نخست وزیر یونان از تبدیل شدن موزه «ایاصوفیه» به مسجد توسط دولت ترکیه به شدت انتقاد کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد توسط دولت ترکیه را به شدت محکوم کرد.

دفتر میتسوتاکیس با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «این انتخاب به همه کسانی اذعان دارند این آثار تاریخی یک میراث جهانی است توهین می کند. این اقدام بی تردید نه فقط بر روابط ترکیه و یونان بلکه بر روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز تأثیر می گذارد.»

«لینا میندونی» وزیر فرهنگ یونان نیز پیش از این از این تصمیم ترکیه انتقاد کرده و آن را ناشی از اراده سیاسی شخصی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دانست.

این در حالی است که پس از تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد در استانبول با فرمان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، صدای اذان از این مسجد پخش شد و ده‌ ها نمازگزار نماز مغرب را در محوطه اطراف آن به جماعت برگزار کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه ساعاتی پس از صدور رای دیوان عالی اداری این کشور، فرمان تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد را امضا کرد.

دیوان عالی اداری ترکیه در همین روز رای داد که موزه ایاصوفیه در استانبول می‌ تواند به مسجد تبدیل شود.

این رای دیوان عالی اداری ترکیه به اتفاق آرا صادر شده است و بر اساس آن، تصمیم دولت ترکیه در سال 1934 که در پی آن ایاصوفیه به موزه تبدیل شد، لغو شد.

اردوغان با وجود مخالفت‌ های گسترده درباره چنین تصمیمی، در چند سال اخیر پیگیر تبدیل این موزه تاریخی به مسجد بوده است.

او در کارزار انتخاباتی پارسال قول داده بود این بنا را که بیش از 85 سال است به صورت موزه درآمده، تبدیل به مسجد کند.

ایاصوفیه در دوران امپراطوری بیزانس در سال 537 میلادی به عنوان کلیسای اسقفی ارتدوکس یونانی ساخته شد. عثمانی‌ ها در سال 1453 استانبول را فتح و کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کردند.

سرانجام، پس از اعلام جمهوری سکولار توسط «کمال آتاترک» در ترکیه، دولت در سال 1934 این بنای تاریخی را به موزه تبدیل کرد.

ایاصوفیه که از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمان است، از مهم‌ ترین مکان ‌های توریستی ترکیه محسوب می ‌شود.

بحث تبدیل ایاصوفیه از موزه به مسجد در هفته ‌های اخیر بازتاب گسترده‌ ای داشته است. پیش از این، وزیر خارجه یونان به ترکیه هشدار داده بود که به تعهدات بین ‌المللی خود پایبند بماند و «منافع داخلی و ملی خود را بر محافظت از بنا‌های مهمی مانند ایاصوفیه که میراث جهانی بشری است، ترجیح ندهد».

رهبر مسیحیان ارتدکس جهان نیز در پیامی خطاب به اردوغان از وی خواسته بود از تصمیمش برای تغییر کاربری مسجد ایاصوفیه منصرف شود و گفته بود این عمارت «مورد احترام مسلمانان و مسیحیان» است.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا هم در توییتی از دولت ترکیه خواسته بود که وضعیت ایاصوفیه را به عنوان موزه حفظ کند» تا به گفته او «نمونه ‌ای از تعهد به احترام به آیین ‌ها و تاریخ مذاهب در ترکیه باشد».

سازمان یونسکو نیز روز پنج ‌شنبه اعلام کرده بود هرگونه تغییر کاربری موزه ایاصوفیه در استانبول باید به اطلاع این سازمان برسد تا در صورت لزوم در کمیته میراث جهانی این سازمان بررسی شود.

با این حال رای دیوان عالی ترکیه نشان می ‌دهد که دولت اردوغان توجهی به این درخواست ‌ها نداشته است.

در دو دهه گذشته بحث تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجدی برای انجام عبادت چندین بار مطرح شده، اما این نخستین بار است که این بحث با حمایت دولت اردوغان به نتیجه رسیده است.

مخالفان داخلی تصمیم اردوغان که اغلب در جناح‌ های سیاسی مقابل او قرار دارند، این اقدام او را «رفتاری پوپولیستی، تلاش برای انحراف افکار عمومی از مشکلات اقتصادی، و از بین بردن یکی از نمادهای سکولاریسم در ترکیه» توصیف کرده‌ اند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.