اقدامات اخیر ترامپ و واکنش های داخلی به آن نشان می دهد بخش تصمیم سازی دستگاه امنیت ملی در کاخ سفید اساسا از کار افتاده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد «دونالد ترامپ» در ارتباط ویدئویی با نظامیان آمریکایی مستقر در دیگر نقاط دنیا، سال نو را به آنان تبریک گفت و از خدمات آنها قدردانی کرد و سپس با عصبانیت به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

او که عصبانی بود و داد و فریاد می کرد درباره هر موضوعی سخن گفت: از به بن بست کشیده شدن لایحه بودجه تا تعطیلی بخشی از دولت و مخالفت دموکرات ها با دیوار مرزی و بازرسی در پرونده تبانی با روسیه و غیره.

دونالد ترامپ در پایان گفت: «آنچه دارد اتفاق می افتد مایه آبروریزی و رسوایی در کشور ماست؛ اما جدای از آن، آرزو می کنم سال نو بر همگان مبارک باشد.» 

یکی از مقام های ارشد دولت ترامپ به سی ان ان گفته بخش تصمیم سازی دستگاه امنیت ملی در کاخ سفید اساسا از کار افتاده است.

این مقام ارشد دولت آمریکا از تصمیم رئیس‌ جمهور این کشور برای خارج کردن نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه انتقاد کرده است.

این تصمیم ترامپ، با واکنش تند بخش اعظم سیاستمداران و تحلیلگران سیاسی در آمریکا مواجه شده است. منتقدان این تصمیم ترامپ مدعی هستند که خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، راه را برای گسترش نفوذ ایران، روسیه و ترکیه در خاورمیانه باز می‌ کند.

این اولین بار نیست که یک مقام ارشد دولت ترامپ علیه مواضع و تصمیمات او صحبت می‌ کند. 

«سوزان رایس» مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا نیز دو روز پیش در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشت: با تصمیم سازی برای خروج از سوریه؛ ضربه ای که ترامپ بر امنیت ملی آمریکا و متحدانش زد، هیچکدام از دشمنان خارجی آمریکا نزدند.

در این یادداشت آمده بود: «ترامپ دستور عقب نشینی همه 2 هزار سرباز آمریکایی حاضر در سوریه و همچنین خروج 7 هزار سرباز آمریکایی حاضر در افغانستان را داده است. هیچ تصمیمی به اندازه این تصمیم سازی، ثابت نمی کند که فرآیند تصمیم سازی در حوزه بسیار مهم امنیت ملی، چقدر ناکارآمد و خطرناک شده است. رئیس جمهور در حالی این دو تصمیم همزمان را گرفته است که همه مشاورانش بدون استثنا با آن مخالف بودند. این تصمیم، افق نگاه همه متحدان ما را و نیزه کنگره را کور کرد.»

سوزان رایس افزود: «به دو علت دستگاه تصمیم سازی ما از هم فروپاشیده است: اول اینکه؛ به نظر می رسد «جان بولتون» مشاور امنیت ملی به ندرت همکارانش در کابینه را گرد هم می آورد و تشکیل جلسه می دهد تا با ایشان مهمترین موضوعات مملکت را مرور کند. دوم آنکه، ترامپ خودش به اندازه کافی ضربه مهلکی بر یک تصمیم سازی سیاسی وارد آورده است. رئیس جمهور اصلا کاری به واقعیت ها، هوش و فراست، تحلیل های نظامی و منافع ملی ندارد. او مطلقا اهمیتی به نقطه نظرات مشاورانش نمی دهد. از سر هوس و در لحظه تصمیم می گیرد و توجه نمی کند این تصمیمی که می گیرد چه عواقبی امکان دارد به دنبال داشته باشد.»

اوایل امسال هم روزنامه نیویورک‌ تایمز یادداشتی را از یک مقام ارشد بی‌ نام دولت آمریکا منتشر کرد که در آن از شکل‌ گیری یک «هسته مقاومت» علیه ترامپ داخل کاخ سفید خبر داده شده بود. بر اساس آن یادداشت، گروهی از کارکنان و مقام‌ های کاخ سفید تلاش می‌ کنند در برابر تصمیمات ترامپ، که از دید آنها خلاف امنیت ملی آمریکاست، مقاومت کنند. در پی تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «برت مک‌ گورک» نماینده رئیس‌ جمهور آمریکا در ائتلاف تحت رهبری این کشور در سوریه و عراق، از سمت خود استعفا داده‌ اند.

ترامپ تعطیلی دولت را بهانه به سر نرفتنش عنوان کرده اما به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا حال و حوصله رفتن به تعطیلات آغاز سال نو میلادی را نداشته و ترجیح داده در کاخ سفید بماند. او نخستین رئیس جمهوری است که در 18 سال اخیر کریسمس را در کاخ سفید سپری می کند. بوش در 8 سال ریاست جمهوری اش تعطیلات را در «کمپ دیوید» گذراند در حالی که اوباما به «هاوایی» سفر می کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.