر می ‌رسد ترامپ بدون توجه به ناکامی شکایت ‌های قضایی اش همچنان به حرکت در این مسیر اصرار دارد.

نظرسنجی ‌ها نشان می‌دهد بیش از 60 درصد از طرفداران حزب جمهوری خواه باور دارند که پیروزی از ترامپ سرقت شد.

«مارک الیاس» وکیل حزب دموکرات آمریکا گفت: «به نظر من، وقتی این بحث‌ ها تمام شود باید یک گام به عقب برداریم و نهاد‌ها و اصول خودمان را بررسی کنیم. باید از خودمان سوال کنیم آیا قوانین می ‌توانند در برابر این سلطه جویی که در طول دولت ترامپ شاهد آن بودیم، ایستادگی کنند.»

حزب دموکرات و حتی تحلیلگران بی طرف می ‌گویند اعضای حزب جمهوری خواه زمانی که دموکراسی به نفع آنها باشد، به دموکراسی باور دارند. اما زمانی که در انتخابات دموکراتیک شکست می‌ خورند، آن را زیر سوال می‌ برند. این مسئله آمریکا را در تنگنا قرار می ‌دهد و پدیده جدیدی در صحنه سیاسی این کشور است. هدف آنها از یک سو ضربه زدن به مرحله انتقالی و نیز تاکید بر جایگاه ترامپ در حزب جمهوری خواه است.

فردا دوشنبه، برگزینندگان در هر 50 ایالت جمع می شوند و مطمئناً اکثریت به طور رسمی رای خود را به نفع بایدن، که قرار است 20 ژانویه سوگند یاد کند، می ریزند و به این ترتیب دموکراسی آمریکایی تلاش ترامپ برای «سرقت انتخابات» را پس می زند.

تحلیلگر انتخابات آمریکا معتقد است ترامپ با شلوغ بازی های اخیر هویت واقعی خود را نشان داده است. «دیوید بولگر» تحلیلگر آمریکایی و از چهره های هوادار دموکرات ها در این کشور، درباره تجمع هواداران ترامپ در اعتراض به نتیجه انتخابات، این تجمع را گسترده خواند و گفت، شاید من و چند نفر دیگری که در حال تماشای جمعیت بودیم ماسک بر صورت داشتیم. وی افزود: افراد حاضر در تجمع با آنکه در مجاورت هم بودند ماسکی بر صورت نداشتند ضمن اینکه بسیار عصبانی بودند.

آنان حتی از دونالد ترامپ و جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و سنا نیز عصبانی بودند اما ضرورتی برای چنین رفتارهایی نیست زیرا جو بایدن با بیش از 70 درصد آرای مجمع گزینندگان آمریکا برنده انتخابات شده است و به واقع آرای دو کاندیدای انتخابات به هم نزدیک نیستند.

این کارشناس آمریکایی همچنین گفت: ما شاهد حضور چهره هایی از راستگرایان تندرو در میان مردم بوده ایم. حضور این افراد می تواند کار را دشوار کند اما امیدوارم شاهد حل منطقی مشکل باشیم.

وی با اشاره به این که  باور من این است که ترامپ در شش هفته اخیر ماهیت واقعی خود را نشان داد افزود: ترامپ نشان داد ناامید شده و احساس انزوا می کند. گویا بر این باور است که نمی تواند 40 روز دیگر ریاست کشور را رها کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.