در پی مرگ مشکوک روزنامه نگار عربستانی پس از خروجش از زندان،سازمان خبرنگاران بدون مرز خواستار تحقیق بین المللی مستقل درباره مرگ این روزنامه نگار مخالف شد.

 

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، سازمان خبرنگاران بدون مرز خواستار انجام تحقیقات بین المللی مستقل با نظارت سازمان ملل برای مشخص کردن مسئولیت حکومت عربستان در مساله مرگ «صالح الشیخی»روزنامه نگار عربستانی شد که در نتیجه بیماری و دو ماه پس از آزادی وی از زندان جان خود را از دست داد.

این سازمان در بیانیه ای تأکید کرد که حال الشیخی پس از آزادی ناگهانی و غیرمنتظره وی در 19 ماه می گذشته به سرعت وخیم شد و به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد.

در این بیانیه به گزارش های رسانه های عربستانی اشاره شد که گفته بودند الشیخی به بیماری کرونا مبتلا شده بود.

سازمان عفو بین الملل نیز از مرگ این روزنامه نگار عربستانی ابراز تأسف کرده و از حکومت عربستان خواست که بازداشت شدگان سیاسی را آزاد کند.

تعداد زیادی از شهروندان عربستانی جسد این روزنامه نگار را سه شنبه هفته پیش در مقبره«رفحاء» در زادگاهش در شمال عربستان به خاک سپردند و بسیاری از فعالان از مرگ وی ابراز ناراحتی و تأسف کردند.

صالح الشیخی روزنامه نگار عربستانی که به دلیل انتقاد از فساد مالی حاکم بر دیوان پادشاهی کشور بیش از 2 سال در زندان به سر برده بود پس از آزادی به دلیل ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست داد.

بر اساس اخبار رسانه‌های نزدیک به دولت عربستان، شیخی، هفته پیش بر اثر بیماری کووید 19 درگذشت.

این رسانه‌ها بدون اشاره به دوران حبس شیخی اعلام کردند وی به مدت 3 هفته درگیر بیماری کووید 19 بوده است.

بر اساس اخبار رسانه‌های عربی، شیخی که در سال 2018 در یک برنامه تلویزیونی به دلیل اشاره به فساد حاکم بر دیوان پادشاهی، به 5 سال زندان محکوم شده بود در ماه می پس از وخامت وضعیت جسمانی از زندان آزاد شده بود.

شیخی پس از درمان 2 هفته‌ای در بخش مراقبتهای ویژه بعد از آزادی درگذشت.

در صفحه توییتر «زندانیان اندیشه» که از سوی فعالین کشور عربستان اداره می شود، مقامات عربستان سعودی به عنوان مسئولین مرگ شیخی معرفی شدند.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.