ترامپ مکررا مخالفانش را به چالش کشانده و آنها را عصبانی کرده است، اما تصمیم او درباره سوریه و افغانستان، متحدانش را از او بیگانه می‌ کند؛ متحدانی که به نفعش نیست که آنها را از دست بدهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه ای بی سی نیوز آمریکا گزارش داد در حالی که پایان دومین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ نزدیک است، متحدان جمهوری خواه اش هنوز نمی دانند چگونه به بهترین شکل بر او تاثیر بگذارند.

جمهوری خواهان در کنگره و حتی نزدیک ترین مشاوران رئیس جمهور آمریکا از اقدامات اخیر ترامپ غافلگیر شده اند. 

در جبهه داخلی، ترامپ بر ساخت دیوار مرزی با مکزیک به هر قیمتی حتی به قیمت تعطیلی دولت اش تاکید دارد. اکنون سه روز از تعطیلی دولت آمریکا می گذرد؛ این در حالی است که مشاور او در بخش بودجه گفته تعطیلی به سال 2019 کشیده می شود.

ترامپ در توییتی نوشت: «من بیچاره کاملا تنها در کاخ سفید منتظرم تا دموکرات ها برگردند و در خصوص امنیت ضروری و حیاتی مرزها توافق کنند. عدم تمایل دموکرات ها برای توافق برای کشور ما هزینه بیشتری نسبت به هزینه ساخت دیوار خواهد داشت. این بی فکریست.»

در جبهه خارجی، ترامپ بر خلاف توصیه مشاوران امنیت ملی عمل کرد و تصمیم غافلگیر کننده ای را برای خروج نیروهایش از سوریه اتخاذ کرد. این اقدام «جیم ماتیس» وزیر دفاع و «برت مک گورک» نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش را به استعفا وادار کرد. خروج نیروها از افغانستان نیز در حال اجراست.

طرح خروج نظامیان از سوریه و افغانستان از نظر سیاسی، خطرناک است. شگفت‌ انگیزترین مساله درباره تصمیم ترامپ برای کنار زدن نظرات مشاورانش و خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان، این نبوده که این تصمیم ناگهانی و فی‌ البداهه بوده است؛ چرا که تغییرات ناگهانی بخشی از روش ترامپ هستند و برکنار کردن مقام‌ های ارشد دولتی هم یکی از مورد علاقه‌ ترین ابزارهای مدیریتی او است. موضوع شگفت‌ انگیز آن است که ترامپ برای اولین بار تصمیمی در حوزه سیاست خارجی گرفته که سبب چند دستگی بین ائتلافی شده که او را به کاخ سفید رسانده است و این موضوع کنترل او بر حزب جمهوری‌ خواه را به خطر می‌ اندازد.

ترامپ مرتبا مخالفان سیاسی خودش را به چالش کشانده و آنها را عصبانی کرده است، اما تصمیم او درباره سوریه، متحدانش را از او بیگانه می‌ کند؛ متحدانی که او نمی‌ تواند آنها را از دست بدهد.

از سوی دیگر، در حالی که بازارهای سهام در آستانه کریسمس اوضاع بدی را تجربه کردند، ترامپ به بانک مرکزی تاخت و با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «تنها مشکلی که اقتصاد ما دارد، بانک مرکزی آمریکا است. آنها احساس مسئولیتی در قبال بازار ندارند، آنها لزوما جنگ های تجاری یا قدرت دلار یا حتی اقدام دموکرات ها در تعطیلی دولت بر سر شرایط مرزی را درک نمی کنند. بانک مرکزی مثل یک گلف باز قدرتمند است که نمی تواند امتیازی بدست بیاورد چون توانایی ضربه زدن به توپ را ندارد.»

ارزش سهام در بازار بورس نیویورک در پی انتقاد رئیس جمهور آمریکا از رئیس بانک مرکزی این کشور، حدود 3 درصد سقوط کرد.

انتقاد شدید ترامپ از بانک مرکزی آمریکا باعث شد که ارزش شاخص داوجونز در بازار مالی نیویورک حدود 2.9 درصد کاهش یابد. همچنین ارزش شاخص پایه اس اند پی 500 هم 2.7 درصد کاهش یافت. ارزش شاخص نزدک هم حدود 2.2 درصد کاهش یافت. 

ترامپ با این اقدامات بار دیگر نشان داده است که بیش از آنکه به شکل استراتژیک عمل کند، تاکتیکی کار می کند تا به جای دستیابی به منافع طولانی مدت، تنها از آسیب های کوتاه مدت پیشگیری کند.

توانایی رئیس‌ جمهور آمریکا برای متحد کردن حامیانش سبب شده که بتواند حزب جمهوری‌ خواه و کاخ سفید را تحت کنترل نگه دارد، اما او اگر روابطش را با پایگاه اجتماعی خودش از دست بدهد، به سرعت در واشنگتن منزوی خواهد شد. او نباید فراموش کند که بقایش و همچنین آینده سیاسی اش در انتخابات 2020 در گروی جلب رضایت حامیانش در میان سیاستمداران و مردم است.

نتایج نظرسنجی موسسه «نورک» در دانشگاه شیکاگو نشان می‌ دهد ترامپ در حال از دست دادن بخش مهمی از حامیانش است.

بر اساس این نظرسنجی از میان کسانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 حامی ترامپ بودند، 18 درصد می‌ گویند که تنها تا حدی از عملکرد او راضی هستند.

این گروه، علی‌ رغم اینکه سهم کمی از حامیان او هستند می‌ توانند نقش به سزایی در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2020 داشته باشند. 

در عین حال نظرسنجی جدید شبکه فاکس نیوز نشان می‌ دهد بیش از نیمی از رای‌ دهندگان آمریکایی معتقدند که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 رای نمی‌ آورد. 52 درصد از شرکت‌ کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند فکر نمی‌ کنند ترامپ بتواند بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. با این‌ حال 39 درصد از پرسش‌ شوندگان معتقدند که ترامپ برای بار دوم رئیس‌ جمهور می‌ شود.

در این نظرسنجی همچنین از دیدگاه رای‌ دهندگان طرفدار حزب دموکرات درباره کاندیداهای احتمالی شرکت‌ کننده این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 پرسیده شد که در این میان «جو بایدن» معاون سابق رئیس‌ جمهور آمریکا و سناتور «برنی سندرز» از ایالت «ورمونت» از سایر افراد مقبولیت بیشتری داشتند.

محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ ها از وضعیت خوبی برخوردار نیست، به‌ طوری‌ که هیچ‌ گاه محبوبیت وی به 50 درصد نیز نرسیده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.