وال استریت ژورنال به نقل از منابع غربی گزارش داد عربستان به دنبال استخراج کیک زرد است.

 

به گزارش جماران، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از «منابع رسمی غربی»، خبر از تلاش عربستان برای استخراج کیک زرد خبر داد. کیک زرد سوخت اصلی نیروگاه های هسته ای است.

عربستان در این مسیر از کمک های چین برخوردار است.

محلی که عربستان امکانات استخراج کیک زرد خود را مستقر کرده است در «العلا» در شمال استان مدینه است.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود از نگرانی های آمریکا و متحدانش از برنامه جاه طلبانه عربستان و حرکت این کشور به سمت ساخت بمب هسته ای نیز خبر داده است.

افشای تاسیسات عربستان سعودی برای استخراج کیک زرد موجب نگرانی در کنگره آمریکا خواهد شد.

پیش از این و در سال 2018  «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان گفته بود که اگر ایران بمب هسته ای بسازد ما نیز در اسرع وقت به این سلاح مجهز خواهیم شد.

وزارت انرژی عربستان گزارش این روزنامه را به شدت تکذیب کرد ولی اعلام کرد که به همکاری چین در حال استخراج معدن و سنگ های اورانیوم هستند.

وال استریت ژورنال می نویسد که با سفارت چین در واشنگتن تماس گرفته است اما سفارت چین حاضر به موضع گیری در خصوص این گزارش نشده است.

عربستان سعودی در سال 2012 موفق به امضای توافق نامه همکاری در «توسعه صلح آمیز انرژی هسته ای» با شرکت ملی هسته ای چین و گروه مهندسی هسته ای چین شد.

افتتاح نخستین نیروگاه اتمی در جهان عرب

امارات عربی متحده پنج روز پیش از آغاز فعالیت یک راکتور هسته ای در نیروگاه هسته‌ای «براکه» خبر داد. این نخستین نیروگاه هسته‌ ای جهان عرب است.

«حماد الکعبی» نماینده امارات در آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی در توئیتی نوشت: «اولین راکتور هسته ‌ای امارات در نیروگاه انرژی هسته ‌ای براکه نخستین گام حساس خود را برداشت و با موفقیت فعال شد.»

امارات در حال احداث سه نیروگاه دیگر است تا مجموع نیروگاه های خود را به چهار نیروگاه برساند و از این طریق یک چهارم برق خود را تامین کند. این پروژه در سال 2012 با همکاری یک شرکت کره‌ ای کلید خورد و برای ساخت آن طبق برآوردها 24.4  میلیارد دلار هزینه شده است.

بودجه 80 میلیارد دلاری عربستان برای ساخت 16 نیروگاه

​​​​​​​کابینه عربستان روز 13 مارس برنامه ای را تصویب کرد که بر مبنای آن این کشور در 20 سال آینده 16 نیروگاه هسته ‌ای خواهد ساخت.

مقامات عربستان مدعی شده اند که اهداف این کشور صلح طلبانه و تنها برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود است. عربستان برای راه اندازی این 16 نیروگاه بودجه 80 میلیارد دلاری در نظر گرفته است.

تلاش دو کشور عربی امارات و عربستان برای ایجاد نیروگاه های اتمی در حالی است که ایران چندین سال است به دلیل برنامه های اتمی صلح آمیز خود مورد تحریم های گسترده آمریکا و متحدانش قرار گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.