سال دروغ و فریب بی سابقه: ترامپ در سال 2018 به طور میانگین هر روز 15 دروغ گفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: یک سال دروغگویی و بیانیه های دروغ و فریب دهنده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با برخی توییت های صبحگاهی آغاز شد.

از صبح روز دوم ژانویه و طی چند ساعت، ترامپ در خصوص سه موضوع مورد علاقه خود یعنی ایران، نیویورک تایمز و هیلاری کلینتون به طرح ادعا‌های دروغین پرداخت. او همچنین «بهترین و امن ترین پروازهای تجاری تاریخ» را آرزو کرد؛ این در حالی است که از سال 2009 هیچ هواپیمای تجاری ای سقوط نکرده  و در هر صورت خود رئیس جمهور هم کار خاصی برای تضمین سلامت پروازها انجام نداده است.

این توییت های پی در پی سرآغاز سالی مملو از دروغ پراکنی‌ های بی سابقه‌ ای بود که طی آن ترامپ به گونه‌ ای فزاینده از حقیقت فاصله می‌گرفت. زمانی که سال 2018 آغاز شد، رئیس جمهور 1.989 دروغ و اظهارات فریب دهنده 

پایگاه داده های موسوم به «فکت چکر» با پیگیری هر اظهار نظر مشکوک رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ترامپ از ابتدای سال 2018 تاکنون، 1.989 مورد ادعای دروغ و گمراه کننده مطرح کرده است. بر اساس این بررسی، ترامپ از ابتدای دوران ریاست جمهوری خود تا پایان سال 2018 بیش از 7.600 دروغ گفته است - یعنی به طور میانگین بیش از 15 دروغ در روز طی سال 2018 که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن، تقریبا سه برابر شده است. 

شواهد رو به رشد نشان می دهد رویکرد وی برای قبولاندن دروغ های به مردم شکست خورده است.

بر اساس نظرسنجی فکت چکر که این ماه انجام شده است، از هر 10 آمریکایی کمتر از 3 نفر ادعا‌های دروغ رایج ترامپ را باور می‌ کنند. حتی در میان طرفداران پروپاقرص ترامپ - از هر 6 شرکت کننده در این نظرسنجی تنها یک نفر دروغ‌ های ترامپ را باور کرده است. 

به همین ترتیب نتایج نظرسنجی مرکز «کوئینیپیاک» در ماه نوامبر نشان می‌ دهد 58 درصد از رای دهندگان آمریکایی می‌ گویند ترامپ آدم صادق و راستگویی نیست و تنها 36 درصد وی را رئیس جمهوری صادق می‌دانند. نظرسنجی مشابهی نشان داده است 50 درصد از شرکت کنندگان گفته اند ترامپ در مقایسه با روسای جمهور قبلی آمریکا از صداقت کمتری برخوردار است. 

«مایکل آر. بشلاس» مورخ روسای جمهوری آمریکا در سال 2018 درباره ترامپ گفته بود: «تا قبل از این چه موقع شاهد بودیم که یک رئیس جمهور تا این اندازه درباره تفاوت میان راست و دروغ بی تفاوت و بی قید باشد یا این قدر مشتاق باشد که این تفاوت را محو کند؟»

بشلاس می‌افزاید در قانون اساسی آمریکا در خصوص نحوه برخورد با دروغگویی روسای جمهوری هیچ دستور العملی ارائه نشده است، زیرا فرض بر این است که همه مثل «جورج واشنگتن» یک رئیس جمهوری راستگو هستند. این انتظاری است که آمریکایی ها از یک رئیس جمهور دارند.

ترامپ سال 2018 را با شیوه ای مشابه 2017 آغاز کرد. تا ماه مه او عموما به طور میانگین هر ماه حدود 200 تا 250 ادعای دروغ مطرح می‌ کرد. ولی این روند ناگهان در ماه ژوئن شکل انفجار آمیز به خود گرفت و تعداد دروغ‌ های وی در این ماه از مرز 500 تا گذشت زیرا او به مدل تبلیغاتی خود بازگشت. وی در دو ماه ژوئیه و اوت نیز بیش از 500 بار، در ماه سپتامبر حدود 600 بار؛ در ماه اکتبر بیش از 1200 بار و در ماه نوامبر تقریبا 900 بار دروغ گفت: در هر حال در ماه دسامبر تعداد دروغ‌ های ترامپ به حد متعادل حدود 200 دروغ بازگشت. 

سیر صعودی دروغ های ترامپ در اواسط تابستان در شرایطی بود که کاخ سفید برگزاری کنفرانس‌ های منظم مطبوعاتی را متوقف کرده و تنها صدای دولت، ترامپ بود که بار‌ها با خبرنگاران دیدار داشت یا گردهمایی‌های مختلف ترتیب می‌ داد یا به طور پیوسته توییت می‌ کرد. 

«مارتا کومار» از اساتید دانشگاه «تاوسون» که از زمان دولت «رونالد ریگان» همواره روند تعامل روسای جمهور آمریکا را با رسانه‌ ها دنبال کرده، در این خصوص می‌ گوید ترامپ یکی از پرحرف‌ ترین روسای جمهور معاصر آمریکا به شمار می‌ رود. ترامپ تا روز 20 دسامبر و در طول 23 ماه نخست دوران ریاست جمهوری خود حدود 323 مورد جلسه کوتاه پرسش و پاسخ با خبرنگاران برگزار کرده است که از این لحاظ پس از «بیل کلینتون» در جایگاه دوم قرار دارد. وی همچنین 196 بار مصاحبه کرده است که از این لحاظ پس از «باراک اوباما» در جایگاه دوم قرار گرفته است. 

بیش از یک سوم ادعا‌های ترامپ در طول گردهمایی‌ های انتخاباتی بیان شده اند. به عنوان مثال وی در تاریخ 5  نوامبر یعنی یک روز پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ ای کنگره در سه گردهمایی شرکت کرد و در مجموع دروغ و ادعای گمراه کننده بر زبان آورد. 

همچنین بخش اعظم دیگر ادعا‌های دروغین ترامپ در جریان کنفرانس‌ های مطبوعاتی، و حدود 17 درصد آنها نیز در نتیجه توییت‌ های وی مطرح می شود. 

ترامپ تقریبا درباره همه مسائل کوچک و بزرگ به آمریکایی‌ ها دروغ می‌ گوید. او درباره حق السکوت‌ هایی که وکیل سابقش برای ساکت کردن زنانی که با وی رابطه نامشروع داشته اند پرداخت کرده، دروغ می‌ گوید. ترامپ به طور پیوسته درباره دستاور‌دهای دولتش مانند ادعای تصویب بزرگترین کاهش مالیاتی در دولتش، یا ثبت بهترین عملکرد اقتصادی در تاریخ آمریکا، یا انعقاد قرارداد‌های عظیم با عربستان سعودی برای اشتغالزایی یا از همه مهم‌ تر حل بحران هسته ای با کره شمالی، اغراق می‌ کند. 

وی حتی در متهم کردن دشمنان فرضی خود به اتهامات جعلی و دروغین هیچ ابایی ندارد، مثلا کلینتون را به همدستی با روس‌ ها یا «جیمز کامی» رئیس سابق اف بی آی را به درز اطلاعات محرمانه و دموکرات ها را به تلاش برای اخلال در مرزها با استفاده از مهاجران غیرقانونی متهم کرده است. 

رئیس جمهور آمریکا حتی اغلب بیانیه هایی ایراد می کند که با سیاست‌ هایش ارتباطی ندارد. او می‌ گوید دولتش سیاست جداسازی خانواده مهاجران را در مرز‌ها دنبال نمی‌ کند ؛ در حالی که این کار را انجام می‌ دهد. یا اجرای این سیاست را به قوانین موجود نسبت می‌ دهد در حالیکه این چنین نیست. 

ترامپ همچنین به راحتی حقایق و واقعیت‌ ها را جعل می‌ کند. مثلا وی بار‌ها از راه اندازی 6 تا 8 کارخانه جدید فولاد سازی خبر داده است در حالیکه این خبر اصلا واقعیت ندارد. یا می‌ گوید اوباما وقتی رئیس جمهور بود به 2500 تبعه ایرانی در دوران مذاکرات هسته‌ ای تابعیت آمریکایی اعطا کرد در حالی که این دروغ است. ترامپ همچنین مدعی شده یک مرد ازبک در سال 2017 متهم به کشتن 8 نفر با یک کامیونت در نیویورک حین انتقال دو جین از خویشاوندانش به آمریکا از طریق «زنجیره مهاجرت» بوده است در حالی که این آمار، صفر است!

گاهی اوقات رئیس جمهور آمریکا حتی تلاش می‌ کند تا واقعیات مورد نظر خودش را خلق کند!

وقتی رهبران شرکت کننده در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از اقدام ترامپ در طرح دروغ مورد علاقه وی مبنی بر اینکه دولتش در کمتر از دو سال تصدی ریاست جمهوری تقریبا به اندازه همه دولت‌ ها در تاریخ آمریکا کار کرده است، به شدت به خنده افتادند، ترامپ به وضوح مبهوت شد و به صراحت گفت: «انتظار این واکنش را نداشته است». ولی بعدا در گفت و گو با خبرنگاران سعی داشت پافشاری کند که هدف وی از این مبالغه صرفا خنداندن حضار بوده است. 

ترامپ وقتی حقایق به نفعش باشد، اغراق می کند. پس باید سال 2018 را سال دروغ بی سابقه او نامید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.