اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال به دلیل شیوع کرونا جای خود را به اجلاس مجازی در گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این سازمان داده است. ترامپ «نه به صورت حضوری و نه به صورت مجازی» در این اجلاس شرکت نکرد.

 

به گزارش جماران، مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد بنیانگذاری سازمان ملل متحد به دلیل بحران همه‌ گیری ویروس کرونا بدون حضور رهبران کشورهای جهان و با ارسال پیام ‌های ویدئویی آن‌ها برگزار شد. اما بر خلاف دیگر رهبران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، بدون ذکر دلیل از ارسال پیام ویدئویی خودداری کرد.

اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال به دلیل شیوع بیماری همه گیر «کووید 19» جای خود را به اجلاس مجازی در گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این سازمان داده است.

دونالد ترامپ «نه به صورت حضوری و نه به صورت مجازی» در این اجلاس شرکت نکرد. پیش از این گزارش شده بود که رئیس جمهور آمریکا تنها رهبر یکی از کشورهای جهان خواهد بود که با حضور در مقر سازمان ملل در نشست امسال سخنرانی خواهد کرد. با این حال دولت او تنها «چریت نورمن چلت» معاون موقت نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل را مامور سخنرانی در اجلاس امسال کرد.

این در حالیست که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در پیام ویدئویی به اجلاس مجازی سازمان ملل به طور تلویحی از سیاست دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در قبال این سازمان انتقاد کرد.

 

773x435_cmsv2_ab93babd-cbea-520f-90fe-fdd9b76ad591-4994042

 

رئیس جمهور فرانسه وضعیت کنونی سازمان ملل متحد را مانند دنیای کنونی «آشفته» توصیف کرد و گفت: «پایه های [سازمان ملل متحد] فرسوده شده و دیوارهای آن ترک برداشته است. اتفاقی که در برخی موارد ناشی از ضربه هایی است که پایه گذاران [سازمان ملل متحد] به آن وارد کرده اند.»

امانوئل ماکرون در حالی از ضربه های پایه گذاران سازمان ملل متحد به این نهاد سخن گفت که آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ از سازمان ملل متحد فاصله گرفته است. واشنگتن همچنین طی سه سال گذشته از چند نهاد وابسته به سازمان ملل متحد خارج شده است.

انتقاد از شکسته شدن قبح اقداماتی مانند الحاق بخش‌هایی از یک کشور به کشور دیگر، استفاده از سلاح های شیمیایی و بازداشت های گسترده یکی دیگر از محورهای سخنرانی رئیس جمهور فرانسه بود.

وی اظهار داشت: «قبح تابوهایی که تصور می شد گزندناپذیر هستند، شکسته شده است. جنگ الحاق سازی، استفاده از سلاح های شیمیایی و بازداشت های گسترده بدون هیچ مجازاتی صورت می گیرد. حقوقی که جاافتاده تصور می شد زیر پا گذاشته می شود. نظام بین المللی ما اکنون اسیر رقابت های ما با یکدیگر شده و دیگر توان مجازات این تعدی ها را ندارد.»

رئیس جمهور فرانسه در بخش دیگری از سخنانش از تغییرات آب و هوایی و همه گیری ویروس جدید کرونا به عنوان چالش هایی نام برد که همه کشورها برای مقابله با آنها باید با یکدیگر همکاری کنند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم با پیام ویدئویی خود یکی از سخنرانان این مراسم بود. او در نطق خود از سازمان ملل و اعضای آن خواست تا اتحاد و آمادگی بیشتری از خود برای اصلاحات نشان دهند.

 

54795798_303

 

به گفته او: «کارآیی و توانایی سازمان ملل در نهایت بستگی به این دارد که اعضای آن تا چه اندازه اتفاق نظر داشته باشند.»

مرکل تصریح کرد: «شورای امنیت سازمان ملل در مواردی که باید تصمیم ‌هایی روشن گرفته شود، بیش از اندازه بلوکه شده است. ما به اصلاحات نیاز داریم».

به باور صدراعظم آلمان، سازمان ملل باید رشد و توسعه یابد تا بتواند از پس چالش ‌های قرن 21 برآید. آنگلا مرکل افزود: «آلمان آمادگی آن را دارد که همچنان مسئولیت برعهده بگیرد و با کمال میل در شورای امنیتی گسترش‌ یافته، باشد».

آلمان خواهان آن است که به عضویت دائمی شورای امنیت در آید. این کشور در حال حاضر به مدت دو سال به عنوان عضو غیردائمی در این شورا حضور دارد.

صدراعظم آلمان در سخنرانی خود همچنین بر اهمیت همکاری‌ های بین ‌المللی تأکید ورزید و گفت که این همکاری‌ ها در بسیاری از موارد تحت‌ الشعاع «مصالح و منافع یکایک اعضا» قرار می ‌گیرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم در آغاز مراسم سالگرد بنیان‌ گذاری این نهاد فراملی، کشورهای عضو را به همکاری‌ هایی بین ‌المللی فراخواند.

 

55009326_401

 

به گفته او: «امروزه چالش ‌های چندجانبه زیادی وجود دارد، در حالی که شمار راه ‌حل ‌های چندجانبه به مراتب کمتر است.»

گوترش تصریح کرد: «برای مبارزه با مشکلاتی چون تغییرات اقلیمی، نابرابری و تبعیض علیه زنان و یا نفرت ‌پراکنی و فقر به یک همکاری کارآمد نیاز است که تلاش و دوراندیشی از ویژگی‌ های آن باشد».

«سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده و در پیام ویدئویی به نمایندگی از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که  ازهم ‌گسیختگی، جهان را خسته کرده است.

 

5160694

 

وی در ادامه افزود:« امروز، متأسفانه، در مناطق گوناگون جهان، درگیری ‌های مسلحانه جریان دارد.  به این درگیری، تهدیدات دیگری اضافه می شوند، مانند تروریسم بین ‌المللی، جنایت سایبری و مواد مخدر و تغییر اقلیم. در سال جاری، یک تهدید دیگر جهان را زیر ضربه برد – پاندمی ویروس کرونا که موجب تحریک بحران های جدی در عرصه اجتماعی –اقتصادی و دیگر جنبه‌های زندگی شد.

واکنش نشان دادن به مسائل جهانی، با گذشت هر سال دشوارتر می‌شود به ویژه در شرایط ازهم‌گسیختگی.  این وضعیت با عدم تمایل برخی از کشورها در پذیرش منافع قانونی کشورهای دیگر بروز می کند.

ما مشاهده می‌کنیم که نظریات و استانداردهایی مانند «نظم جهانی بر اساس قوانین»  به جریان می افتند. این امر با تلاش دخالت در امور داخلی کشورها، وضع تحریم‌های یکجانبه و نقض اختیارات شورای امنیت سازمان ملل، مظاهرعدم شکیبایی و نفرت همراهی می شود.

اما نمی‌توان سیر طبیعی تاریخ را نادیده گرفت. هم اکنون مراکز جدید رشد اقتصادی در صحنه جهانی ظاهر می شوند،ضرورت حل و فصل درگیری های مسلحانه از راه مسالمت‌آمیز شدت می‌گیرد و وابستگی مشترک بیشتر می شود. جهان از جدایی و ازهم‌گسیختگی و تقسیم کشوره به «خودی» و «بیگانه» خسته شده است . جهان خواهان گسترش همکاری و مشارکت همه‌جانبه است. به زبان دیگر اهدافی که 75 سال پیش شکل گرفتند و این اهداف که در زمان تأسیس سازمان ملل اساس آن را تشکیل می‌دادند هرچه عینی تر می شود».

مراسم جشن 75 سالگی سازمان ملل با توجه به محدودیت ‌های ناشی از کرونا کم‌ شکوه ‌تر از برنامه‌ریزی ‌های قبلی برگزار شد. با توجه به محدودیت‌ های ناشی از کرونا، از هر کشور تنها یک نماینده در تالار سازمان ملل حضور یافت. سران و رهبران کشورها پیشاپیش نطق و پیام ویدئویی خود را فرستاده بودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.