رئیس جمهور آمریکا باز هم از خود تعریف تمجید کرد و در جمع هواداران خود تأکید کرد که اگر رقیب دموکراتش در انتخابات برنده شوند مردم آمریکا از برق و گاز محروم می شوند، دیگر نمی توانند ازدواج کنند و در معرض حملات تروریستی قرار می گیرند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی عجیب و غریب  در جمع هواداران خود خطاب به آمریکایی ها گفت که اگر «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر(13 آبان) برنده شود و  رئیس جمهور آمریکا شود مردم این کشور از برق و گاز محروم می کند.

ترامپ در سخنرانی خود در جمع هواداران خود در ایالت «ویسکانسن» گفت:« بایدن وعده داده است که صنعت نفت آمریکا را به طور کامل نابود کند در این صورت دیگر منابع انرژی وجود ندارد و در زمستان گرمایی وجود ندارد و دیگر کولرها در تابستان کار نخواهند کرد و دیگر برقی وجود نخواهد داشت....شما خوش شانس هستید که من رئیس جمهورتان هستم!

ترامپ همچنین فهرستی از خدماتی که آمریکایی ها در صورت برنده شدن باید از دست می دهند را گسترش داد و در سخنرانی خود در جمع هوادارانش در ایالت «مینه سوتا» گفت:«دیگر مدرسه ای وجود نخواهد داشت،نه فارغ التحصیلی،نه مراسم ازدواج،نه عید شکر، نه عید میلاد، و نه 4 جولای(روز استقلال) ،دیگر هیچ چیز وجود نخواهد داشت،جوانان آمریکایی هم آینده ای نخواهند داشت».

پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهور گفت که ایالات متحده آمریکا در صورتی که جو بایدن کاندیدای دموکرات ها برنده شود شاهد حملات تروریستی مانند حملاتی که به فرانسه شده است، خواهد شد.

ترامپ در حمله ای دیگر به بایدن آن هم چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری با انتشار توئیتی ادعا کرد که بایدن در صورتی که برنده شود دیوان عالی آمریکا را «نابود» می کند و دیوان را پر از قاضی های «چپگرا» می کند.

وی در توئیتی دیگر گفت:بایدن دیوان عالی آمریکا را نابود می کند، نگذارید این اتفاق بیفتد.

در همین حال،ترامپ در دوره گردی های انتخاباتی خود در آستانه 3 نوامبر، به سه ایالت میشیگان، ویسکانسین و مینه سوتا سفر کرد.

وی در ایالت مینه سوتا نخستین تجمع انتخاباتی اش با رعایت فاصله اجتماعی را برگزار کرد. این کار به دستور فرماندار این ایالت صورت گرفت که موجب خشم ترامپ شد و وی مدعی شد که به دلیل فاصله گذاری، شمار کمتری از هوادارانش توانسته اند در تجمع حضور یابند.

وی در اعتراض به این کار، تنها 21 دقیقه و 49 ثانیه سخنرانی کرد و کوتاه ترین سخنرانی انتخاباتی اش را کلید زد.

ترامپ در یک تجمع انتخاباتی خود در میشیگان، به دروغ تاکید کرد که شمار مبتلایان به کووید 19 به لطف «پزشکان حریص» بیشتر شده است.

وی در اظهاراتی عجیب و غریب در تجمع خود گفت: «شما می دانید، اگر کسی از کووید بمیرد، پزشکان ما پول بیشتری دریافت می کنند، شما این را می دانید درسته؟» 

او ادامه داد: پزشکان ما افراد بسیار باهوشی هستند.

وی ادعا کرد که در کشورهای دیگر، مانند آلمان، اگر کسی به سرطان مبتلا باشد و به ویروس کرونا مبتلا شود، علت مرگ وی همچنان سرطان است.

در تجمع دیگری در ویسکانسین، در حالی که شماری از هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تجمع انتخاباتی اش با ماسک نشسته بودند، اکثریت جمعیت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ماسک بر صورت نداشتند.

ویسکانسین با مشاهده بیش از 5000 مورد در روز دو بار در یک هفته، به کانون کووید 19 تبدیل شده است.

در ویسکانسین ترامپ همچنان به تمجید از واکنش دولت خود به بیماری همه گیر پرداخت و گفت: «ما کار خوبی انجام داده ایم.»

وی متعهد شد: «با یا بدون واکسن، ما وضعیت را کنترل می کنیم.»

ویسکانسین از جمله ایالت ها در آمریکا است که برای چندین دهه هرگز به کاندیدای جمهوری خواه رای نداده بودند تا آنکه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 با اختلاف زیادی ترامپ در آن به پیروزی رسید.

در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی آمریکا، کاندیداها به ویژه ترامپ به شدت سرگرم برگزاری تجمع ها، و حمله به رقیب انتخاباتی اش است.

ترامپ پس از پایان سخنرانی خود در تجمع انتخاباتی در ایالت میشیگان، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «جو بایدن 47 سال اخیر را به برون‌ سپاری شغل‌ های شما، باز کردن مرزهای شما و فدا کردن خون و اموال آمریکایی ‌ها در جنگ‌ های بی ‌پایان خارجی گذرانده است.»

او در توئیت دیگری نوشت: جو بایدن سیاستمداری فاسد است. خانواده بایدن بیش از پیش شبیه یک خانواده جنایتکار می ‌شوند. وی در ادامه نوشت: آنها میلیون ‌ها دلار از کمونیست ‌های چین گرفتند و بایدن در مقام معاون رئیس جمهور (سابق) فرصت‌ های شغلی میشیگان را به چین منتقل کرد. اگر بایدن پیروز شود، چین برنده می‌ شود. اگر ما برنده شویم، میشیگان و آمریکا برنده می‌ شود.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که 14 تجمع دیگر از شنبه تا دوشنبه برگزار خواهد کرد.

انتخابات آمریکا در 13 آبان ماه به پایان می ‌رسد. تعداد واجدین شرایط برای حضور در پای صندوق ‌های رای در سراسر آمریکا، 239 میلیون و 247 هزار و 182 نفر اعلام شده است که اگر تنها شرایط سنی بالای 18 سال در نظر گرفته شود این رقم به 257 میلیون و 605 هزار و 88 نفر می ‌رسد.

در تحولی دیگر، تقریبا تمام نظرسنجی ‌ها از پیشتازی کاندیدای حزب دموکرات خبر می ‌دهند. مثلا در آخرین نظرسنجی «آی ‌بی ‌دی/تیپ» مربوط به همین امروز بایدن در سطح کشوری 51 به 45 از ترامپ پیش است، در حالی که «جو جورگنسن» کاندیدای حزب لیبرتارین، حدود یک درصد رای می‌ آورد و «هووی هاکینز» کاندیدای حزب سبز، زیر یک درصد.

در تمام نظرسنجی ‌های کشوری نیز بایدن از رقیب خود پیش است گرچه میزان پیش‌ بینی‌ ها با همدیگر تفاوت ‌های بسیاری دارد. 

از نظرسنجی «یو اس ‌ای تودی/سافولک» که در آن 52 به 44 پیش است (با اختلاف 8 درصد) تا نظرسنجی ‌های «هیل/هریس ایکس» و «راسموسن ریپورتز» که در آنها به ترتیب 49 به 45 و 48 به 47 پیش است. یعنی با اختلاف بسیار کمتر که (دست کم در مورد آخری) با توجه به نظام «کالج انتخاباتی» ضرورتا منجر به پیروزی او نمی ‌شود.

نظرسنجی روزنامه ایندیپندنت هم نشان می ‌دهد که 51 درصد آمریکایی ‌ها معتقدند که دونالد ترامپ به جایگاه کشورشان در دنیا لطمه زده است.

در ایالت‌ های چرخشی هم در روزهای گذشته اوضاع بیشتر به نفع بایدن بود. برای اولین بار در چند دهه اخیر نام ایالت تگزاس (دومین ایالت بزرگ کشور پس از آلاسکا که مساحت آن تقریبا اندازه کشور ترکیه است) به عنوان ایالت چرخشی مطرح شده است.

بعضی نظرسنجی‌ ها حتی نشان داده‌اند که رای جمهوری ‌خواهان در ایالت «مونتانا» نیز نزدیک به دموکرات ‌ها خواهد بود. البته بسیار بعید است حزب آبی در این ایالت کوهستانی پیروز شود اما همین ‌که نتیجه انتخابات در آن ‌جا هم نزدیک است، خبر از اقبال غیرمنتظره بایدن در بعضی نقاط می‌ دهد. در ایالت نیوهمپشایر هم نظرسنجی ‌ها همه از پیشتازی تقریبا مطلق بایدن خبر می ‌دهند.

تنها مورد استثنا در میان ایالت ‌های چرخشی، ایالت آریزونا است که در آخرین نظرسنجی ‌ها بیشتر و بیشتر به سوی جمهوری‌ خواهان می ‌رود.

اختلاف درصد محبوبیت بایدن در مقایسه با ترامپ در میشیگان – ایالتی که ترامپ در انتخابات سال 2016 بر رقیب خود هیلاری کلینتون پیروز شد – اکنون به 7.3 درصد رسیده است. 50.6 درصد پرسش ‌شوندگان در میشیگان گفته‌اند به بایدن، و 43.3 درصد گفته ‌اند به ترامپ رای می ‌دهند.

رقابت این دو در پنسیلوانیا نزدیک ‌تر است و تعداد کسانی که گفته ‌اند به بایدن رای می ‌دهند، تنها 5.7 درصد از طرفداران ترامپ بیشتر است. اما رقابت اصلی در ایالت «چرخشی» فلوریدا است، که رای ‌دهندگان معمولا به دور از وابستگی‌ های سیاسی به کاندیدای مورد انتخاب خود رای می‌ دهند.

همه‌ گیری ویروس کرونا در ماه ‌های اخیر در آمریکا و نحوه مقابله دولت با آن، از میزان مقبولیت دونالد ترامپ، که برای ماندن در کاخ سفید برای چهار سال دیگر مبارزه می‌ کند، کاسته است و پیروزی در فلوریدا برای او از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

47.2 درصد پرسش‌ شوندگان در اوهایو گفته ‌اند به ترامپ ، و 46.4 درصد گفته‌ اند به بایدن رأی می ‌دهند. در میشیگان، 50.6 درصد به بایدن و 43.3 درصد به ترامپ رای خواهند داد. در فلوریدا 48.6 درصد آرا به نفع بایدن، و 46.7 به نفع ترامپ است.

یکی از مهم ترین نظرسنجی ‎های انتخاباتی که با دامنه 50 هزار نفری، حمایت دانشگاه هاروارد و مدیریت موسسه یوگاو انجام شده است، به جمع ‎بندی رسیده و نتایج آن اعلام شده است. جزئیات نتایج این نظرسنجی، حاکی از بهبود جدی موقعیت بایدن در میان سفیدها، در مقایسه با دستاورد هیلاری کلینتون در سال 2016 و افزایش حمایت لاتین‎تبارها از ترامپ است که برای او در ایالت هایی مانند فلوریدا و تگزاس می ‎تواند تعیین کننده باشد.

در نظرسنجی فاکس نیوز هم بایدن در میان مستقلان، در این نظرسنجی، 54 به 32 درصد برتر است. ترامپ در سال 2016، عملا در میان مستقلان بیشتر از رقیبش رأی آورد. برتری بایدن در میان سالخوردگان، 10 درصد است. ترامپ 9 درصد بیشتر از هیلاری کلینتون در سال 2016 از این ها رای گرفت.

وب‌ سایت 538 که چهار سال پیش 30 درصد شانس پیروزی برای ترامپ قائل شده بود، امسال شانس پیروزی مجدد رئیس ‌جمهور را تنها 11 درصد می‌ داند.

جو بایدن در میان برخی اقشار کلیدی جامعه از مقبولیت بالایی برخوردار است؛ از جمله در میان افراد با سن بالا، رای دهندگان مستقل که رسما به هیچ‌ یک از دو حزب دموکرات یا جمهوری‌ خواه وابستگی ندارند، و نیز رأی‌ دهندگانی که در حومه شهرها زندگی می ‌کنند.

اما بیشتر شرکت‌ های نظرسنجی چهار سال پیش نیز خبر از پیروزی هیلاری کلینتون می ‌دادند. همین باعث شده است که خیلی ‌ها این سوال را مطرح کنند که آیا نظرسنجی ‌ها امسال هم اشتباه می ‌کنند؟

چند عامل به نفع دموکرات ‌ها وجود دارد: بایدن نه فقط در نظرسنجی‌ های کلی که در میان گروه‌ های کلیدی مثل زنان ساکن حومه ‌های شهر خوب عمل می ‌کند و از نظر شخصی او بسیار محبوب ‌تر از هیلاری کلینتون است که حتی بین برخی رای‌ دهندگان خودش هم محبوب نبود.

با این همه تیم بایدن می ‌دانند که باید تا دقیقه 90 برای پیروزی تلاش کنند.

آمارهای جدید منتشر شده در آمریکا نشان می ‌دهد که بیش از 85 میلیون آمریکایی تاکنون در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شرکت کرده ‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.