با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نظرسنجی ها نشان می دهد ترامپ در تضعیف رقیب، به اندازه انتخابات قبلی موفق نیست.

 

به گزارش جماران به نقل از ایندیپندنت، «دونالد ترامپ» پس از لغو مناظره دومش که برای 15 اکتبر تنظیم‌ شده بود و ناکامی «مایک پنس» معاونش در جمع‌ کردن رای بیشتر از طریق مناظره اولش در هفته گذشته، فرصت را برای تغییر مسیر انتخابات ریاست جمهوری از دست می ‌دهد.

 نتایج نظرسنجی‌ ها وضعیتی چنان یک‌ طرفه را نشان می ‌دهند که جمهوری ‌خواهان کابوس یک «موج آبی» دموکراتیک را در نوامبر می ‌بینند و وضعیت سنا هم درخطر است.

میانگین نظرسنجی ‌ها در حال حاضر برتری 10.6 امتیازی را به نفع جو بایدن و «کامالا هریس» معاون او نشان می ‌دهد.

در 29 سپتامبر میانگین برتری فقط 6.1 امتیاز بود. تا پیش از روز انتخابات سوم نوامبر، فقط یک فرصت عمده برنامه ‌ریزی‌شده وجود دارد و آن ‌هم مناظره آخر در روز 22 اکتبر است.

در دو نظرسنجی اخیر که پس از مناظره معاونان انجام شد، فاصله بایدن-هریس با 11.5 امتیاز در واقع بیشتر از میانگین فعلی است (12 امتیاز در نظرسنجی ای ‌بی‌ سی و واشنگتن پست و 11 امتیاز در نظرسنجی آی‌ بی ‌دی و تیپ).

کارزار ترامپ که به خاطر کمبود بودجه دچار مشکل شده و به همین دلیل تبلیغات در ایالت‌ های نوسانی را متوقف کرده تا به اینجا نتوانسته آن ‌طور که هیلاری کلینتون را در سال 2016 بدنام کرد کار زیادی به ضرر بایدن انجام دهد.

با توجه به تحلیل آماری موسسه «سیاست پاک واقعی» در حال حاضر، آمار محبوب - نامحبوب بایدن با 6.9 امتیاز عدد مثبتی را نشان می ‌دهد (که یعنی محبوب ‌تر است).

مقایسه کنید این آمار را با کلینتون در سال 2016 که بانوی اول پیشین را درست شب انتخابات با 12.9 امتیاز نامحبوب ‌تر نشان می ‌داد. این یعنی یک تغییر جهت 19.5 امتیازی به نفع دموکرات‌ ها. میانگین رئیس‌ جمهور محبوبیت 42.9 درصدی در مقابل نامحبوبیت 54.2 درصدی است (امتیاز منفی 11.3).

اگر نظرسنجی‌ ها در عمل درست از آب در بیایند، تقریبا قطعی است که جمهوری‌خواهان کنترل سنا را از دست خواهند داد. انتخابات سنا اکثرا هم‌ جهت با رای ریاست جمهوری ایالات است.

به گزارش مؤسسه تحقیقاتی پیو، از سال 2012 تاکنون، در 87.8 درصد موارد (122 از 139 مورد) «کاندیدایی برنده‌ شده که عضو حزب یا نزدیک به حزبی بوده است که در آخرین رقابت ریاست جمهوری آن ایالت پیروز بیرون آمده است.»

با توجه به نقشه فعلی الکترال مبتنی بر میانگین نظرسنجی ‌ها، یافته‌ های فوق بدین معنی است که دموکرات ‌ها کرسی ‌های فعلی جمهوری ‌خواه قرمز سنا را در آریزونا، کلورادو، ماین، کارولینا شمالی و آیوا آبی خواهند کرد.

تنها شکست آنها با توجه به این مدل در آلاباما خواهد بود که به دموکرات ‌ها برتری 51 به 49 خواهد داد و «چاک شومر» (از نیویورک) را رهبر جدید اکثریت خواهد کرد.

به نوشته «سام وانگ» از کنسرسیوم انتخابات پرینستون «... عواقب آن می‌ تواند به مدت یک دهه روی پنج رقابت سنا، شش مجلس ایالتی و تغییر وضعیت بیش از 90 کرسی در مجلس اثر بگذارد.»

چرا در چنین انتخابات مدرنی، مسائل به این اندازه در هم تنیده‌ اند؟ به اعتقاد وی «یک دلیل روشن این است که رای تمام فهرست خواهان بیشتری پیدا کرده است. اوضاع هر چه بیشتر دوقطبی شود، انتخاب حزب بر سایر ملاحظات ارجحیت پیدا می ‌کند.»

(«رای تمام فهرست» به شیوه ‌ای از انتخاب کاندیداها اشاره دارد که رای‌ دهنده تمام کاندیداهای یک حزب سیاسی که نامشان در فهرست آمده را روی برگه علامت می ‌زند. این شیوه رای دادن در دهه‌ های 60 و 70 میلادی بسیار رایج بود..)  

مطابق مدل وانگ، بایدن با 369 رای الکترال پیروز انتخابات خواهد بود که بسیار بالاتر از حدنصاب 270 است. این مدل حتی برآورد کرده نظرسنجی‌ ها در عرض سه هفته باقی‌ مانده به ‌طور میانگین تا 6 امتیاز به نفع ترامپ تغییر جهت خواهند داد که بدین ترتیب پیش ‌بینی نتایج دشوار می‌ شود.

مدل 538 که بر نظرسنجی ایالتی تمرکز داشته و برای دقت بیشتری وزنی برای آنها در نظر می‌ گیرد، در 40 هزار انتخابات شبیه‌ سازی ‌شده، بایدن را در 86 درصد آزمایش ‌ها برنده شناخته است. در بیشتر نتایج این شبیه‌ سازی، بایدن برنده 400 رای الکترال شده است.

نشریه «پیش ‌بینی 2020» با بررسی میانگین 35 مدل، شانس پیروزی بایدن را 82.9 درصد به دست آورده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.