‌یکی از زن ستیزترین روسای‌ جمهور آمریکا اکنون بیش از پیش به رای زنان نیاز دارد تا انتخابات پیش رو را ببرد.

 

به گزارش جماران، هرچه به 3 نوامبر نزدیک تر می ‌شویم، جمهوری خواهان شکست را بیشتر احساس می‌ کنند. 

ترامپ هنوز پایگاه خود را میان رای ‌دهندگان سنتی همچنان حفظ کرده است. اما این به تنهایی کافی نیست و او مجبور است برای پیروزی، آرای طیف وسیع ‌تری از گروه ‌های آمریکایی را جذب کند.

همه می ‌پرسند آمریکایی ‌ها به چه کسی رای می ‌دهند، اما باید گفت سخن از کدام آمریکایی ‌در میان است: سفیدپوستان، سیاهپوستان، لاتین‌ تباران یا زنان؟

‌یکی از زن ستیزترین روسای‌ جمهور آمریکا اکنون بیش از پیش به رای زنان نیاز دارد تا انتخابات پیش رو را ببرد.

زنان آمریکایی تجربه های بسیاری را در زمینه رفتار توهین آمیز و تنفرانگیز مردانی همچون دونالد ترامپ دارند و این واقعیتی انکار ناپذیر است. مردان در آمریکا زنان را مورد آزار جنسی قرار می دهند و از این آزار و اذیت، جوک های سرگرم کننده می سازند.

زنان آمریکایی در دهه ‌های متمادی به دلایلی مانند بی ‌تفاوتی به سیاست یا تبعیت از مردان در انتخاب کاندیداها به ندرت پای صندوق ‌ها می‌رفتند اما از 40 سال پیش، نظرسنجی ‌ها از اشتیاق زنان به مشارکت سیاسی حکایت داشت و شرایط نشان داد حتی در یک خانواده نیز گرایش ‌ها متفاوت شده و شمار زنان طرفدار دموکرات ‌ها افزایش یافته است.

با روی کارآمدن دونالد ترامپ، این گرایش دموکراتیک در میان زنان نمود بیشتری یافت و به‌ تدریج تبدیل به تهدیدی بالقوه برای رئیس جمهور کنونی شد.

استارت اعتراض به موضع ‌گیری ‌های زن ‌ستیزانه ترامپ از نخستین روز ریاست جمهوری وی زده شد.

نخستین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به عنوان چهل‌ و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، روز مخالفان او بود؛ روزی که صدها هزار نفر در کشورهای مختلف در اعتراض به موضع ‌گیری ‌های زن ‌ستیزانه او به خیابان ‌ها رفتند.

همه چیز با یک گروه فیس بوکی کوچک آغاز شد که یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (8 نوامبر) تشکیل شد تا «رژه‌ زنان» علیه دونالد ترامپ را ترتیب دهد.

انگیزه این حرکت اعتراضی از یک سو سرخوردگی از این بود که باز هم یک زن موفق به ورود به کاخ سفید نشده بود و از سوی دیگر البته شوک ‌شدن از اینکه دونالد ترامپ با وجود اظهارات ضد زن و جنسیت زده و شاید هم دقیقا دلیل این اظهارات به کاخ سفید راه می ‌یافت. 

مبتکران این رژه در شبکه ‌های اجتماعی از زنان سراسر آمریکا خواسته بودند در اعتراض به موضع ‌گیری ‌های جنسیت زده و نژادپرستانه ترامپ به خیابان ‌ها بیابند.

 

37228474_303

 

علت چنین واکنش گسترده ‌ای به ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نه برنامه‌ های احتمالی او برای زنان، بلکه مواضع او، اظهارنظرهای خبرسازش و افشاگری ‌هایی بود که از نظر منتقدانش، «ضد زن» توصیف می ‌شدند.

نتیجه آن شد که در روز شنبه (21 ژانویه 2017 /2 بهمن 1396) در واشنگتن، پایتخت آمریکا، شمار معترضان در خیابان به حدی بود که امکان حرکت تظاهرات کنندگان عملا وجود نداشت. مقامات محلی آماری در مورد شمار معترضان منتشر نکردند؛ رسانه‌های مختلف می ‌گویند در واشنگتن 600 هزار نفر به خیابان ‌ها آمده بودند. این تعداد بیشتر از مجموع افرادی بود که یک روز پیش از آن از مناطق مختلف برای شرکت در مراسم تحلیف ترامپ به پایتخت آمده بودند (500 هزار نفر). بنا بر آماری که مبتکران طرح اعتراضی و رسانه‌ ها منتشر کرده ‌اند، شمار تظاهرات کنندگان در سراسر آمریکا بسیار بیشتر از یک میلیون نفر بوده است.

لیس گفت در لس‌ آنجلس بیش از نیم میلیون نفر در تظاهرات شرکت کردند. به گفته یک سخنگوی پلیس، این تظاهرات بزرگترین حرکت اعتراضی در این کلان شهر ایالت کالیفرنیا در 30 سال گذشته بود.

تظاهرات کنندگان آمریکایی زن کلاه‌ های بافتنی صورتی ‌رنگ را به عنوان نماد حضور خود انتخاب کرده بودند. در میان معترضان مردانی هم بودند که به نشانه همبستگی با زنان کلا‌ه صورتی به سر گذاشته بودند.

اعتراض بین ‌المللی ضد ترامپ از نیوزیلند و استرالیا آغاز شد. در لندن حدود 100 هزار معترض به خیابان‌ ها آمدند. در پاریس، پراگ، آمستردام و بسیاری از شهرهای دیگر اروپایی هم تظاهرات ضد ترامپ برگزار شد.

دهه‌ ها بود که کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا تا این حد انتخابات و جامعه‌ آمریکا را به سمت دو قطبی ‌شدن هدایت نکرده بودند.

این «میلیاردر پوپولیست» از همان ابتدا زنان را با خود لج کرد.

ترامپ متهم به آزار جنسی زنان است.

چندین زن، دونالد ترامپ را نیز به آزار و بدرفتاری جنسی متهم کرده‌‌اند. این آزار به گفته آنها شامل بوسیدن به زور، دستمالی و تحقیر بوده است. ترامپ این اتهام ها را صد درصد رد کرده و گفته بخشی از یک برنامه برای تخریب اوست.

پیش از برگزاری انتخابات سال 2016 هم ویدئویی منتشر شد که ترامپ درباره  تلاشش برای اغوای یک زن متاهل صحبت می ‌کرد؛ ویدئویی که همان زمان هم با واکنش منفی اعضای ارشد حزب جمهوری خواه روبرو شد.

او تاکنون اظهارنظرهای توهین آمیزی درباره بسیاری از زنان از جمله همسر اولش، چندین روزنامه‌ نگار از جمله «مگان کلی» خبرنگار سابق فاکس و «آریانا هافینگتون» سردبیر هافینگتون پست داشته است. بسیاری از این اظهارنظرها درباره ظاهر این زنان بوده یا از آنها با الفاظی رکیک و توهین ‌آمیز نام برده است.

البته باید یادآوری کرد که زنان سفیدپوست حومه شهرها تا حدی مسئول ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در سال 2016 بودند. بر اساس مطالعه «مرکز تحقیقات پیو» 47 درصد از زنان سفیدپوست در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به ترامپ رای دادند و تنها 45 درصد هیلاری کلینتون را انتخاب کردند.

اکثر رای‌ دهندگان زن حومه شهرها در گذشته به جمهوری‌ خواهان رای می‌ دادند اما شرایط اکنون تغییر کرده است.

طبق نظرسنجی تازه «واشنگتن پست»، 62 درصد از زنان حومه شهرها این بار در انتخابات 2020 می ‌خواهند به «جو بایدن» رای دهند و برخلاف این زنان 54 درصد مردان به ترامپ رای خواهند داد.

اگر بخواهیم در مقایسه با دوره پیشین انتخابات نتیجه بگیریم، این بار 19 درصد زنان رای ‌دهنده در حومه شهرها بیشتر به بایدن رای می‌ دهند.

کارشناسان، از جمله «سلیندا لیک» از حزب دموکرات، دلیل اصلی فاصله ‌گرفتن زنان رای‌ دهنده حومه شهرها از جمهوری‌ خواهان را ترامپ می‌ دانند. لیک گفته است که «زنان سبک زندگی ترامپ را نمی‌ پسندند. آنها فکر می‌ کنند که ترامپ تفرقه ‌افکن است. این زنان از هرج و مرج متنفرند و ثبات می‌ خواهند.»

زنان در ایالت ‌های کلیدی «اوهایو و ویسکانسین» می ‌توانند در انتخابات 2020 نقش کلیدی داشته باشند؛ به ویژه زنان سفیدپوست که تحصیلات دانشگاهی ندارند.

درحالیکه ترامپ روی شوهران زنان حومه ‌نشین متمرکز شده، شیوع کرونا تعداد بیشتری از زنان را از کار بیکار کرده. صندوق بین ‌المللی پول در تابستان اعلام کرد شیوع کرونا زنان را بیش از مردان تحت تاثیر قرار داده زیرا زنان بییشتری شغل خود را از دست داده‌ اند.

اما بیشتر زنان در آمریکا به ترامپ رای نمی دهند اما هستند زنانی که فکر می کنند بر زبان آوردن چنین سخنانی زشت و زننده از سوی مردان خیلی عجیب و غریب نیست و از شنیدن آن ناراحت نمی شوند. در ضمن گروهی از زنان هم هستند که از روی ترس و به زور مجبور می شوند به ترامپ رای بدهند.

برعکس ترامپ، بایدن حمایت بی سابقه ای را نزد رای دهندگان زن آمریکایی کسب کرده است.

بایدن به دلایل مختلفی از دونالد ترامپ در نظرسنجی ها پیش است و یکی از دلایل بزرگ آن، افزایش حمایت زنان آمریکا از این کاندیدای دموکرات است.

براساس این گزارش، بایدن در بررسی انتخابات های آمریکا در 70 سال گذشته حمایت بی سابقه ای را نزد رای دهندگان زن آمریکایی کسب کرده است.

بایدن با کسب 59 درصد آرا در مقابل 35 درصد با یک اختلاف 25 نقطه ای در جلب حمایت زنان رای دهنده واجد شرایط پیشی گرفته است.  

این میزان با توجه به برتری 19 نقطه ای وی در مقایسه با نظرسنجی های اوایل سال جاری و پیشتازی 14 نقطه ای «هیلاری کلینتون» کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، در آخرین نظرسنجی قبل از انتخابات همین سال در بین رای دهندگان واجد شرایط، رقم بالایی را نشان می دهد. حمایت از کلینتون در بین زنان رای دهنده احتمالی 13 درصد بیشتر بود.

تنها سالی که نتایج آن با آنچه که اکنون مشاهده می شود نزدیک بوده سال 1964 است. در این سال «لیندون جانسون» کاندیدای دموکرات توانست در نظرسنجی های سراسری حمایت 23 درصدی را کسب کرد و نظرسنجی گالوپ نشان داد که مورد حمایت 24 درصد از زنان است.

حمایت از بایدن نزد زنان رای دهنده در مقایسه با جانسون بیشتر است هرچند که حمایت از او در سطح ملی 13 درصد کمتر از وی بوده است.

بررسی سوابق 70 سال گذشته نشان می دهد که در هیچ سالی از سال 1952 تاکنون کاندیدای دموکرات نتوانسته افزایشی بیش از 15 نقطه ای را بین رای دهندگان زن کسب کند.

به نوشته سی ان ان، شاید یکی از موضوع هایی که باعث تقویت جایگاه بایدن نزد زنان شده است، میزان ضعف او در بین مردان است. در مقایسه با نظرسنجی های انجام شده در اوایل سال جاری بایدن فقط توانسته افزایشی 2 نقطه ای را در بین رای دهندگان مرد کسب کند و حتی در مقایسه با ترامپ با یک اختلاف 6 نقطه ای از ترامپ عقب است.

در مقایسه رای دهندگان زن و مرد می توان به یک تبعیض جنسیتی بی سابقه دست یافت. اختلاف 31 نقطه ای حمایت از کاندیدای انتخاباتی بین رای دهندگان زن و مرد با هر نظرسنجی قبل از انتخابات دیگری در گذشته تفاوت دارد. در انتخابات سال های 2012 و 2016 این اختلاف حدود 20 درصد بود. و متوسط چنین اختلافی بین رای دهندگان زن و مرد بین سال های 1996 تا 2016 میلادی حدود 16 درصد بوده است که تقریبا نصف میزان کنونی است.

اما به یک دلیل ساده حمایت زنان بیشتر از مردان است زیرا اندکی سهم بیشتری از رای دهندگان را تشکیل می دهند.

به گفته «سونیا اسپو» مدیر کارزار حقوق زنان، «او (ترامپ) نمی‌تواند بماند، چرا که رای ما در سوم نوامبر خروج «ترامپ» از کاخ سفید است و او نمی ‌تواند خلاف آن عمل کند. حالا قدرت در دست ما است؛ مایی که در جهنم به سر می ‌بریم. آنها از قدرت ما می‌ ترسند.»

انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا خواهد بود که قرار است فردا 3 نوامبر 2020 (13 آبان 1399) برگزار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.