انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آمریکا در سایه آشوب گسترده و حکومت نظامی در شهر فیلادلفیا در ایالت مهم پنسلیوانیا دامه دارد.

 

به گزارش جماران، انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام آمریکا در حالی برگزار می شود که شهر «فیلادلفیا» شاهد ناآرامی گسترده و حکومت نظامی است. این آشوب در پی قتل یک شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس آغاز شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و کاندیدای حزب جمهوریخواه و  «جو بایدن»رقیب وی و کاندیدای حزب دموکرات آرای خود را در جریان انتخابات زودهنگام و پیش از برگزاری این انتخابات در روز اصلی آن یعنی سوم نوامبر به صندوق های رأی ریختند.

در همین حال، مسئولان شهر فیلادلفیا به دنبال ناآرامی های شبانه اخیر که پس از کشته شدن یک مرد سیاهپوست به دست پلیس آغاز شد در این شهر حکومت نظامی اعلام کردند.

بنا به اعلام مقامات فیلادلفیا مقررات منع رفت و آمد در این شهر از ساعت ۲۱ چهارشنبه شب آغاز شد و تا شش صبح پنجشنبه ادامه یافته است.

ناآرامی ها در فیلادلفیا که با غارت فروشگاه ها همراه بود به دنبال کشته شدن «والتر والس جونیور» مرد سیاهپوست ۲۷ ساله در روز دوشنبه آغاز شد. این شهروند سیاه پوست پس از آنکه دو مامور پلیس در خیابان با وی درگیر شدند به ضرب گلوله ماموران جان خود را از دست داد.

اعتراض ها به مرگ والتر والس جونیور که به گفته وکیل خانواده اش از بیماری روانی «دوقطبی» رنج می برد موجب شد تا شهر فیلادلفیا در ایالت «پنسیلوانیا» دو شب ناآرام را سپری کند.

این ناآرامی ها در حالی روی داد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است روز سه شنبه آینده برگزار شود. ایالت پنسیلوانیا یکی از ایالت های کلیدی در انتخابات پیش رو محسوب می شود. رقابت فشرده ای بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده و جو بایدن، رقیب دموکرات وی در این ایالت در جریان است.

دونالد ترامپ در واکنش به ناآرامی های فیلادلفیا گفته است که شهردار دموکرات این شهر مسئول خشونت های روی داده است. کاندیدای جمهوریخواهان پس از اعتراض ها به مرگ «جورج فلوید» شهروند سیاهپوستی که به دست پلیس شهر «مینیاپولیس» کشته شد از شعار «قانون و نظم» در کارزار انتخاباتی خود استفاده می کند.

در مقابل جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیش خواستار توقف «خشونت و غارتگری ها» در فیلادلفیا شده است.

همزمان با اعلام حکومت نظامی شبانه در شهر فیلادلفیا تعداد نامشخصی از نیروهای گارد ملی آمریکا نیز به این شهر اعزام شده اند. «تام وولف» فرماندار دموکرات پنسیلوانیا تائید کرده که خواستار حضور نیروهای گارد ملی در فیلادلفیا شده است.

در همین حال، منابع روسی گزارش دادند که تیم خبری شبکه یک تلویزیون روسیه در شهر فیلادلفیا مورد حمله قرار گرفت اما پلیس برای حمایت از آنها دخالتی نکرد. در این حمله یکی از اعضای این تیم از ناحیه سر به شدت زخمی شد.

این حمله در جریان تلاش این تیم خبری برای تصویربرداری از مکان ها و فروشگاه هایی که مورد حمله قرار گرفته و غارت شدند،رخ داد.

این آشوب و ناآرامی در حالی در فیلادلفا صورت می گیرد که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آمریکا در جریان است و کمتر از یک هفته دیگر انتخابات اصلی ریاست جمهوری برگزار می شود. 

از جهتی دیگر، یک هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا باقی نمانده و در این میان بیش از 74 میلیون شهروند این کشور در این انتخابات زودهنگام شرکت کرده و رای دادند. این رقم نیمی از همه آرایی است که چهار سال پیش به صندوق ها ریخته شد. این نتیجه داده‌های «پروژه انتخابات آمریکا» به سرپرستی مایکل مک‌دونالد از دانشگاه فلوریداست.

بر اساس آمار کمیسیون انتخابات، در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۳۷ میلیون آمریکایی در انتخابات فدرال شرکت کرده بودند.

بنا بر ارزیابی مک دونالد، با این میزان از سطح بالای مشارکت پیش از موعد آرا، می‌توان یک مشارکت ۱۵۰ میلیونی در انتخابات ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کرد. این به معنای مشارکت ۶۵ درصدی شهروندان واجد شرایط است که از سال ۱۹۰۸ بدین سو بالاترین سطح مشارکت را رقم می‌زند.

به ویژه در ایالت «تگزاس» تحویل پیش از موعد آرا چشمگیر بوده است؛ ایالتی که در آن تبلیغات انتخاباتی شدیدی در جریان است. چهار سال پیش میزان مشارکت در این ایالت ۸۷ درصد بود.

در دو ایالت فلوریدا و «کارولینای شمالی» که دو رقیب شانه به شانه در کارزار به سر می‌برند نیز مشارکت بالایی مشاهده می‌شود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر، دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه در برابر جو بایدن از حزب دموکرات آمریکا قرار می‌گیرند که او را به چالش کشانده است. از سوی دیگر در این روز تمام کرسی‌های مجلس نمایندگان و یک سوم کرسی‌های سنا از نو تقسیم می‌شوند.

به دلیل وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، شمار بیشتری شهروندان آمریکایی از امکان تحویل آرای پیش از موعد خود، چه از طریق پست و چه تحویل شخصی، استفاده کرده‌اند.

ناظران سیاسی گمان می‌برند، افرادی که پیش از موعد رأی داده‌اند، بیشتر طرفداران جو بایدن بود‌ه‌اند. تیم ستاد انتخاباتی بایدن، طرفداران این کاندیدای حزب دموکرات را به مشارکت فعال و تحویل آرای پیش از موعد فراخوانده است. این در حالی است که دونالد ترامپ پیش از این، رأی‌گیری پستی را زمینه‌ساز تقلب و دستکاری در آرا اعلام کرده بود، بی آنکه مدرکی ارائه دهد.

دونالد ترامپ از قرار معلوم قصد دارد در کارزار خود ایالت‌هایی را از نظر مالی تقویت کند که رقابت‌های انتخابای شانه به شانه در آن جریان دارند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ترامپ بخش عمده منابع مالی خود به میزان ۵،۵ میلیون دلار را از ایالت فلوریدا خارج کرده است. او کارزار انتخاباتی خود را در این ایالت تعطیل نمی‌کند، بلکه قرار است «کمیته ملی جمهوری‌خواه» بخش اصلی منابع مالی را در فلوریدا تأمین کند. این کمیته یکی از هماهنگ‌کننده‌های کارزار انتخاباتی ترامپ است.

دونالد ترامپ قصد دارد منابع مالی را به ایالت‌های شمالی مانند «میشیگان، مینه‌سوتا، اوهایو و پنسیلوانیا» منتقل کند. این ایالت‌ها در سال ۲۰۱۶ تضمین‌کننده پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.

جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در ایالت «دلاور» رای داد. فیلم این رای دهی، از کانال های تلویزیونی محلی پخش شد.

جو بایدن به همراه همسرش «جیل» به شعبه اخذ رای در «ویلمینگتون» رفت. هر دو ماسک زده بودند؛ جو بایدن با یک ماسک آبی یکبار مصرف بود، همسرش یک ماسک سیاه بر صورت داشت.

او پیش از ورودش به مرکز رای گیری خطاب به حاضران گفت: من اکنون کاری را انجام خواهم داد که امیدوارم شما نیز انجامش بدهید. من می ‌روم که رای بدهم!

در هنگام خروج از مرکز رای دهی، بایدن با استقبال هواداران و روزنامه نگاران روبرو شد و تایید کرد که رای داده است. او از برنامه خود درباره برنامه سلامت همگانی گفت. او گفت که می تواند در این خصوص با جمهوری خواهان همکاری کند.

وی سپس به بیمه «اوباماکر» اشاره کرد و گفت که ما خواستار طرحی بهینه هستیم که برای مردم مقرون به صرفه باشد.

هیچ گزارشی از آنچه در داخل حوزه رای گیری اتفاق می افتد، وجود نداشت.

جو بایدن که متولد شهر «اسکرانتون» ایالت «پنسیلوانیا» در همسایگی ایالت دلاور است، به مدت 26 سال نماینده ایالت دلاور در سنای آمریکا بوده است و از قبل پیش‌ بینی می‌ شد که وی رای خود را در همین ایالت به صندوق بیاندازد.

نظرسنجی «نیویورک تایمز - کالج سیه نا» نشان می دهد در این ایالت، بایدن با 49 درصد آراء، 8 درصد از ترامپ جلوتر است.  

​دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی جمهوری خواه و رقیب بایدن در انتخابات پیش رو هم شنبه گذشته در فلوریدا رای داده بود.

رای ‌دهندگان آمریکایی در بیشتر ایالت‌ های کشور می توانند طبق قانون در یک دوره مشخص زودتر از تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اقدام به رای دادن کنند؛ که این دوره در ایالت ‌های مختلف متفاوت است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.