توئیتر بار دیگر محدودیت ‌هایی را بر پیام ‌های رئیس جمهور آمریکا اعمال کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از نشریه هیل، شبکه اجتماعی توئیتر مانع از «لایک کردن و پاسخ دادن» کاربران به یک سری از توئیت های دونالد ترامپ شد که وی در آنها ادعاهای پیروزی در انتخابات و به سرقت رفتن آن را تکرار کرده بود. 

ترامپ در سه توییت جداگانه، به تصمیم دیوان عالی کشور مبنی بر عدم لغو پیروزی رئیس جمهور منتخب جو بایدن در ویسکانسین، میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا پاسخ داده بود.

رئیس جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «دادگاه عالی واقعا ما را ناامید کرد. نه خردی، نه شجاعتی!»

ترامپ در ادامه درباره تصمیم اخیر دیوان عالی آمریکا در رد شکایت ایالت تگزاس در قبال نتایج انتخابات ماه نوامبر در توئیتر نوشت: «شما رئیس جمهور آمریکا هستید در حالی که در انتخاباتی شرکت می ‌کنید که در آن بیشتر از هر رئیس جمهور روی کار در تاریخ رای کسب می ‌کنید و بر اساس ادعا شکست می ‌خورید. شما نمی‌ توانید در برابر دادگاه عالی «جایگاه» به دست بیاورید بنا بر این شما در ایالت های شگفت انگیز «مداخله می ‌کنید».»

ترامپ با استناد به نظر مخالف «کلارنس توماس و ساموئل آلیتو» دو قاضی فدرال هم اظهار نظر کرد که دادگاه موظف به رسیدگی به اختلافات بین ایالتی است.

 رئیس جمهور آمریکا در ادامه از «دن پاتریک» معاون فرماندار تگزاس نقل قول کرد که با ابراز نارضایتی گفت: «آمریکا هیچ دادگاهی ندارد که (درباره این انتخابات) بر اساس کیفیت های آن قضاوت کند.»

ترامپ در ادامه نوشت: «این یک رسوایی حقوقی است. یک شرمساری برای آمریکا!»

جدای از این اختلاف نظرهای قضایی، دو قاضی محافظه کار دیگرهم به هفت عضو دیگر دادگاه پیوستند تا شکایت ترامپ ازنتیجه رای گیری در تگزاس را رد کنند.

پیشتر نیز توئیتر برخی پیام ‌های ترامپ را که در آنها وی مدعی وقوع تقلب یا پیروزی در انتخابات شده بود را برچسب زده و آن را موضوعی مورد مناقشه خوانده بود.

بر اساس قوانین توییتر، سیاستمدارانی نظیر دونالد ترامپ از مسدود شدن و برخی قوانین دیگر در امان هستند؛ اما این شرایط با آغاز ریاست‌ جمهوری جو بایدن، برای ترامپ تغییر می‌‌ کند.

توییتر دو سال پیش در واکنش به برخی از توییت ‌های دونالد ترامپ اعلام کرد قوانینی ویژه دارد که بر پایه‌ آنها نمی‌ تواند سیاستمداران را در پلتفرم خود مسدود کند؛ زیرا مسدودسازی سیاستمداران باعث پنهان شدن اطلاعات مهم می‌ شود. دونالد ترامپ طی سال‌ های اخیر توییت ‌های جنجالی زیادی منتشر کرده است و در جریان شمارش آراء انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در چند روز گذشته نیز توییت‌ های متعددی منتشر کرد که به ‌عقیده اکثر تحلیلگران، توییت ‌هایی اشتباه بودند.

آن‌طور که توییتر اعلام کرده دونالد ترامپ به‌ محض خروج از کاخ سفید و انتقال سِمَت ریاست‌ جمهوری به جو بایدن، از فهرست کسانی که در برابر قوانین عادی توییتر در امان هستند خارج می‌ شود و درصورت نقض قوانین، حساب کاربری‌ اش مسدود خواهد شد.

توییتر نوشت دونالد ترامپ سپر محافظ خود در برابر قوانین را که به‌ دلیل «منافع عمومی» ایجاد شده است، از دست خواهد داد. این اتفاق قرار است در 20 ژانویه 2021  (1 بهمن 99) رخ دهد؛ یعنی روزی که جو بایدن به‌ صورت رسمی رئیس ‌جمهور آمریکا می‌ شود. 

توییتر نوشت: «این قانون که به ‌دلیل منافع عمومی وضع شده است، به رهبران فعلی جهان و کاندیداهای انتخاباتی مربوط می ‌شود؛ نه شهروندانی که در این سمت ‌ها به کار مشغول نیستند.» حساب ‌های کاربری رسمی آمریکا در توییتر نظیر POTUS@،اFLOTUS@ و WhiteHouse@ همچنان در برابر قوانین عادی توییتر محافظت خواهند شد؛ زیرا این حساب‌ های کاربری به دست دولت بایدن خواهد افتاد.

ترامپ تاکنون بارها ادعاهی غلط در توییتر مطرح کرده و به‌ دلیل همین موضوع به‌دفعات مورد انتقاد قرار گرفته است. در واکنش به این موضوع، توییتر تاکنون اقدامات متعددی انجام داده تا اثرگذاری توییت‌ های غلطی که ترامپ در حساب کاربریِ بسیار محبوب و پربازدیدش می‌ نویسد، کاهش پیدا کند.

یکی از اقدامات توییتر، اضافه کردن برچسب ‌هایی ویژه به توییت ‌های ترامپ است که این توییت‌ ها را صحت ‌سنجی می ‌کنند. توییتر همچنین پست‌ هایی که ترویج ‌دهنده خشونت هستند و قوانین را نقض می‌ کنند، پنهان می‌ کند. 

تاکنون توییتر بارها به سوءاستفاده از قوانین منافع عمومی برای جلوگیری از تلافی شدن اقداماتش توسط دونالد ترامپ و سیاسیون متحدش متهم شده است. در فاصله ‌ای کوتاه پس از اضافه شدن برچسب‌ های صحت ‌سنجی به توییت ‌ها، دونالد ترامپ فرمان جدیدی امضا کرد که محافظت از شرکت‌ های فعال در حوزه شبکه‌ های اجتماعی را در برابر قوانین کاهش می ‌داد. به ‌احتمال زیاد توییتر در دوران ریاست‌ جمهوری جو بایدن لازم نیست نگران این قانون باشد.

تغییری نظیر آنچه توییتر امروز اعلام کرد از مدت‌ها پیش مورد انتظار بود. با همه‌ی اینها، همچنان ممکن است توییتر شاهد اقدامی متقابل از سوی دونالد ترامپ باشد.

حساب کاربری ترامپ در توییتر میلیون ‌ها نفر فالوئر دارد و او برای به‌اشتراک ‌گذاری نظراتش، تا حد زیادی به حساب کاربری توییتر خود متکی می ‌شود. در صورتی ‌که توییتر بخواهد حساب کاربری ترامپ را مسدود کند، شکی نیست در این شبکه‌ اجتماعی آشوب به‌ پا خواهد شد؛ حتی اگر پست‌ های ترامپ از اهمیتی که امروزه برخوردار هستند، برخوردار نباشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.