عدم حضور ولیعهد عربستان در مجموعه ای از نشست‌ های دیپلماتیک و مذاکرات سطح بالای وزیران در این کشور، احتمال سلب اختیارات از وی را تقویت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین نوشت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در طول دو هفته گذشته در مجموعه ای از نشست‌ های دیپلماتیک و مذاکرات سطح بالای وزیران در این کشور حضور نداشته است و گفته می‌ شود برخی اختیارات مالی و اقتصادی از بن سلمان سلب شده است. 

ملک سلمان پادشاه عربستان پیشتر در یک جلسه کابینه در هفته گذشته خطاب به گروهی از وزیران ارشد سعودی اعلام کرد که دامنه مسئولیت‌ ها و اختیارات ولیعهد را شاید فعلا به صورت موقت محدود کند.

گفته می‌ شود پادشاه از بن سلمان خواسته بود تا خود در این نشست کابینه حضور داشته باشد، ولی وی از عمل به این خواسته سر باز زده بود. 

اگرچه این تصمیم رسما و علنی اعلام نشده است، ولی برخی منابع به گاردین گفته اند یکی از مشاوران معتمد و مورد اطمینان پادشاه عربستان سعودی به نام «مساعد بن محمد العیبان» که تحصیلکرده هاروارد است و اخیرا به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی شده بود، به طور غیر رسمی به نیابت از پادشاه بر تصمیمات سرمایه گذاری خارجی نظارت خواهد داشت. 

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از هر گونه اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده است.

رابطه بین پادشاه عربستان و پسرش از زمان قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار مطرح سعودی دچار تنش شده است. گزارش هایی منتشر شده که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده و وی با محکومیت های شدید بین المللی روبرو شده است. دولت عربستان این موضوع را انکار کرده است.

کارشناسان در حوزه خاورمیانه، دو دلیل را برای بروز تنش در قلب خاندان سلطنتی آل سعود اعلام کرده اند: یکی قتل خاشقجی و دیگری نگرانی بر سر نقش این پادشاهی در جنگ یمن.

در حالی که برخی ناظران انتظار داشتند شاهزاده محمد وارث تاج و تخت باشد، نشانه هایی در این خصوص وجود دارد که پادشاه قصد دارد با توجه به اینکه بسیار زیر ذره بین قرار دارد، پسر محبوبش را مهار کند.

منابع آگاه به گاردین گفتند که محمد بن سلمان در دو جلسه هفتگی کابینه وزیران عربستان با مدیریت ملک سلمان حضور پیدا نکرده است.

ولیعهد عربستان همچنین در دیدارهای رسمی مقامات خارجی از این کشور از جمله دیدار با «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه شرکت نکرده است.

شاهزاده محمد همچنین در جلسه با مقامات ارشد مالی و اقتصادی در اوایل این هفته، دیدار میان پادشاه و مفتی اعظم، جلسه با رئیس سازمان بهداشت جهانی و جلسات با نخست وزیر لبنان و سفرای عربستان در هند و چین حضور پیدا نکرده است.

از بیانیه های رسمی رسانه ای پادشاه و فعالیت های ولیعد مشخص نیست که آیا محمد بن سلمان در تمامی مناسبات غایب بوده یا خیر اما ولیعهد عربستان در عکس ها یا بیانیه های خبری اخیر به غیر از گزارشی در مورد گفت و گوی تلفنی وی با «شنیزو آبه» نخست وزیر ژاپن، ظاهر نشده است.

سخنگوی وزیر خارجه روسیه هم غیبت او را در دیدار با لاوروف تایید کرده است.

پادشاه عربستان از غیاب پسرش در جلسه کابینه سه شنبه گذشته ناراحت بوده است. در جریان این جلسه ملک سلمان درباره چالش های بی شمار پیش روی پادشاهی عربستان بحث کرد.

پادشاه عربستان همچنین در این جلسه دو ساعته در مورد از دست رفتن سرمایه گذاری ها در عربستان ابراز نگرانی کرده است.

با توجه به اطلاعاتی که در اختیار گاردین قرار گرفته، تمامی تصمیم های مالی آینده نیازمند تایید شخصی پادشاه عربستان است. این تصمیم فورا اتخاذ شده و سرمایه گذاری های اصلی توسط این پادشاهی و دیگر قراردادها را با نگرانی توام کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز هم این هفته گزارش داد که سرمایه گذاری دولت عربستان «دچار آشفتگی شده» و یک سرمایه گذار آمریکایی به علت قتل خاشقجی تجارت با پول عربستان را متوقف کرده و 400 میلیون دلار هزینه سرمایه گذاری عربستان را هم بازگردانده است. 

عربستان به دلیل دیگر تخلفات حقوق بشری نیز زیر ذره بین بین المللی قرار دارد. پیش از این هم گاردین از اختلافات پادشاه مسن عربستان با پسرش گزارشی ارائه کرده بود. براساس این گزارش، تنش میان ملک سلمان و پسرش از اواخر فوریه گذشته (اسفند) هنگامی که پادشاه به مصر سفر کرد و در آنجا از سوی مشاورانش متوجه خطر کودتای پسرش علیه وی شد، تشدید شد به طوری که اطرافیان ملک سلمان از امکان در معرض خطر قرار گرفتن ملک سلمان به شدت نگران شدند به شکلی که وزارت کشور عربستان یک تیم امنیتی جدید مرکب از 30 حامی ملک سلمان را با دقت تمام انتخاب و جایگزین تیم اصلی کرد.

«مداوی الرشید» استاد دانشگاه اقتصاد لندن این استدلال را مطرح کرده که به هر دلیلی ولیعهد می توانسته در جلسات با پادشاه شرکت نکند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.