اظهارنظرهای مسئولان اروپایی به گونه ای است که خود را برای پیروزی بایدن و تغییرات جدید آماده می کنند.

 

به گزارش جماران، «گنادی پتروف» در روزنامه «نزاوستمایا گازتا»ی روسیه نوشت که اروپایی ها امیدوار هستند که «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که امروز برگزار می شود پیروز شود و تنش ها با واشنگتن پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاهش یابد.

پتروف نوشت: اتحادیه اروپا موضع خود را درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آستانه برگزاری آن مشخص کرد. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در گفت و گویی با «تاگ اشپیگل ام زونتاگ» تأکید کرد که اتحادیه اروپا آماده ارائه پیشنهاد برای حل همه مسائل اختلاف برانگیز با رهبر منتخب آمریکاست. از این سخنان این گونه نتیجه گرفته می شود که اتحادیه اروپا امیدوار است که دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا در کاخ سفید نماند. نمایندگان دیگری از اتحادیه اروپا نیز با شیوه های دیگری اما نه به وضوح وزیر خارجه آلمان این موضع را ابراز کردند.

علاوه بر آن، بر اساس آخرین نظرسنجی که کمیسیون اروپا انجام داد، موضع گیری اتحادیه اروپا درباره ایالات متحده آمریکا اخیرا رو به وخامت رفته است. این وضعیت در دانمارک کاملا واضح و روشن بوده است. در دانمارک دیدگاه مردم درباره آمریکا به سمت بدتر شدن رفته است به طوری که 71 درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند دیدگاه بدی نسبت به آمریکا داشتند. دلیل دیدگاه بد دانمارکی ها به ایالات متحده آمریکا نه فقط واکنش دولت این کشور به تدابیر مبارزه با کرونا و قرنطینه است بلکه بنا بر دلیل دیگری است و آن سخنان عجیب و غریب ترامپ در سال گذشته است که بسیاری از دانمارکی ها آن را توهین آمیز دانستند. ترامپ سال گذشته اعلام کرد که آماده خرید «گرینلند» است و مدعی شد که دانمارک نیازی به این جزیره بزرگ ندارد. حتی در لهستان نیز مردم از کاخ سفید راضی نیستند، در این کشور 38 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی نسبت به آمریکا دیدگاه بدی دارند.

حزب دموکرات و جو بایدن کاندیدایش درباره ضرورت بازنگری در روابط آمریکا با اروپا سخن می گویند ولی اینکه چه چیز را به طور مشخص در قبال اروپا باید تغییر داد، مشخص نیست. با وجود این بایدن سخنانی بر زبان آورده است که اشاره به این دارد که سیاستش در قبال اروپایی ها کاملا با ترامپ متفاوت خواهد بود.

در همین زمینه«پاول شاریکوف» رئیس مرکز پژوهش های تطبیقی در پژوهشکده ایالات متحده آمریکا و کانادا وابسته به آکادمی علوم روسیه به نزاوسمایا گازتا گفت:« برای رای دهندگان آمریکایی سیاست داخلی مهم تر از سیاست خارجی است و واقعیت آمادگی اروپایی ها برای تغییر یک امر طبیعی است. بعد از انتخابات در هر صورت موازنه قدرت تغییر می کند. حتی اگر ترامپ در انتخابات برنده شود جمهوری خواهان فرصت بسیار کمی برای حفظ اکثریت خود در مجلس سنا دارند.

 

آخرین اظهارات بایدن و ترامپ و آخرین نظرسنجی ها

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و نامزد جمهوریخواه انتخابات سوم نوامبر در آخرین همایش سیاسی خود گفت منتظر یک پیروزی بزرگ است. این در حالی است که جو بایدن می‌گوید دونالد ترامپ باید چمدان‌هایش را جمع کند و آماده ترک قدرت باشد.

 ترامپ در جریان آخرین تبلیغات انتخاباتی خود در شهر «فایت‌ویل» در ایالت «کارولینای شمالی» گفت: «فردا در این ایالات می‌بریم و چهار سال دیگر در کاخ سفید بزرگ مان می‌مانیم.» وی خطاب به هوادارانش گفت: «به لطف رای شما، مالیات‌ها را باز هم کم خواهیم کرد، هزینه‌های دولتی را کم‌تر و از پلیس بزرگ و ارتش فوق‌العاده مان حمایت می‌کنیم. هوای کهنه سربازان مان را خواهیم داشت و پاسدار متمم دوم قانون اساسی [آزادی مالکیت سلاح] باقی خواهیم ماند.»

در حالی که آخرین روز اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا فرا می‌رسد، نتایج نظرسنجی‌ها نشانگر رقابت تنگاتنگ دو نامزد با پیشتازی جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات است.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین وعده داد در صورت ابقای در قدرت، از آزادی‌های مذهبی و تولید ملی (داخلی) حمایت کند تا «کالاهای بیشتری با برند MADE IN USA تولید شود.»

در همین روز جو بایدن در آخرین همایش انتخاباتی خود با پیشبینی پیروزی دموکرات‌ها و شکست اردوگاه جمهوریخواهان گفت: «باور دارم پیام [انتخابات] روشن و قاطع خواهد بود: وقتش رسیده که ترامپ چمدان‌هایش را جمع کند و به خانه برگردد. طاقت مان طاق شده. دیگر تحمل آشفتگی و توییت نداریم. دیگر نمی‌توانیم خشونت، نفرت، شکست و بی‌مسئولیتی را تحمل کنیم.»

با توجه به تشدید اختلاف‌های سیاسی، نژادی و طبقاتی در ایالات متحده و مشارکت گسترده شهروندان در انتخابات و رقابت شانه‌به‌شانه دو نامزد، احتمال به تعویق افتادن اعلام نتیجه قطعی، بروز اختلاف بر سر شما آرا و باز شدن پای نهادهای قضایی و سیاسی به روند انتخابات و بروز ناآرامی پس از پایان رای‌گیری به شدت وجود دارد.

در تحولی دیگر، تنها چند ساعت مانده به آغاز آخرین روز رای ‌گیری در آمریکا که رسما روز انتخابات در این کشور است، باز هم نظرسنجی ها به نفع بایدن است. انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا از همین حالا دارد رکورد مشارکت رای ‌دهندگان را می‌ شکند.

نظرسنجی ‌ها در سطح ملی، همچون شش ماه گذشته، از پیشتازی قابل توجه جو بایدن خبر می دهند اما این فاصله در چند ایالت کلیدی که ممکن است سرنوشت انتخابات را رقم بزنند، کمتر است.

نظرسنجی جدید رویترز-ایپسوس حاکی است جو بایدن کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت های مهم و تعیین کننده که دونالد ترامپ در سال 2016 با اختلاف اندکی به پیروزی رسیده بود، همچنان پیشتاز است.

در ایالت میشیگان 52 درصد رای دهندگان از بایدن و 43 درصد از ترامپ حمایت کرده‌ اند.

در ویسکانسین 53 درصد رای دهندگان حمایت خود را از بایدن اعلام کرده و 43 درصد نیز گفته ‌اند از ترامپ حمایت می ‌کنند.

در پنسیلوانیا نیز 50.5 درصد از رای دهندگان از بایدن حمایت کرده ‌اند و 43 درصد از ترامپ حمایت می‌ کنند.

در ایالت کارولینای شمالی رقابت تنگاتنگ است. 49 درصد رای دهندگان از بایدن و 48 درصد از ترامپ حمایت کرده‌ اند.

در ایالت فلوریدا 50 درصد رای دهندگان از بایدن و 46 درصد از ترامپ حمایت کرده‌ اند.

نظرسنجی کوئینیپیاک هم از پیشتازی بایدن در ایالت اوهایو با 47 درصد در مقابل 43 درصد ترامپ حکایت دارد..

بر اساس آخرین نظرسنجی رادیوی ملی آمریکا، جو بایدن پیشاپیش انتخابات روز سه‌ شنبه برتری محسوسی دارد، اما دونالد ترامپ هم هنوز بخت پیروزی را از دست نداده است.

هرچند که بایدن در نظرسنجی ‌های ملی پیشرو است، اما رقابت در ایالت ‌هایی که «میدان نبرد» خوانده می ‌شوند و می ‌تواند تعیین‌ کننده باشد، نزدیک است و امکان دارد که ترامپ بتواند 270 رای الکترال کالج لازم برای پیروزی را به‌ دست آورد.

در میان ایالت‌ هایی که تمایل خاصی به یک کاندیدا دارند، بایدن با 279 رای کالج الکترال در برابر 125 رای ترامپ پیش است. معنای این آمار این است که اگر ترامپ بتواند همه ایالت ‌های نوسانی یا مردد را ببرد، ممکن است باز هم 11 رای الکترال کمتر از بایدن داشته باشد. در این صورت، همه چیز در گروی پیروزی او در ایالت پنسیلوانیا خواهد بود.

فرمانداران دموکرات میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین گفته‌ اند که از شانس بایدن در ایالت ‌های خود خوشحال هستند. فرماندار جمهوری‌ خواه اوهایو نیز پیش ‌بینی کرد ترامپ در این ایالت با چند درصد بالاتر از رقیب، پیروزی به ‌دست آورد.

 

مجلس سنا

 

در حال حاضر اکثریت مجلس سنا آمریکا در اختیار جمهوری خواهان است. آنها از مجموع 100 کرسی این مجلس، 53 کرسی را در اختیار دارند.

قرار است سرنوشت 35 کرسی مجلس سنا از نو تعیین شود. موضوعی که می ‌تواند به چرخشی در توزیع کرسی ‌ها در مجلس سنا بیانجامد.

تاکنون روشن است که دموکرات‌ ها می ‌توانند بر روی کسب 45 کرسی حساب کنند. جمهوری خواهان نیز قادر به کسب 46 کرسی خواهند شد. موضوع تکلیف 9 کرسی دیگر است. ناظران احتمال اینکه اکثریت به دست دموکرات‌ ها بیافتد را منتفی نمی ‌دانند.

 

مجلس نمایندگان

 

وضعیت در مجلس نمایندگان از سال 2018 به بعد روشن ‌تر است. اکثریت با دموکرات‌ ها است. اما در انتخابات امسال، همه 435 کرسی این مجلس از نو انتخاب می‌ شود.

 پیش بینی می ‌شود که دموکرات‌ها بتوانند 214 کرسی مجلس نمایندگان را از آن خود کنند. جمهوری خواهان هم در مورد کسب 182 کرسی می ‌توانند مطمئن باشند.

موضوع این جا بر سر 39 کرسی دیگر است. ناظران با توجه به اختلاف بین کرسی‌ های دموکرات ‌ها و جمهوری خواهان بر این باورند که احتمال موفقیت دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت کرسی‌ های مجلس نمایندگان بسیار زیاد است.

بر اساس اطلاعات رسمی تاکنون بیش از 97 میلیون رای زودهنگام، به صورت حضوری یا از طریق پست ارسال شده است، پدیده ‌ای که انتظار می رود شانس بایدن را افزایش دهد.

یک کارشناس انتخاباتی در دانشگاه فلوریدا می‌ گوید بیش از 65 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت خواهند کرد. این رقم در برخی ایالت‌ ها حتی بیشتر است. مثلا در تگزاس، هم ‌اکنون شمار رای‌ های به صندوق ریخته شده، 700 هزار برگ بیشتر از چهار سال پیش است. به اعتقاد بیشتر کارشناسان، انتخابات ریاست جمهوری امسال، یک همه‌ پرسی درباره دونالد ترامپ است، رئیس جمهوری که که عده زیادی را به رای دادن واداشته است.

مانند بیشتر انتخابات دور دوم، این یک همه ‌پرسی در باره عملکرد رئیس جمهور در دور اول زمامداری است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.