در شرایطی که تنها 80 روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، کشمکش بر سر نحوه رای‌ گیری از شهروندان آمریکا بالا گرفته است.

 

به گزارش جماران، بلومبرگ گزارش داد اوباما از دونالد ترامپ در اصرار او بر مخالفت با رای دادن پستی در انتخابات ریاست جمهوری آینده انتقاد کرده است. حزب دموکرات هم رئیس جمهور را متهم می ‌کند که با کارشکنی در انتخابات قصد دارد به هر شکلی دوره زمامداری خود را تمدید کند.

با این که ترامپ خود سال هاست که از راه پست رای داده، اکنون سرسختانه با این شیوه مخالفت می ‌کند. به گمان او دموکرات ‌ها با اصرار بر رای دادن پستی، «بزرگترین تقلب در تاریخ آمریکا» را تدارک می ‌بینند.

این درحالیست که کارشناسان به هیچ وجه ریسک تقلب را در این شیوه بالا نمی ‌بینند و عقیده دارند که از این راه شهروندان بیشتری به دادن رای راغب می‌ شوند.

در آخرین انتخابات سراسری در ایالت ‌ها در سال 2018 حدود یک چهارم شهروندان به شیوه پستی رای دادند. امسال به دلیل گسترش ویروس کرونا در آمریکا، عده بیشتری مایلند که به شیوه پستی در انتخابات شرکت کنند.

حمله اوباما

«باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین امریکا، در پیامی توییتری ترامپ را متهم کرد که برای پیشبرد هدف خود، آگاهانه پست آمریکا را تضعیف می ‌کند.

اوباما با لحنی خشم ‌آلود نوشت که رئیس جمهور در «جنگ با آرای آزاد شهروندان بیش از مبارزه با ویروس کرونا» جدیت نشان می‌دهد.

اوباما از شهروندان آمریکا خواست که هرچه زودتر در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند.

«نیت واقعی» ترامپ

حزب دموکرات قصد دارد بودجه ‌ای برابر 25 میلیون دلار در اختیار پست قرار گیرد تا این ارگان بتواند آرای پستی را به موقع به نهادهای مربوطه تحویل دهد.

پست فدرال اعلام کرده است که تنها در صورت دریافت بودجه اضافی می ‌تواند به وظیفه خود در انتخابات آینده عمل کند.

بسیاری از سیاستمداران حزب جمهوری خواه نیز پست را در وضعیتی بحرانی می‌ بینند و خواهان افزایش بودجه آن هستند.

ترامپ از سویی پست را به ناتوانی در انجام وظیفه متهم می ‌کند، اما از سوی دیگر با اختصاص بودجه بیشتر به این ارگان مخالفت می ‌ورزد.

«جو بایدن» رقیب ترامپ از حزب دموکرات، بر مطمئن بودن رای ‌گیری پستی تاکید ورزیده و نیت رئیس جمهور را از ایرادگیری‌ هایش در یک جمله خلاصه کرده است: «او انتخابات نمی ‌خواهد». 

«ویلیام تانگ» دادستان کل ایالت «کانتیکات» از حزب دموکرات، به لحنی تندتر از ترامپ انتقاد کرد و گفت: «رئیس جمهور با افزایش بودجه پست مخالفت می‌ کند زیرا قصد دارد ما را از شرکت در انتخابات محروم کند»؛ او افزود: «ترامپ آشکارا سعی دارد در این انتخابات کارشکنی کند».

رای در دوران کرونا

بسیاری از ایالت ‌های آمریکا خود را برای رای ‌گیری پستی آماده می ‌کنند تا از تشکیل صف در حوزه ‌های انتخاباتی جلوگیری شود.

در برخی از ایالت‌ های آمریکا مانند «اورگان» اکنون سال هاست که رای‌ گیری تنها به شیوه پستی صورت می ‌گیرد و امروزه با گسترش کرونا سایر ایالت‌ ها نیز همین شیوه را ترجیح می‌ دهند.

دونالد ترامپ نسبت به افزایش خطر تقلب در شیوه رای‌ گیری پستی هشدار داده است؛ اما «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان، با لحنی تند می ‌گوید: «رئیس جمهور نه از تقلب انتخاباتی بلکه از مردم آمریکا ترس دارد. او مدام بر سر رای مردم مانع‌ تراشی می ‌کند زیرا می ‌داند که پیروزی برایش کار آسانی نیست».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.