سوریه با حمایت روسیه کپی برابر اصل ایاصوفیه را برای مسیحیان در اراضی اش می سازد.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، پس از آن که ترکیه تصمیم گرفت که موزه «ایاصوفیه»در استانبول را که قبلا کلیسا بود به مسجد تبدیل کند، دمشق تصمیم گرفته است که با کمک روسیه نسخه کوچکتر و برابر با اصل کلیسای«ایاصوفیه» را در اراضی اش بسازد و این اقدام از حمایت مجلس دومای روسیه برخوردار است.

«ویتالی میلونوف» نماینده مجلس دومای (پارلمان) روسیه گفت که مسیحی های ارتدوکس در روسیه می توانند به سوریه برای ساخت نسخه برابر با اصل کلیسای«صوفیای قدیس» در «السقیلبیه» در استان «حماه» در مرکز سوریه کمک کنند.

میلونوف ساخت کلیسا را «اقدامی خوب» توصیف کرد زیرا به باور وی سوریه بر خلاف ترکیه کشوری است که به وضوح امکان گفت و گوی مسالمت آمیز و تأثیر مثبت آن را نشان داده است. 

وی همچنین تأکید کرد:«محال است سرنوشت ایاصوفیای ترکیه تکرار شود زیرا کلیساهای قدیمی در سوریه دست نخورده باقی مانده اند و  بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در تمام دوران زندگی اش هیچ گونه عبادتگاهی را از طایفه ای به طایفه دیگر منتقل نکرده است.»

کلیسای ارتدوکس روسیه تبدیل کلیسای ایاصوفیه از موزه به مسجد توسط دولت ترکیه را «عجولانه و دارای انگیزه های سیاسی» دانست.

در همین حال، در حال حاضر یک هیأت روسی در پایگاه نظامی روسیه در «حمیمیم» در استان«لاذقیه» برای تدوین طرح های تطابق ساختمان کلیسای ایاصوفیه در ترکیه با کلیسایی که در سوریه ساخته می شود فعالیت می کند.

بنابراین گزارش، بخش قضایی ترکیه در دهم ماه جاری میلادی طی حکمی کلیسای ایاصوفیه در استانبول را بار دیگر و همان طور که در زمان سلطان عثمانی«محمد فاتح» مسجد بود، تبدیل به مسجد کرد. 

این در حالی است که جمعه گذشته پس از 86 سال نخستین نماز جمعه در مسجد آیاصوفیه با حضور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و شهروندان در داخل این مسجد و خیابان‌های اطراف آن برگزار شد.

نخستین نماز جمعه در مسجد  ایاصوفیه  استانبول روز جمعه با حضور 500 نفر در داخل این مسجد و هزاران نفر در خیابان های اطراف آن برگزار شد.

پس از 86 سال دولت اسلامگرای ترکیه موزه ایاصوفیه را به مسجد تغییر کاربری داد. این اقدام با واکنش منفی جهان مسیحیت مواجه شد؛ اما دولت ترکیه این موضوع را یک مساله حاکمیتی دانست.

جمعیت نمازگزار مشتاق از شب قبل برای اقامه نماز جمعه در خیابان های اطراف حاضر بودند. بسیاری از آنها از کشورهای خارجی آمده بودند و برخی از آنها حتی برای برگزاری نخستین نماز جمعه در این مکان تاریخی پس از نزدیک به 9 دهه، نذر قربانی آورده بودند.

صبح جمعه هزاران نفر از مردم استانبول و حتی برخی شهروندان ترکیه مقیم خارج برای حضور در نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه به سمت این محل به حرکت درآمدند و  بر ازدحام جمعیت لحظه به لحظه افزوده می شد. در نهایت  فرماندار استانبول با اشاره به پر شدن ظرفیت خیابان های اطراف این مسجد برای جلوگیری از ازدحام جمعیت از بیم شیوع ویروس کرونا، اعلام کرد تمام مسیرهای منتهی به مسجد بسته شده است.

رجب طیب اردوغان نیز در نخستین نماز جمعه مسجد ایاصوفیه حضور یافت و پیش از خطبه ها لحظاتی قرآن را با صوت و قرائت خواند.

وزیر بهداشت ترکیه که نگران ازدحام جمعیت در اطراف مسجد ایاصوفیه بود در توییتی نوشت: اول تدبیر سپس تکبیر.

فرماندار استانبول هم به شهروندان توصیه کرده بود برای حضور در این نماز 4 چیز به همراه خود داشته باشند: ماسک، سجاده، صبر و دَرک.

نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه در شرایطی برگزار شده که دولت ترکیه توانسته طی هفته های گذشته شیوع ویروس کرونا را تحت مهار درآورده و آمار قربانیان کرونا در این کشور به زیر 20 مورد و تعداد مبتلایان روزانه به زیر هزار مورد رسیده است.

وزارت دیانت ترکیه با همکاری وزارت بهداشت این کشور برای برگزاری نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه تدابیر ویژه ای را به کار بستند؛ از جمله رعایت اصل فاصله گذاری در داخل مسجد و حضور تنها 500 نمازگزار در داخل مسجد و از سوی دیگر تست کرونا و اطمینان از عدم ناقلی تمامی 500 مهمان دعوت شده به داخل مسجد برای حضور در نخستین نماز جمعه پس از 86 سال در این مسجد تاریخی که پیش از فتح استانبول از سوی ترکان عثمانی، به مدت نزدیک به هزار سال کلیسا بوده است.

رسانه‌های ترکیه تغییر کاربری و اقامه نخستین نماز جمعه در این مکان تاریخی پس از نزدیک به 9 دهه را یک رویداد تاریخی و فرهنگی مهم توصیف کرده اند. صدها خبرنگار و عکاس و داخلی و خارجی مراسم نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه را به صورت زنده پوشش دادند.

دولت ترکیه برای تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد، انتقادهای گسترده جوامع غربی و مسیحی را به جان خریده اما عقب ننشسته است.

«برات آلبایراک» داماد اردوغان و وزیر اقتصاد ترکیه در حساب توییتر خود از ضرب سکه به مناسبت تغییر کاربری دوباره مسجد آیاصوفیه خبر داده و طرح سکه‌های جدید را نیز منتشر کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.